پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶
فدراسیون کشتی یک روز پیش از بازگشت خادم گزارش مالی از عملکرد خودش در دوره چهارساله مدیریت رسول در این فدراسیون ارائه کرد که انتقاد برخی رسانه ها را به دنبال داشت و در عین حال فدراسیون کشتی هم نقدهای وارده را بی پاسخ نگذاشت.

شعار سال: یک روز پس از قطعی شدن بازگشت رسول خادم به راس مدیریتی فدراسیون کشتی، روزنامه ایران ورزشی صبح امروز (22 فروردین 97) در گزارشی نوشت: " رسول خادم بعد از استقامت اعضای مجمع فدراسیون کشتی بعد از چهل روز به فدراسیون برگشت تا ورزش اول ایران بعد از چهل روز به آرامش برگردد و از یک تعطیلی موقت خارج شود.

رسول خادم چهل روز پیش با انتقاد از بی توجهی‌ها به مشکلات بین‌المللی کشتی استعفا کرد و حالا بعد از مدتی غیبت با دو بار مخالفت مجمع فدراسیون کشتی با استعفای او، بار دیگر به کشتی برگشت.

هر چند با وجود بازگشت رسول خادم هنوز این ابهام و این سوال در اذهان باقی مانده که او اصلا چرا رفت و اگر رفته بود چرا برگشت اما با این حال باید با کنار گذاشتن تمامی این حواشی به فکر آماده سازی تیم‌های ملی برای بازی‌های آسیایی جاکارتا باشد. تیم‌هایی که با هزار و یک مشکل روبه‌رو هستند و بخشی از اندک زمانی که داشتند را هم از دست دادند.

رسول خادم در مرحله اول باید کادر فنی خود را مشخص کند، چرا که در کشتی آزاد تکلیف سرمربی مشخص نیست و بعد از آن باید به سراغ رفع نقاط ضعف برود. او و همکارانش در فدراسیون حتما با وجود همه هیاهوها فراموش نکرده‌اند که کشتی فرنگی ایران در آسیا تقریبا با تمامی توانش پنجم شده و در کشتی آزاد هم رده دوم آسیا را به خودش اختصاص داده است. اگر قرار باشد که این سر و صداهای اخیر باعث فراموشی واقعیت‌های کشتی شود، باز هم کشتی ایران روند نزولی به خودش می‌گیرد.

فرصت اندکی تا بازی‌های آسیایی باقی مانده و نباید این اندک زمان هم صرف مسائل حاشیه‌ای شود. حواشی که باعث شد تا قبل از اتحادیه جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک، خود فدراسیون کشتی این رشته را تحریم کند. تحریم 40 روزه که بسیاری از برنامه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرد. حالا که با بازگشت رسول خادم به کشتی این بحران به بهترین شکل ممکن رفع شده، بهتر است همه به کسب بهترین نتیجه ممکن در اندونزی فکر کنند.

راهی که فوتبال نرفت

فدراسیون کشتی یک روز قبل از بازگشت خادم گزارش مالی از عملکرد خودش در دوره چهارساله مدیریت رسول خادم در این فدراسیون ارائه کرد. گزارش مالی شگفت‌آوری که نشان می‌دهد فدراسیون کشتی در چهار سال مبلغی در حدود 385 میلیارد تومان هزینه کرده است. مبلغی که می‌تواند در ورزش ایران یک شگفتی بزرگ باشد و انقلابی را در ورزش به راه بیندازد. هنوز فراموش نکرده‌ایم که وقتی دولت وقت بودجه ورزش را تا مبلغ 500 میلیارد تومان افزایش داد چه اتفاقی در ورزش رخ داد. این مبلغ در قیاس با بودجه بسیاری از رشته‌ها بی‌نظیر و بی‌همتا است و هیچ فدراسیونی نمی‌تواند بودجه و یا هزینه‌اش را در مقابل این مبلغ قیاس کند. مبلغی که فدراسیون کشتی اعلام کرده 87 درصد آن را از بخش خصوصی به دست آورده و در طول چهار سال گذشته بودجه دولت فقط 13 درصد این مبلغ را تشکیل داده است.

بدون شک نقطه مثبت فدراسیون کشتی در طول سال‌های اخیر همین کسب درآمده بوده و حالا باید پرسید که چطور می‌شود این پول سرازیر کشتی می‌شود اما فدراسیونی همانند فدراسیون فوتبال نمی‌تواند چنین درآمدی را کسب کند؟

مهدی تاج در فوتبال با آن همه تبلیغات و ساختارهایی که برای درآمدزایی در آن وجود دارد چطور نمی‌تواند پول کارلوس کی‌روش را پرداخت کند اما فدراسیون کشتی در چهار سال هزینه 10 مربی در اندازه‌های کی‌روش را می‌تواند جذب کند؟ همین الان باشگاه استقلال برای امضای قرارداد با وینفرد شفر دچار مشکل است. این مربی آلمانی درخواستی در حدود ششصد هزار دلار دارد که در نهایت با قیمت روز دلار فراتر از سه میلیارد تومان هم نمی‌رود اما با این حال باشگاه استقلال با داشتن این همه پیشینه و میلیون‌ها هوادار قادر به فراهم کردن این مبلغ نیست. مبلغی که شاید یک صدم پولی است که کشتی در چهار سال هزینه کرده است. به نظر می‌رسد باید به این قسمت از مدیریت خادم در کشتی نمره عالی داد. مدیریتی که ظاهرا در سایر بخش‌های ورزش هرگز دیده نشده است. مدیریتی که توانسته پول هنگفتی را به کشتی وارد کند و ورزش اول را از بسیاری از دغدغه‌ها خارج کند.

خرج نامعلوم

فدراسیون کشتی به لحاظ فنی عملکردی در سال‌های اخیر داشته که قابل بحث است. نتایج ضعیف در مسابقات جهانی فرانسه و همچنین قهرمانی آسیا در قرقیزستان نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است اما این نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که مشخص شود این نتایج با صرف چنین هزینه گزافی به دست آمده است.

در واقع الان این سوال مهم مطرح است که فدراسیون کشتی با این هزینه شگفت آور 385 میلیارد تومانی چه جایگاهی را در دنیا دارد؟ آیا همین که حسن یزدانی یک مدال طلا در ریو کسب کند که البته کسب آن بعد از 16 سال افتخار بزرگی است، صرف این همه هزینه برای یک مدال می‌تواند توجیه مناسبی داشته باشد؟ سوال مهم و اساسی از فدراسیون کشتی این است که با این همه هزینه امروز کشتی چه چیزی دارد؟ آیا خانه‌های کشتی زیادی را ساخته و یا اینکه در استان‌ها هزینه زیادی انجام شده تا کشتی رشد چشمگیری داشته باشد؟ این همه پول کجا هزینه شده که به چشم نمی‌آید؟ آیا امروز نباید از رسول خادم این سوال را مطرح کرد که با هزینه 385 میلیارد تومانی چرا باید کشتی فرنگی در آسیا پنجم شود و یا کشتی آزاد در جهان نهم شود؟ البته در پاک‌دستی رسول خادم هرگز شک و تردیدی وجود ندارد اما باید این سوال را مطرح کرد که چگونه می‌شود برخی از سفرها به دلیل مشکلات مالی لغو می‌شود و یا اینکه برای برخی از اعزام‌های تیم‌های ملی بلیت ارزان قیمت تهیه شود و پروازی که باید در سه الی چهار ساعت انجام شود 20 ساعت طول می‌کشد؟ با این پول باید تیم‌های کشتی ایران بدون هیچ دغدغه‌ای راهی مسابقات مهم بین‌المللی شوند اما واقعا در طول این چند سال اخیر چند سفر انجام شده که تیم‌های کشتی ایران بی‌دغدغه بوده‌اند؟ برای این همه سوال باید یک جواب پیدا کرد. شاید بخش عمده‌ای از این همه درآمد خرج بخش بین‌الملل و گرفتن میزبانی‌های متعدد و برگزاری مسابقات متعدد شده باشد اما هر چه هست باید این همه هزینه احساس
می‌شد.

کشتی برتر از همه

هزینه کشتی در سال 96 را می‌توان با بودجه بسیاری از فدراسیون‌ها مقایسه کرد. در بین رشته‌های مدال‌آور المپیکی هزینه‌های تکواندو، وزنه‌برداری و دوومیدانی سرجمع به 20 میلیارد تومان نمی‌رسد. یعنی کشتی به تنهایی تقریبا نه برابر این سه رشته هزینه می‌کند. اگر به این جمع والیبال با 40 میلیارد تومان هزینه‌اش در سال هم اضافه شود و یا فوتبال 60 میلیاردی را هم در نظر بگیریم، باز هم فاصله زیادی با کشتی دارند. باید به این جمع دو ومیدانی را هم اضافه کنیم. فدراسیونی که مدعی است ماهیانه 50 هزار دلار هزینه اردوی ملی پوشانش است که در نهایت هم به رقم سالانه دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان می‌رسد که با اضافه کردن برخی هزینه‌های دیگر در نهایت می‌توان هزینه‌های این فدراسیون را پنج میلیارد در نظر گرفت. ووشو، بوکس، بسکتبال، کاراته و شنا را هم به این جمع اضافه کنیم، باز هم به کشتی نمی‌رسند. به صراحت می‌توان ادعا کرد که هزینه سالانه کشتی با بودجه بسیاری از رشته‌های دیگر برابری می‌کند.

اما به دنبال باز نشر این مطلب، فدراسیون کشتی با ارسال نمابری برای جماران، توضیحاتی را درباره گزارش فوق ارایه و خواستار انتشار آن در این پایگاه خبری شد.

** توضیح ارسالی فدراسیون کشتی:

"بگذریم، اینکه بگوییم کشتی آزاد و فرنگی ایران با تمام توان در رقابت های قهرمانی آسیا به مقام دوم و پنجم رسید نشان از عدم شناخت کافی از وضعیت موجود تیم های ملی دارد و از سوی دیگر نیز سرمربی تیم ملی کشتی آزاد کاملا مشخص است.

اما صحبت از تحریم کردید، تحریم 40 روزه، باید گفت برنامه های کشتی کاملا مشخص و طبق برنامه پیش رفته است و مشکلی از این بابت نیست و از سوی دیگر هیچ مجموعه ای دوست ندارد شکست بخورد و قطعا همه هم و غم کشتی کشور علیرغم تمامی مسائل، شادی دل مردم است.

نمی دانیم چرا بودجه 385 میلیاردی بعنوان شگفت آور و تعجب برانگیز تلقی می شود، حداقل شما نویسنده عزیز نیک می دانید هزینه کرد این مبلغ با توجه به حجم بالای برنامه های کشتی کاملا روشن و مشخص است.

برای چگونگی تأمین این هزینه ها که اکثرا غیرنقدی بوده است شما را به مصاحبه آقای حمید بنی تمیم نایب رئیس محترم فدراسیون کشتی در سایت فدراسیون ارجاع می دهیم اما معتقدیم که در پس تعریف از نحوه مدیریت خادم و تعبیر پول هنگفت و مقایسه آن با فوتبال و برخی رشته ها قطعا هدف تعریف از فدراسیون کشتی نیست.

بودجه کشتی کشور در دو بخش می باشد نقدی و غیر نقدی و قطعا کشتی کشور برای پیشبرد امور جاری خود به بودجه نقدی خود از محل اعتبارات دولتی (وزارت ورزش + کمیته ملی المپیک) و حامیان مالی آن هم در آستانه بازی های آسیایی جاکارتا بیش از گذشته نیاز دارد.

نتایج ضعیف در جهانی فرانسه آن هم با نادیده گرفتن سومی تیم کشتی فرنگی و نتایج قهرمانی آسیا آن هم با دومی کشتی آزاد که با ترکیب اصلی خود به قرقیزستان نرفته بود و ازبکستانی ها نیز از کشتی گیران روسی الاصل استفاده کرده بودند و ربط دادن اینکه این نتایج با هزینه های هنگفت بدست آمده موضوعی است که هدف از این نوشتار برجسته در ایران ورزشی را نشان می دهد در حالی که باید عملکرد چهارساله مدیریت فدراسیون کشتی مورد بررسی قرار گیرد.

قطعا هرکس در ورزش مدیریت کرده باشد و کار ورزش را دنبال کند نیک می داند که عملکرد یک دوره مدیریتی را با چند نتیجه نمی سنجند و باید تمامی عملکردها را دید و از سوی دیگر به نظر می رسد وظیفه یک نویسنده بی طرف پرس و جو از مسئولان فدراسیون و انعکاس تمام زوایای موضوع است نه صرفا دیدگاه های خود.

قیاس فوتبال با کشتی آن هم با هدف رو در رو قراردادن این دو رشته و از سوی دیگر دادن دید منفی به افکار عمومی چرا و با چه هدف صورت گرفته است ؟ آیا نویسنده عزیز نمی داند که ساختن خانه های کشتی و کارهای زیربنایی بر عهده فدراسیون نیست و متولی خود را دارد و قطعا فراموش نکرده است آکادمی ملی کشتی توسط بانک پاسارگاد در حال ساخت می باشد. اینکه بی پرده بگوییم که شاید این پول در بخش بین الملل هزینه شده است شاید حاکی از این باشد که یا تعداد مسابقات برگزار شده داخلی، اردوها و اعزام ها را نمی دانیم و یا اینکه نمی خواهیم بدانیم.

کشتی ورزش ملی کشور است، مردم بعنوان تنها حامیان این ورزش خود نیک می دانند که قیاس بودجه کشتی با برخی رشته ها کاری هدفمند است اما در هر حال کشتی، همه رشته های ورزشی را همراه و همگام با خود می داند و به هیچ عنوان قصد ندارد در مورد مبالغ ریز هزینه شده در یکی از رشته ها صحبت کند و پای پرداخت مطالبات میلیاردی تیم های باشگاه های شان را وسط بکشد."

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جی پلاس، تاریخ 22 فروردین 97، کد مطلب: 898038: www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین