پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۹
چندین سال است که رهبر فرزانه انقلاب با حساسیت ویژه، بر روی نجات اقتصادی کشور تاکید دارند و به انحاء مختلف این مساله را به مسؤولین کشور گوشزد می‌کنند و همچنین چندین سال است که ایشان در ابتدای هر سال، نامگذاری سال‌ها را به مساله بسیار مهم اقتصاد گره زده‌اند

شعارسال: چرایی نامگذاری سال جدید با عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر انقلاب نیاز به توضیح بیشتر ندارد، چرا که هر فرد عاقلی اهمیت و نقش حمایت از کالاهای تولید داخلی را در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به سادگی درک می‌کند اما آنچه که مهم است چگونگی اجرایی کردن این شعار نجات بخش است.

برای نجات اقتصادی کشور، همت ملی مسؤولان و آحاد مردم لازم است و در کنار این همت همگانی، اتخاذ راهکارهای صحیح است که منتج به نتایج مد نظر خواهد شد.

برای اجرای شعار حمایت از کالای ایرانی، با توجه به اینکه خودکفایی همه جانبه برای هیچ کشوری بطور صددرصدی ممکن نیست، بنابرین باید ظرفیت‌ها را شناخت و با تدبر کارها را پیش برد.

با در نظر داشتن اینکه ما نمی‌توانیم دروازه کشور را بطور مطلق روی کالاهای خارجی ببندیم و این کار تبعات منفی برای کشور دارد، بنابراین باید سراغ راهکار بهتری رفت.

با توضیح مطالب فوق، به نظر میرسد پیشنهادات زیر راهگشا و عملیاتی باشند:

کشور ما باید در چند محور مشخص و محدود، که بیشترین ظرفیت تولید داخلی، مصرف داخلی و کیفیت نسبتا مطلوبی را دارد تمرکز نموده و بیشترین حمایت‌ها و مشوق‌ها را برای تولیدکنندگان داخلی در نظر بگیرد و حتی به فکر افزایش سهم از بازارهای جهانی نیز باشد.

به نظر می‌رسد کشور ما پتانسیل آن را دارد که علاوه بر صنایع بزرگ دولتی و نیمه‌دولتی از قبیل نفت و پتروشیمی و خودرو و معادن که با صرف سرمایه‌های کلان، اشتغال محدود را به همراه داشته است، در زمینه‌های زیر علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بتواند در صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و تقویت این بخش‌ها می‌تواند اشتغال میلیونی به همراه داشته باشد.

کیف و کفش و لباس، شوینده‌ها، لوازم خانگی‌، نوشت افزار و مواد غذایی از جمله اصلی‌ترین این بخش‌ها است.

اگر ما بتوانیم این پنج محور را طوری تقویت و حمایت کنیم که حداکثر ظرفیت بازارهای روسیه و قفقاز و افغانستان و عراق را تصرف کنیم، میلیونها شغل مستقیم و غیرمستقیم به وجود خواهد آمد.

بطور مثال با تقویت بخش لباس، سالانه از خروج میلیونها دلار ارز از کشور، توسط مسافرین ترکیه و قاچاقچیان و واردکنندگان، بصورت خود به خودی جلوگیری خواهد شد و ده‌ها هزار شغل در داخل کشور احیا خواهد شد.

به نظر نگارنده، صرف انرژی مدیریتی و حمایتی دولت، روی ده‌ها موضوع مختلف، برآیند کار را در نقطه نزدیک به صفر نگه خواهد داشت اما اگر پتانسیل کشور روی چند محور محدود متمرکز شود، نتایج چشمگیری حاصل خواهد شد.

در عین حال با تقویت و حمایت و حفظ مزیت‌های انتخابی، می‌توان با سایر کشورها در سایر زمینه‌ها مراودات محترمانه و متقابل ایجاد کرد در غیر اینصورت با توزیع انرژی در حوزه‌های متعدد با بهره‌وری اندک، همچنان اندر خم کوچه اول اقتصاد خواهیم لنگید.

از جمله راه‌های حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی میتوان به معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بخش‌های منتخب اشاره کرد در این راهکار، دولت‌ها باید درک کنند که معافیت مالیاتی، هزینه نیست، بلکه درحقیقت همان سرمایه‌گذاری است که منافع اجتماعی بیشماری دارد که دولت‌ها با خرج چندین برابر همان مالیات نیز نمی‌توانستند آنها را عملی سازند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 8فروردین1397 ، کدخبر: 13970108000574: www.ardabil.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
اون شرکت های کله گنده برین ازشون مالیات بگیرین فقط زورتون به مردم عادی میرسه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین