پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
حمايت از کالاي ايراني، نام شعار و استراتژي تدوين شده توسط مقام معظم رهبري براي سال 1397 است که معظم له در پيام نوروزي و نيز سخنراني خويش در آستان مقدس امام رضا (ع) کلياتي از آن را تبيين کردند.

شعارسال: بدون ترديد نامگذاري سال ها با عناوين و شعارهاي خاص از سوي رهبري انقلاب، خط سير حرکتي مسئولان و مردم را مشخص کرده و تحقق آن نيازمند تلاش همه جانبه است که نه فقط در سال 97 بلکه در سال هاي پيش رو نيز بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

اصولا استفاده از کالاهاي توليد داخل، اولويت و استراتژي هر کشوري است تا علاوه بر حمايت از توليدکنندگان داخلي و اشتغال ايجاد شده توسط آنان، در تقويت بنيه اقتصاد ملي موثر بوده و از خروج ارز براي واردات کالاهاي مشابه نيز جلوگيري نمايند.

صرف نظر از کليت و در عين حال زيبايي شعار سال رهبري و ضرورت حمايت همه جانبه مردم و مسئولان براي تحقق آن، حمايت از کالاي ايراني از سوي مردم به عنوان خريداران اين کالا، نيازمند بايدها و نبايدهايي است که بايستي در وهله نخست مورد توجه و اهتمام جدي تمام توليد کنندگان داخلي قرار گيرد.

** کيفيت :

در سخنان و صحبت هايي که پس از پيام نوروزي رهبري انقلاب توسط برخي مسئولان و مقامات جمهوري اسلامي مطرح شده، کيفيت کالاي ساخت داخل، شاه کليد تحقق حمايت از کالاي ايراني علام شد.

بدون ترديد نخستين شاخص و ملاک مدنظر هر شهروند ايراني براي خريد کالاي داخلي، کيفيت آن است که دراين بخش با وجود توليد برخي کالاهاي با کيفيت داخلي، بايد بپذيريم که هنوز کيفيت توليدات داخلي ما با کالاهاي مشابه خارجي فاصله زيادي دارد و همين امر سبب شده تا عامه مردم و حتي مسئولان، خريد کالاي خارجي را بر کالاي داخلي ترجيح دهند.

مصداق هاي زيادي از کالاها و توليدات کم کيفيت داخلي براي اين شاخص مهم مي توان نام برد که بايستي توليدکنندگان آن اهتمام جدي براي ارتقاي کيفيت محصولاتشان و جلب رضايت مشتري انجام دهند.

هستند برخي توليدکنندگان داخلي که در کنار توليد محصولات کم کيفيت براي داخل، محصولات با کيفيت تري براي صادرات توليد مي کنند که بايد چنين محصولاتي را براي مردم کشورشان نيز توليد و روانه بازار نمايند.

نکته ديگر در اين شاخص، استفاده از فناوري هاي برتر و به روز دنيا در توليد محصول است و راه آن نيز توجه جدي به امر تحقيق و پژوهش براي توليد ماشين آلات جديد مورد استفاده در خطوط توليد و يا واردات آن از کشورهاي صاحب تکنولوژي است.

تحقيق و پژوهش اگرچه مسيري طولاني اما امري لازم است، ضمن اينکه وارد کردن ماشين آلات برتر خطوط توليد و سپس بومي سازي آن مسيري کوتاهتر است که با رفع تحريم ها پس از توافق هسته اي (برجام)، مسير آن تا حدودي باز شده و بايد از اين فرصت استفاده شود.

حسن استفاده از ماشين آلات و تکنولوژي برتر در خط توليد محصول، علاوه بر توليد محصول با کيفيت تر و کاهش هزينه هاي توليد، قابل رقابت بودن با مشابه خارجي و افزايش رضايت مندي مشتري و نيز صادرات بيشتر کالاي ايراني به خارج کشور است.

نکته ديگر در شاخص کيفيت کالاي ايراني، بسته بندي مناسب توليدات داخلي است که در اين بخش نيز بايستي توليدکنندگان توجه جدي داشته باشند زيرا امروزه يکي از جذابيت ها در خريد محصول نوع بسته بندي آن است که مشتري را به خود جذب مي کند.

** قيمت:

دومين شاخص در حمايت از کالاي ايراني بدون ترديد قيمت آن است که در اين بخش نيز در بسياري از موارد شاهد بالا بودن قيمت توليدات داخلي هستيم؛ همگان بويژه کارشناسان اقتصادي نيک مي دانند که پس از اجراي ناقص قانون هدفمندي يارانه ها در دولت قبل و حمايت نکردن از بخش توليد، علاوه بر آسيب شديد اين بخش، به دليل چند برابر شدن قيمت ها، قدرت خريد مردم نيز بشدت پايين آمده است.

با اين حساب نکته اي که توليدکنندگان داخلي بايستي در کنار ارتقاي کيفيت محصول به آن توجه نمايند، قيمت کالاي توليدي است؛ همانگونه که برخي توليدکنندگان داخلي براي صادرات محصول علاوه بر کيفيت بالا، قيمت پايين تري را لحاظ مي کنند، بايد بدون تبعيض اين موارد را براي مصرف کنندگان داخلي نيز لحاظ نمايند.

نکته ديگر در اين شاخص، درج قيمت مناسب بر قيمت توليدات داخلي است که متاسفانه برخي قيمت هاي درج شده بر محصولات يا غيرواقعي اند و يا حاشيه امنيتي را براي سوء استفاده واسطه ها و فروشندگان عمده و خرد باز گذاشته است.

امروزه در بسياري از فروشگاه هاي زنجيره اي يا ارزانسراها شاهد هستيم که کالايي با 30 تا 40 درصد کمتر از قيمت درج شده روي آن به دست مصرف کننده مي رسد و از طرفي ديگر کالايي با همان قيمت درج شده و بعضا بالاتر از آن به فروش مي رسد.

براي رفع اين معضل و استفاده مطلوب توليدکننده و فروشندگان از يک سود معين به نظر مي رسد بايد سامانه الکترونيکي ملي طراحي شده تا بر قيمت محصول از توليد تا مصرف نظارت ويژه داشته و براساس قيمت فروش محصول، سهم هر يک از توليدکننده و فروشنده مشخص شود.

**مبارزه با قاچاق کالا :

سومين شاخص در حمايت از کالاي ايراني جلوگيري از ورود کالاهاي مشابه خارجي و نيز برخورد جدي با قاچاق کالا مي باشد که اگرچه درسال هاي اخير موفقيت هايي دراين بخش وجود داشته اما همچنان اقتصاد کشور نيازمند نظارت قوي تر دراين حوزه است.

پيامدهاي مضر و مخرب قاچاق کالا بر توليد داخلي و اشتغال و در سطح کلان بر اقتصاد کشور مساله اي نيست که بتوان با تسامح و تساهل از کنار آن گذشت و تصويب قوانين سختگيرانه و برخورد جدي با متخلفان اين حوزه و معرفي آنان به جامعه يک الزام است.

مادامي که اخبار کشف و ضبط کالاي قاچاق منتشر اما از انتشار اسامي متخلفان به هر دليل پرهيز شود، به يقين براي جامعه ايراني پذيرفتني و قابل قبول نيست و اين مساله، سازماني بودن قاچاق کالا و سپر آهنين داشتن متخلفان اين حوزه را در اذهان عمومي تداعي مي کند.

** صادرات کالاي ايراني:

صادرات کالاي با کيفيت ايراني يکي ديگر از شاخص هاي مهم در حمايت از توليدات داخلي و در راستاي تحقق يکي از بندهاي سياست هاي کلان اقتصاد مقامتي يعني`برون زا` بودن آن است.

با تحقق اين مهم، مردم با ديدن صادرات کالاي داخلي و استقبال خارجي ها از محصولات ايراني، قطعا تمايل بيشتري براي خريد کالاي توليد داخل نشان داده و اين بزرگترين کمک به توليد داخلي و حمايت از آن خواهد بود.

نکته اساسي در صادرات کالاي ايراني، توسعه روابط با کشورهاي جهان بويژه کشورهاي همسايه است که بايد از همه ظرفيت هاي ديپلماسي اعم از داخلي و خارجي و البته در چارچوب سياست هاي کلان نظام جمهوري اسلامي استفاده شود.

نکته ديگر و البته مهم در توسعه روابط با ديگر کشورهاي جهان بويژه درحوزه اقتصاد، احترام به قوانين و عقايد آنان است و هيچ کشوري نمي تواند براساس آرمان ها و سياست هاي خود و ناديده گرفتن شرايط و واقعيات نظام بين الملل، سياست هاي خود را به ديگران ديکته نمايد.

نظام بين الملل،نظام ديپلماسي صلح جويانه، تعامل و گفت و گو است و يقينا کشورهايي که چنين ديپلماسي را دنبال مي کنند در تحقق منافع اقتصادي خود موفق ترند.

** تبليغات:

تبليغات و معرفي صحيح کالا و خدمات از ديگر شاخص هاي مهم در حمايت از کالاي ايراني است به يقين رسانه هاي گروهي و ارتباط جمعي بويژه رسانه ملي نقش موثري در معرفي کالاي با کيفيت و قيمت مناسب داخلي و از طرف ديگر معرفي کالاهاي نامرغوب داخلي برعهده دارد.

معرفي کالاي نامرغوب به اين دليل مي تواند موثر باشد که اولا توليد کننده آن سعي و اهتمام لازم را براي توليد کالاي با کيفيت و رقابتي انجام دهد و ثانيا مصرف کننده نيز بداند که چه کالايي را خريداري نمايد.

به هرحال آنچه مسلم است، حمايت از کالاي ايراني بدون رعايت برخي شاخص هايي که دراين نوشتار بيان شد و قطعا ديگر شاخص هايي که بايستي توسط کارشناسان مجرب بيان و تبيين شود، بدون تعارف `آب در هاون کوبيدن` و اسراف مواد خام اوليه براي توليد محصول است.

داشتن عرق ملي در کنار سرلوحه قرار دادن وجدان کاري و احساس مسووليت نيز مي تواند به توليد کالاي مرغوب ايراني و خريد آن توسط مردم اين سرزمين بسيار کمک نمايد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 15فروردین1397، کدخبر: 120180404203356472: www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین