پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۵۴۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه ای بر لزوم حل مسئله سوریه از راه های سیاسی تاکید کردند.
شعارسال: وزیران خارجه اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست ریاض که پنجشنبه شب صادر شد، اعلام کردند: تنها راه حل ممکن برای بحران سوریه راه حل سیاسی مبتنی بر مشارکت همه طرف های درگیر برای پاسخگویی به آرمان های مردم سوریه بر مبنای نشست ژنو -۱ است.

اتحادیه عرب همچنین حمایت خود را از حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات در سوریه بر اساس منشور و اصول این اتحادیه اعلام کرد.

این بیانیه با محکوم کردن تنش ها در غوطه شرقی و اقدام ترکیه در حمله به عفرین، اعلام کرد که این اقدامات تلاش ها برای حل سیاسی موضوع را با چالش مواجه می کند.

وزیران خارجه اتحادیه در بخش دیگری از بیانیه خود به مسئله فلسطین اشاره کردند و بدون نام بردن از مبارزات مردم این کشور مقابل دشمن صهیونیستی و کشتار اخیر غیرنظامیان فلسطینی در جریان تظاهرات بزرگ بازگشت، از تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس و حق حاکمیت دولت فلسطین بر تمامی خاک این کشور که در سال ۱۹۶۷ اشغال شد، حمایت کردند.

این بیانیه بر پایبندی به صلح به عنوان یک گزینه راهبردی برای حل اختلافات اعراب و اسرائیل بر اساس ابتکار صلح سال ۲۰۰۰ میلادی تاکید کرد.

شرکت کنندگان در نشست ریاض همچنین با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت و تصریح کردند: تصمیم ترامپ برای انتقال پایتخت آمریکا از تل‌آویو به قدس باطل، نامشروع و نقض صریح قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است.

در این نشست وزرای خارجه عرب خواستار تشکیل صندوقی مالی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در ماه به منظور حمایت از فلسطین برای مقابله با فشارها و بحران‌های مالی پیش‌رو شدند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب در بخش دیگری از این بیانیه به روابط با جمهوری اسلامی ایران اشاره و بر اهمیت همکاری میان کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل حسن همجواری و عدم استفاده از زور یا تهدید تأکید کردند.

این بیانیه به دخالت برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب در امور داخلی سایر کشورها از جمله دخالت آشکار عربستان، امارات، بحرین و مصر در امور داخلی قطر اشاره نکرد، اما مدعی شد که ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می کند و این اقدام، صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین با تکرار ادعای امارات مبنی بر مالکیت جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، از هر گونه اقدام امارات در این خصوص حمایت کردند.

اعلام همبستگی با مردم لبنان و حمایت از توسعه سیاسی و اقتصادی و امنیت این کشور و حاکمیت بر مزارع شبعا بخش دیگری از بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب را تشکیل می دهد.

عربستان سال گذشته میلادی سعد الحریری نخست وزیر لبنان که به ریاض سفر کرده بود را بازداشت کرد و با دخالت برخی کشورهای اروپایی و اعتراض های رئیس جمهوری لبنان ناچار به آزادی وی شد.

حمایت از حاکمیت و یکپارچگی لیبی و مخالفت با دخالت خارجی در این کشور، حمایت از دولت مستعفی یمن، محکومیت ورود نیروهای نظامی ترکیه به داخل خاک عراق و محکومیت اقدامات تروریستی که با شعار دین، مذهب و طایفه صورت می گیرد، دیگر بخش های بیانیه اتحادیه عرب را تشکیل داد.

نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب با هدف تعیین دستور کار نشست سران که یکشنبه ۲۶ فروردین ماه برگزار می شود، تشکیل شد.

تروریست های سوری مدعی شده اند که شهر دوما شامگاه شنبه (۱۸ فروردین ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت که در جریان آن ۷۵ تن کشته و ده ها تن مصدوم شدند.

این در حالی است که دولت سوریه، هر گونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که واشنگتن به زودی به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری شفقنا ، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1397 ، کدخبر: 551726 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
قطعا به نفع همه ست که این مساله با راه حل سیاسی حل بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
ای کاش که واقعا از راه سیاسی حل میشد و این حمله صورت نمی گرفت
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
بردنش به قدس دسترسیشو برای امریکا و اسرائیل بیشتر می کنه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
باید مخالفت های هر چی بیشتر با این تصمیم ترامپ گرفته بشه چون قدس باید از لحاظ استراتژیکی دست مسلمونا بمونه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
سوریه تنها خروج نیروی های خارجی را میخواهد , تنها راه برون رفت از این بحران ها این است که مشکلات این کشور ها از راه دیپلماسی حل شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین