پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۲۷۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی شیراز و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، تخفیف ۳۰ درصدی صادرات سیمان فله برای پنج مقصد بنادر کشورهای قطر، کویت، عمان، هند و سریلانکا را اعلام کرد. دبیر انجمن سیمان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین به تشریح این مشوق صادراتی پرداخت
شعارسال:رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی شیراز و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، تخفیف ۳۰ درصدی صادرات سیمان فله برای پنج مقصد بنادر کشورهای قطر، کویت، عمان، هند و سریلانکا را اعلام کرد. دبیر انجمن سیمان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین به تشریح این مشوق صادراتی پرداخت.

شرکت‌های فعال در صنعت سیمان که وضعیت مالی مناسبی ندارند، گاه به دنبال انجام اقداماتی هستند که بتواند وضعیتشان را بهبود بخشد. اواخر سال گذشته زمزمه افزایش نرخ محصولات سیمانی ها مطرح شد که با اعلام عدم افزایش تا پایان سال ۹۶ ٬ به کاهش تخفیف ها و حذف آنها منتهی شد. حال نیز خبر تخفیف ۳۰ درصدی کرایه حمل محمولات صادراتی (سیمان فله) نسبت به سایر رقبا و ماهانه سه سفر از بنادر عباس، امام و عسلویه به بنادر کشورهای قطر، کویت، عمان، هند و سریلانکا منتشر شده است.

عبدالرضا شیخان٬ دبیر انجمن سیمان در رابطه با امکان استفاده همه شرکت های سیمانی از این تخفیف گفت: طبق صحبتی که قبلا در سازمان توسعه تجارت شده بود٬ این امکان برای همه شرکت های سیمانی قابل استفاده است اما با اقدامی که استان فارس انجام داده٬ به نظر می آید که آنها اولویت اول شده اند ولی در هر حال این اقدام هنوز عملیاتی نشده است و طبق صحبتی که با شرکت های سیمانی نام برده در نامه مذکور داشته ام٬ هنوز اقدامی صورت نگرفته تا مشخص شود که این کار شدنی است یا خیر اما به طور کلی اقدامی مثبت است.

او درباره شرکت هایی که به دنبال اخذ این تخفیف هستند٬ گفت: شرکت هایی که امکان انجام این کار را داشته باشند٬ می توانند به دنبال این تخفیف باشند چرا که نزدیک بودن به مراکز خروجی برای صادرات سیمان به صورت فله ضروری است تا بتواند همزمان با رسیدن به آنجا٬ روی کشتی تخلیه شود. کشتی هم حتما باید کشتی فله بر سیمان باشد. او درخصوص صادرات کلینکر که ماده پیش از تولید سیمان است٬ گفت: صادرات کلینکر راحت تر از سیمان است و مشکلات حمل کمتری دارد و می توان برنامه ریزی بهتری برای آن انجام داد. بنابراین اگر همه شرکت های سیمانی از سطح کشور بخواهند از این امکان استفاده کنند٬ برایشان به صرفه نیست. شرکت هایی که به آب نزدیک هستند مانند شرکت های حاضر در استان فارس٬ هرمزگان و خوزستان می توانند از این فرصت استفاده کنند.

دبیر انجمن سیمان درخصوص اینکه آیا افزایش نرخ ارز روی تقاضای صادراتی سیمان تاثیر داشته است٬ توضیح داد: از نظر درخواست٬ تاثیرگذار بوده و درخواست صادرات بیشتر شده است اما از جهت افزایش درآمد٬ تاثیری نداشته و قیمت بهتری به آن صورت ایجاد نشده است؛ به این دلیل که بیشتر خریداران سیمان از کشورهایی هستند که مسائل سیستم بانکی ایران و آنها حل نشده است و به همین دلیل باید به صورت نقدی خرید کنند. برای خرید نقدی نیز ارز خود را تبدیل به ریال کرده و توسط واسطه ها خرید می کنند و واسطه ها به ریال پرداخت می کنند و حاضر نیستند رقم ثابت ریالی را با نرخ دلار فعلی بپردازند و با همان ریال می خرند که ممکن است افزایش داشته باشد اما به دلیل اینکه ریال می پردازند٬ افزایش نرخ دلار برای ما چندان محسوس نیست ولی همانطور که اشاره شد تقاضا بیشتر شده اما هنوز درآمدی که حاصل از افزایش نرخ دلار باشد٬ عاید سیمانی ها نشده است. او در رابطه با آمار صادرات سال گذشته گفت: در سال ۹۶ حدود شش میلیون تن سیمان صادر شده است.

شیخان درخصوص احتمال افزایش نرخ در شرکت های سیمانی گفت: قبل از تصمیم گیری درباره افزایش نرخ در سال ۹۷ ٬ منتظر بودیم تا بودجه ها دربیاید و ثبات نسبی اقتصادی برقرار شود تا پس از آن درخصوص افزایش نرخ محصولات تصمیم گیری کنیم. با توجه به افزایش حقوق کارگری و سایر هزینه ها٬ هزینه های شرکت های سیمانی افزایش پیدا کرد ولی میزان و زمان افزایش نرخ نیاز به کار کارشناسی دارد که در حال حاضر در حال بررسی آن هستیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار 22فروردین 96، کد خبر: 263457 ، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
این افزایش نرخ ارز روی مصالح ساختمانی به ویژه سیمان هم تاثیر گذاشته است و بازار رو دچار نا امنی کرده است ؛ انشالله که دوباره ثبات را در این بازار ببینیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
واقعا منم امیدوارم که به قول این دوستمون ثبات بهمون برگرده
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
اینجوری که باز قیمت خونه افزایش پیدا میکنه مخصوصا بخاطر دلار
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
این نا امن بودن بازار ارز به سرمایه گذاری در صنایع مختلف از جمله مسکن اثار بسیار نا مطلوبی گذاشته است
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین