پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۵۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
در شرایطی که هنوز گام عملی ملموسی از سوی غرب برای ورود به جنگ درسوریه برداشته نشده است و حرفهای متناقض شنیده می شود و در شرایطی که هنوز معلوم نیست غرب با کدام راهبرد و تا کجا می خواهد به جنگ روسیه در سوریه برود رادیوفارسی زبان فرانسه گزارشی از امکانات دریایی و هوایی متحدان غربی به ویژه امریکا ، فرانسه و بریتانیا از یک طرف و روسیه و سوریه از طرف دیگر تهیه کرده است که می خوانید:
شعارسال: در شرایطی که احتمال درگیری میان نیروهای غربی به ویژه آمریکایی و فرانسوی با نیروهای روسیه و سوریه در این کشور همچنان وجود دارد، این پرسش مطرح است که این قدرت‌های غربی و همچنین روسیه از چه میزان حضور، توان و گزینه نظامی در سوریه برخوردارند.آمریکا علاوه بر فرانسه و بریتانیا و شاید آلمان، به توان نظامی دیگر کشورهای عضو ناتو، اسرائیل و حتی به گفته جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، کشورهای عربی مثل قطر امید دارد. این در حالی است که در جبهه بشار اسد، به غیر از ارتش سوریه، نیروهای روسیه، سپاه پاسداران ایران و همچنین شبه نظامیان حزب‌الله لبنان حضور دارند.

ایالات متحده آمریکا

زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته، پس از حمله شیمیایی مرگبار در خان شیخون، دستور حمله به رژیم بشار اسد را صادر کرد، نیروی دریایی ارتش آمریکا (US Navy) پنجاه و نه موشک را از دریای مدیترانه به سوی سوریه شلیک کرد.در آن حمله، موشک‌های آمریکایی توماهاوک (Tomahawk)، هواپیماها، آشیانه‌ها، ذخائر سوخت و مهمات، سیستم‌های ضدموشکی، رادارها و همچنین پایگاه هوایی شعیرات را که کنترل آن در دست رژیم سوریه است، هدف قرار دادند.اما امسال ناوهای جنگی "پورتر" و "راس" آمریکا در مأموریتی در اقیانوس اطلس شمالی هستند که با سواحل سوریه فاصله بسیاری دارند.اما  کشتی ناوشکن دونالد کوک، که از طبقه ناوهای آمریکایی آرلیک برک است، روز دوشنبه گذشته بندر لارناکا در قبرس را ترک کرد و به قسمتی از دریای مدیترانه رفت که به سادگی می‌تواند خاک سوریه را هدف قرار دهد.اکنون کشتی ترابری "یواس‌اس نیویورک" نیز که در سال ٢٠٠٧ برای کاربری دوگانه ساخته شده، در دریای مدیترانه است، اما بعید به نظر می‌رسد که آمریکا بخواهد از آن در جنگ احتمالی علیه سوریه استفاده کند.همچنین نیروی دریایی آمریکا اکنون هشت زیردریایی را به آبهای جهان فرستاده و جابه‌جایی آنها محرمانه است، اما اگر یکی از آنها در آبهای مدیترانه باشد به معنی به کارگیری در جنگ احتمالی سوریه است. این زیردریایی‌ها توان شکلیک موشک را دارند.نیروی دریایی آمریکا اکنون هیچ ناو هواپیمابری را در مدیترانه ندارد، اما ناو هواپیمابر "یواس‌اس هری اس. ترومن" روز چهارشنبه بندر نورفک در ویرجینیا را در چارچوب یک مأموریت بلندمدت ترک کرد.اگر پنتاگون بخواهد از هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ احتمالی سوریه استفاده کند، آمریکا می‌تواند از شبکه موجود ائتلاف بین‌المللی که از سال ٢٠۱٤ علیه داعش در سوریه و عراق به کار گرفته شده، بهره ببرد.

فرانسه

فرانسه به عنوان متحد آمریکا، در جنگ احتمالی سوریه حضور خواهد داشت.از میان سناریوهای مختلفی که تصمیم‌گیرندگان نظامی فرانسه پیش‌بینی کرده‌اند، اعزام جنگنده‌های رافال نیروی هوایی ارتش فرانسه است که توان شلیک موشک‌های کروز "اسکالپ" را دارند.جنگنده‌های فرانسوی این توانایی را دارند که از فاصله ۲۵۰ کیلومتری، به اهداف خود شلیک کنند. بنابراین در جنگ احتمالی علیه مواضع رژیم بشار اسد، نیازی به پرواز این جنگنده‌ها در آسمان سوریه نیست؛ آسمانی که از سوی سیستم ضدهوایی روسیه محافظت می‌شود.فرانسه اکنون جنگنده‌های رافال خود را در دو پایگاه این کشور در اردن و امارات متحده عربی مستقر کرده است. با این حال ارتش فرانسه می‌تواند این جنگنده‌ها را از خاک فرانسه به پرواز درآورد و با نهایتا سه بار سوختگیری، به آسمان منطقه جنگی برساند.در صورت تصمیم‌گیری برای پرواز جنگنده‌های رافال از خاک فرانسه، این تصمیم محرمانه خواهد بود، زیرا به گفته یک منبع آگاه نظامی "کسی در خاک فرانسه از آماده‌سازی مطلع نمی‌شود."پیشتر در تابستان ۲۰۱۳، فرانسوا هولاند پس از حمله شیمیایی رژیم بشار اسد در غوطه که منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر شد، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده بود، و رافال‌های فرانسوی آماده پرواز از پایگاه نظامی "سن-دیزیه" در شرق خاک فرانسه بودند. اما انصراف باراک اوباما از حمله نظامی به سوریه، پاریس را نیز از اجرای این تصمیم خود منصرف کرد.گزینه دیگر نظامی فرانسه برای حمله احتمالی علیه رژیم بشار اسد، شلیک موشک‌های کروز از یک ناوچه چندمنظوره فرانسه است. این ناوچه، توانایی آن را دارد که بدون جابجه‌جایی در آبهای بین‌المللی، به هدف‌های استراتژیک خود در فاصله‌های چندصد کیلومتری شلیک کنداکنون یکی از این ناوچه‌های فرانسوی در شرق مدیترانه مستقر است.

بریتانیا

همچون آمریکا و فرانسه، بریتانیا نیز در چارچوب یک ائتلاف بین‌المللی، ممکن است در جنگ احتمالی سوریه شرکت کند.بریتانیا دارای نیروی هوایی مقتدری است که دو پایگاه هوایی در مدیترانه دارد؛ یکی در قبرس و دیگری در یکی از جزایر یونان. بریتانیا تاکنون از این دو پایگاه هوایی حملات متعددی را علیه داعش در سوریه انجام داده است.بنابر آخرین آمار که در سیزدهم فوریه گذشته منتشر شد، بریتانیا در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در سوریه و عراق،  بیش از ۱۷۰۰ حمله هوایی صورت داده است.

روسیه

اما در جبهه مقابل، مهم‌ترین نیروی نظامی، ارتش روسیه است.ولادیمیر پوتین در دسامبر گذشته اعلام کرد که در مجموع ۴۸ هزار نظامی روس از سی‌ام سپتامبر ۲۰۱۵ در مداخله نظامی روسیه در سوریه شرکت کردند.اما پس از آن، ارتش روسیه اعلام کرد که از نوامبر ۲۰۱۷ تاکنون، به طور محسوسی حضور نظامی و همچنین تعداد عملیات خود در سوریه را کاهش داده است. با این حال، این ارتش یگان‌های خود را در طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم حفظ کرده است.آماری از تعداد نظامیان روسیه که در سوریه حضور دارند منتشر نشده، اما بر اساس آمار رسمی که از نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه در ۱۸ مارس گذشته منتشر شده، ۲۹۵۴ نظامی روس در سوریه در این انتخابات شرکت کردند.تمامی این افراد در این انتخابات به ولادیمیر پوتین رأی دادند.مسلم است که بخشی از نظامیان روس حاضر در سوریه، مشاورانی هستند که به نیروهای نظامی رژیم بشار اسد کمک مشورتی می‌کنند. کارشناسان نظامی معتقدند که بدون مشورت این مشاوران نظامی روس، ارتش بشار اسد به پیروزی‌های اخیر در غوطه شرقی دست پیدا نمی‌کرد.همچنین بخش دیگری از نظامیان روس، افرادی هستند که به "پلیس نظامی" مشهورند و اغلب آنان شهروندان جمهوری‌های مسلمان قفقاز روسیه هستند. این دسته از نظامیان روسیه در مناطق تازه پس گرفته شده از شورشیان سوری مثل حلب و غوطه شرقی مستقر هستند.این حضور نسبتا گسترده روس‌ها در سوریه، موجب افزایش تلفات آنان نیز شده است. بر اساس آمار رسمی، از ابتدای مداخله نظامی روسیه در سوریه بیش از هشتاد نظامی روس در سوریه کشته شدند. اما آمارهای غیررسمی از کشته شدن تعداد بیشتری از نظامیان روس و همچنین افراد وابسته به روسیه در سوریه خبر می‌دهند.یکی از وقایع مرگبار برای ارتش روسیه در سوریه، سانحه‌ای است که برای یک هواپیمای ترابری روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم روی داد.نیروی هوایی، بازوی اصلی ارتش روسیه در سوریه است. تعداد دقیق بمب‌افکن‌های روسیه در سوریه اعلام نشده، اما تخمین زده می‌شود که "ده‌ها" بمب‌افکن "سو-24"، "سو-34" و جنگنده‌های چندمنظوره "سو-30" و همچنین شکاری‌های "سو-35" در پایگاه‌های روسیه در سوریه حضور دارند.روسیه همچنین بمب‌افکن‌های استراتژیک "تو-22" و "تو-160" را از خاک خود برای انجام عملیات در سوریه به پرواز درآورده است.

این هواپیماها قادرند که موشک‌های کروز را با برد ۴۵۰۰ کیلومتر شلیک کنند.ارتش رژیم ولادیمیر پوتین همچنین با گرفتن اجازه از رهبر جمهوری اسلامی، به عنوان فرمانده کل قوا در ایران، از یک پایگاه هوایی این کشور برای به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود بر فراز سوریه استفاده کرده است.در یک جنگ احتمالی در سوریه، ولادیمیر پوتین بر سیستم ضدهوایی روسیه مستقر در سوریه، حساب ویژه‌ای باز کرده است.روسیه برای محافظت از پایگاه‌های نظامی خود در سوریه، سامانه‌های ضدهوایی "اس-400" را مستقر کرده است. همچنین ارتش روسیه از ضدهوایی‌های متحرک نیز در سوریه بهره می‌برد.پس از شدت گرفتن احتمال حمله نظامی غرب به سوریه پس از اعلام حمله شیمیایی در دوما، روسیه اعلام کرد که با کمک سیستم ضدهوایی خود موشک‌های آمریکا را در آسمان سوریه نابود خواهد کرد.همچنین پیشتر نیروی دریایی ارتش روسیه در آبهای مدیترانه حضور داشت که مسکو از آن بهره‌برداری‌های رسانه‌ای بسیاری کرد. اما ‌اکنون تنها ناو هواپیمابر روسیه، به نام "آدمیرال کوزنتسوف" پس از انجام عملیات در سوریه، در بندر مورمانسک در شمال روسیه حضور دارد و به علت تعمیرات دست‌کم تا سه سال آینده غیرقابل استفاده خواهد بود.با این حال روسیه از زیردریایی‌های خود در مداخله نظامی در سوریه استفاده کرده است.

سوریه

اما ارتش سوریه به همراه نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان، پیاده‌سواران اصلی را تشکیل می‌دهند.نیروهای ارتش بشار اسد، بیشترین خطر را در حمله احتمالی غرب علیه سوریه حس می‌کنند. به همین دلیل، ارتش سوریه از سه‌شنبه شب که تهدیدها علیه سوریه افزایش یافت، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی خود در سراسر کشور و همچنین ساختمان وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش در دمشق را تخلیه کرده است.یکی از پایگاه‌هایی که تخلیه شده، فرودگاه نظامی "تی-4" است که به تازگی هدف یک حمله موشکی قرار گرفت. روسیه و سوریه، اسرائیل را عامل این حمله معرفی کردند.سازمان ناظران حقوق بشر سوری اعلام کرده که رژیم بشار اسد هواپیماهای خود را از این پایگاه‌ها به پایگاه‌های روسیه در سوریه منتقل کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ساعت 24، تاریخ انتشار: 24فروردین 1397، کدخبر: 345233 ،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
0
0
این حمله ای که به خاک سوریه صورت گرفت به صورت کاملا غیرقانونی بوده است ؛ حمله ای که میتوانست توسط روسیه دفع شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین