پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
آفتِ برگ‌خوار بلوط در بیش از پنجاه‌هزار هکتار از جنگل‌های استان شیوع پیدا کرده است.

شعار سال: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: آفتِ برگ‌خوار بلوط در بیش از پنجاه‌هزار هکتار از جنگل‌های استان شیوع پیدا کرده است.

 شیرزاد نجفی اظهار کرد: متأسفانه هرچند سال یک‌بار، این آفت طغیان می‌کند و ازجمله آفاتی است که در عرصه‌های جنگلی فعال بوده و به درختان جنگلی خسارت‌های شدیدی وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزبان اصلی این آفت درختان بلوط است، بیان کرد: این آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و موجب از بین رفتن برگ‌ها، جوانه‌ها و خشک شدن درختان بلوط می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط از درختان جنگلی دیگری همچون زالزالک، بنه و گلابی وحشی نیز تغذیه می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی جنگل‌های بلوط این آفت نیز در سطح جنگل‌های استان پراکنده‌ شده است.

نجفی در ادامه تصریح کرد: مناطق سپیددشت، چم چیت، بیشه شول‌آباد و دادآباد بیشترین نقاط آلوده‌ای هستند که دچار شیوع این آفت شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، عامل اصلی شیوع این آفت را تغییر اقلیم، گرم شدن هوا ریزگردها و کمبود بارش‌ها دانست و افزود: تنها راه و بهترین روش مبارزه با این آفت، استفاده از سموم حشره‌کش ببیولوژیک BTH است که هیچ‌گونه اثر منفی بر روی انسان و محیط‌زیست ندارد.

نجفی، شیوع آفت برگ‌خوار بلوط در بیش از پنجاه‌هزار هکتار از جنگل‌های لرستان را یک چالش خطرناک دانست و یادآور شد: طبق محاسبات انجام شده برای مبارزه بیولوژیکی یک‌ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات و شیب بالای اراضی جنگلی، امکان مبارزه بیولوژیکی و سم‌پاشی را غیرممکن کرده است، بیان کرد: سم‌پاشی باید با هواپیماهای سم‌پاش صورت گیرد که آن‌هم به دلایل توپوگرافی منطقه، کاری دشوار و هزینه‌بر است.

استان لرستان دارای یک‌میلیون و دویست و هفده هزار هکتار جنگل است که در کشور، رتبه دوم را ازنظر سرانه جنگل به خود اختصاص داده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 17 فروردین 97، کدمطلب:97011704198، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
خوب زود تر به داد این جنگل ها برسید تا از بین نرفته اند
اگه از میوه بلوط برای خوراک دام استفاده میکردن مشکلات بودجه ای نداشتن الان
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین