پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
به موازات اشغال فلسطین و اعلام تاسیس اسرائیل در مناطق اشغال شده فلسطینی، صهیونیست ها طرح نفوذ نرم در جوامع فلسطینی را با توسل به مقوله هایی چون صلح و زندگی مسالمت آمیز یهودی – فلسطینی کلید زدند.
شعارسال: سال ۱۹۴۸ میلادی رژیم صهیونیستی با نام «اسرائیل» پس از تصرف بخش هایی از فلسطین اشغالی اعلام موجودیت می کند، اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها و نبردها و جنگ‌ها به لطف حمایت‌های آمریکا و غرب و خیانت های رژیم های مرتجع عربی راه به جایی نمی برد و رژیم صهیونیستی پس از گذشت قریب به ۷ دهه همچنان به حیات خویش ادامه می دهد.

مبارزه با اشغالگران صهیونیست در حالی از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنان ادامه دارد که در آن سو، رژیم صهیونیستی راه ها و ابزارهای دیگری را غیر از رویارویی مسلحانه و جنگ برای مقابله با فلسطینی ها و نفوذ درون آنها دنبال می کند، راه ها و ابزارهایی که اگر نگوییم، هیچ گاه، اما دستکم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مرکز صلح پرز

مرکز صلح پرز

مرکز صلح پرز

گزارش ذیل به یکی از این ابزارهای مبارزه و نفوذ داخل پیکره ملت فلسطین می پردازد، گزارشی که خواندن آن آشکار خواهد کرد، صهیونیست ها برای نفوذ در پیکره ملت فلسطین و از پای انداختن مقاومت چگونه و از چه مقاطعی برنامه ریزی می کنند.

این گزارش همچنین به ما یاد آور می شود که در کنار آنچه تاکنون تحت عنوان «جنگ نرم» از سوی دشمنان مطرح بوده، «نفوذ نرم» نیز جریان دارد، سلاح خطرناکی که صدها سلاح مقاومت نیز در صورت عدم ایجاد آگاهی و بیداری در میان جامعه فلسطینی یارای ایستادگی و مقاومت در برابر آن را ندارد، چه رسد به پیروزی در برابر آن.

اگرچه مقوله «نفوذ نرم» مقوله و حربه جدیدی نیست که رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینی ها به آن متوسل شده باشد، بلکه حربه ای دیرینه و قدیمی است که در مقاطع مختلف تاریخ جوامع بشری از سوی کشورهای استعمارگر و سلطه گر با نام هایی چون «ادغام اجتماعی» و (Melting Pot) با آنچه که صهیونیست ها آن را «کوره ذوب» می نامند، مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است.

طرح صلح

بنابراین آنچه که تحت عنوان «نفوذ نرم» از آن یاد می شود و چند سالی است که تبدیل به یکی از مهمترین راهبردهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شده، در واقع همان راهبرد دیرینه غربی «ادغام اجتماعی» است که ابتدا آمریکایی ها علیه «سرخ ‌پوستان» آمریکا و در اروپا توسط فرانسوی ها علیه مهاجران این کشور به اجرا درآمد.

این راهبرد با نادیده گرفتن تفاوت‌ های بنیادین «جامعه هدف» سعی در همسان ‌سازی آن با «جامعه مهاجم» دارد، همدین‌ سازی، همزبان‌ سازی و همشکل‌ سازی مهمترین اهداف این راهبرد است که چند سالی است، رژیم صهیونیستی با ابزاری به نام مرکز «صلح پرز» در حال پیاده سازی آن در کرانه‌ باختری است.

**مرکز «صلح پرز»

مرکز صلح پرز در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط «شیمون پرز»، رئیس وقت رژیم صهیونیستی تاسیس شد. آن گونه که در اساسنامه این مرکز ذکر شده، هدف این مرکز تلاش جهت گسترش فرهنگ صلح میان ملل منطقه - که بالطبع هدف اصلی فلسطینی های ساکن کرانه باختری و قدس اشغالی و در درجه دوم نوار غزه - و تشویق آنها به مشارکت در بنای آن است.

فعالیت ‌های مرکز صلح پرز بر فلسطینی های قرار گرفته در گروه‌ های سنی ۳ تا ۲۵ سال متمرکز است و حوزه‌ های مختلف آموزش، پزشکی، هنر، ورزش، محیط زیست، کشاورزی را در برمی گیرد.

بر اساس آنچه در اساسنامه این مرکز ذکر شده، مهمترین هدف مرکز صلح پرز فراهم کردن زمینه‌ تعامل و و ایجاد بستری مناسب برای همکاری های مشترک فلسطینی ‌-‌ اسرائیلی در کرانه باختری عنوان شده است.

طرح شروعی دیگر

طرح شروعی دیگر

طرح شروعی دیگر

طرح شروعی دیگر

**فعالیت های مرکز صلح پرز

مرکز صلح پرز با سرلوحه قرار دادن شعار «تربیت و آموزش برای صلح» فعالیت های اصلی خود را بر سه حوزه ورزش، فضای مجازی و فرهنگ و هنر متمرکز کرده است.

- حوزه ورزش

در حوزه ورزش، مهمترین هدف مرکز صلح پرز احداث و راه اندازی مراکز ورزشی مختلط بود. به همین منظور از سال ۲۰۰۲ میلادی طرح احداث مدارس مختلط وزرشی توسط این مرکز اجرایی شد و از آن سال تاکنون چندین مدرسه ورزشی در رشته ‌های فوتبال، بسکتبال، تنیس روی میز، کریکت دختران و پسران احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت. محصلان این مراکز را دانش آموزان فلسطینی و یهودی قرار گرفته در گروه سنی ۱۰ تا ۱۸ سال تشکیل می دهد و آنگونه که ادعا شده، هدف از اجرای این طرح، شناخت استعدادهای ورزشی و پرورش آنها در میان کودکان و نوجوانان فلسطینی و یهودی، در کنار نهادینه کردن و تقویت ارزش‌ هایی چون کار گروهی، پذیرش دیگران، ایجاد زمینه های همزیستی مسالمت ‌آمیز و بسترسازی برای ایجاد صلح و امنیت ابتدا در سرتاسر سرزمین های اشغالی و تحکیم و تقویت پایه های آن و در گام دوم تعمیم آن به کشورهای منطقه عنوان شده است.

طرح رهبران جوان بشتابید

طرح رهبران جوان بشتابید

این مدارس در طول سال تحصیلی حداقل دو روز در هفته کلاس های خود را برگزار می کند و ماهیانه مسابقاتی بین تیم ‌های این مدارس با شعار «بازی جوانمردانه» (Fair Play) برگزار می ‌شود.

در کنار مقوله ورزش و دروسی که در این حوزه به دانش آموزان این مدارس داده می شود، آنها ملزم به فراگیری زبان های یکدیگر یعنی عربی و عبری نیز هستند.

هدف از این طرح فراهم کردن زمینه برقراری هرچه بهتر ارتباط متقابل بین دانش آموزان عرب و یهودی و رفع موانع ارتباطی بین دانش آموزان تا دستیابی به روابط دوستانه و اجتماعی پایدار و استوار عنوان شده است.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در این مدارس ورزشی به خصوص مدارسی که رشته های پر طرفداری مانند فوتبال را تدریس می کنند، علاوه بر دیدارهای داخلی، دیدارهای خارجی با تیم‌ های باشگاهی معروف جهان نیز در نظر گرفته شده است که در زمینه می ‌توان به دیدار تیم فوتبال نونهالان، نوجوانان و جوانان باشگاه «بارسلونا» اسپانیا با منتخب مرکز صلح پرز اشاره کرد.

در این خصوص باید به دیدار تیم فوتبال جوانان مرکز صلح پرز که در ترکیب اصلی آن ۵ بازیکن فلسطینی از کرانه باختری مانند «خلدون فهد»، عضو تیم ملی فلسطین با تیم فوتبال جوانان باشگاه بارسلونا اسپانیا در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد که با اعتراضات گسترده‌ فلسطینی‌ های ساکن کرانه باختری مواجه شد.

برگزاری کارگاه‌ های مشترک آموزشی

برگزاری کارگاه‌ های مشترک آموزشی

برگزاری کارگاه‌ های مشترک آموزشی

برگزاری کارگاه‌ های مشترک آموزشی

- حوزه فضای مجازی و رایانه

دومین حوزه فعالیت مرکز صلح پرز فضای مجازی و رایانه در دو بخش نرم افزار و سخت افزار است. در حوزه فضای مجازی مهمترین طرح این مرکز طرح «رهبران جوان بشتابید» است که در سال ۲۰۱۱ میلادی و هم زمان با شروع به کار شبکه اجتماعی «فیس ‌بوک» در فضای مجازی به اجرا درآمد. هدف این طرح آنگونه که مجریان آن ادعا می کنند، فراهم کردن زمینه آشنایی نوجوانان و جوانان یهودی و فلسطینی سرزمین های اشغالی و عموما جهان عرب در فضای مجازی است.

مرکز صلح پرز مدعی است، در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در این طرح عضویت دارند که تنها به مقوله آشنایی با یکدیگر و برقراری ارتباط متقابل با همدیگر اکتفا نکرده، بلکه در فعالیت های دیگر مرکز نیز مشارکت داشته اند که از جمله مهمترین این فعالیت ها باید از مجموعه همایش ‌های بین‌ المللی یاد کرد که برای اولین ‌بار تحت عنوان «اقتصاد و صلح منطقه ‌ای» در فضای مجازی برگزار شد.

مراکز آموزش رایانه برای صلح

مراکز آموزش رایانه برای صلح

برگزاری کارگاه‌ های مشترک آموزشی به ویژه در حوزه رایانه، دنیای اینترنت و بازی‌ های رایانه ‌ای با هدف تشویق اعضا به ارائه راهبردهایی در زمینه حل مسالمت‌ آمیز منازعات و درگیری های منطقه ‌ای، نزاع اعراب ‌-‌ اسرائیل و صلح منطقه ‌ای، از دیگر طرح‌ های حوزه فضای مجازی مرکز صلح پرز به شمار می آید.

همچنین، این مرکز به تازگی اقدام به افتتاح مراکز متعدد آموزش رایانه در مناطق مختلف کرانه باختری کرده است. شعار این مراکز جهت جذب کار آموز «آموزش رایانه برای صلح» است.

نکته حائز اهمیت جهت نام نویسی و حضور در این کلاس ها را نباید پرداخت هزینه آن دانست، بلکه پذیرفتن شرط نحوه حضور در کلاس‌ هاست که در آن مشترکا هم کار آموزان فلسطینی و هم کار آموزان یهودی حضور و مشارکت دارند.

مهد کودک ‌های مرکز صلح

مهدهای کودک مرکز صلح

مهدهای کودک مرکز صلح

- حوزه فرهنگ و هنر

سومین حوزه فعالیت‌ های مرکز صلح پرز، حوزه فرهنگ و هنر است که در این حوزه تاکنون چندین طرح مشترک بین هنرمندان یهودی و فلسطینی اجرا شده که مهمترین آن طرح «شروعی دیگر» است. این طرح اجرای مجموعه نمایشنامه‌ های کودکانه‌ ای را در برمی گیرد که در آنها به ‌شکلی هدفمند باورها و ایدئولوژی و چارچوب های ملی و عربی و فلسطینی کودکان فلسطینی جهت براندازای یا تغییر آنها و جایگزینی آنها با باورها و چارچوب های فکری غربی – صهیونیستی و یهودی القای آموزه‌های یهودی نشانه گرفته می شوند.

مدارس مختلط ورزشی برای معلولان جسمی مرکز صلح پرز

مدارس مختلط ورزشی برای معلولان جسمی مرکز صلح پرز

گروه مخاطب در این طرح، کودکان مقطع مهد کودک تا سوم ابتدایی هستند. اهمیت اجرایی این طرح برای رژیم صهیونیستی به اندازه ای است که علاوه بر مرکز صلح پرز، وزارت آموزش و پرورش اسرائیل نیز این طرح را در مهد کودک ‌ها و مدارس تحت پوشش این وزارتخانه در سرتاسر کرانه باختری برگزار می کند.

نکته حائز اهمیت در این طرح صرف نظر از پیام ها و اهدافی که اجرای این نمایشنامه ها دنبال می کنند، اجرا کنندگان آنهاست. به این معنا که این نمایشنامه ها مشترکا توسط بازیگران یهودی و فلسطینی اجرا می ‌شوند.

ایجاد مهد کودک ‌های مختلط که توامان کودکان فلسطینی و یهودی را در خود جای دهد، همچنین برگزاری نمایشگاه ‌های عکس و نقاشی با موضوعات مختلف، اما در قالب کاری مشترک از هنرمندان یهودی و فلسطینی از دیگر طرح ‌های مرکز صلح پرز در حوزه فرهنگ و هنر است.

مدارس مختلط ورزشی مرکز صلح پرز

فعالیت‌ های مرکز صلح پرز تنها به گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان محدود نمی‌ شود، بلکه این مرکز برای بزرگسالان در طیف ها و گروه های مختلف اجتماعی یهودی و فلسطینی هم طرح‌ ها و برنامه‌ های خاصی دارد.

یکی از مهمترین طرح های این مرکز طرح «پزشکی در خدمت صلح» است که تلاش می کند، به خانواده های فلسطینی های ساکن کرانه باختری که از مشکلات مالی رنج می برند، از طریق مراکز درمانی و بهداشتی وابسته به این مرکز خدمات رایگان پزشکی و درمانی ارائه دهد.

همچنین باید به اجرای طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه هایی چون محیط زیست و اقتصاد منطقه ‌ای اشاره کرد که همگی به صورت مشترک بین پژوهشگران فلسطینی و یهودی پیاده سازی می شود.

سرمایه گذاری در بخش خصوصی با اجرای طرح‌ های مختلف در این بخش و البته به صورت مشترک بین سرمایه گذاران یهودی و فلسطینی، همچنین طرح‌ های کشاورزی و پرورش آبزیان و غیره از دیگر برنامه ها و طرح های اجرایی مرکز صلح پرز است که هدف اصلی تمامی آنها نفوذ نرم در جامعه فلسطینی های ساکن کرانه باختری و فراهم کردن زمینه عادی ‌سازی روابط با آنها می باشد.

حضور شیمون پرز در مرکز صلح

ارزیابی عملکرد مرکز صلح پرز/ چرا آرمان فلسطین فراموش نمی‌شود؟

همان گونه که گفته شد، فعالیت مرکز صلح پرزَ بخشی از راهبرد نفوذ نرم رژیم صهیونیستی در جامعه فلسطینی های ساکن کرانه باختری است. راهبردی که یکی از ابزارهای اجرایی آن مرکز صلح پرز است که در این گزارش به آن پرداخته شد.

اگر بخواهیم، ارزیابی از این راهبرد رژیم صهیونیستی ارائه دهیم و تحلیلی از میزان موفقیت این مرکز در دستیابی به اهداف از پیش طراحی شده اش ارائه دهیم، به طور خلاصه باید گفت که سیاست ‌های ادغام و حل و جذب که در راهبرد نفوذ نرم اجرا می شوند، از آنجا که عمدتا سیاست های ظالمانه هستند، همواره واکنش جوامع هدف را به دنبال داشته اند و همین واکنش، سدی بزرگ در مسیر تحقق اهداف این راهبرد ایجاد کرده است.

واکنشی که خود را در قالب مقاومت فرهنگی، باز تولید هویت‌ فلسطینی – عربی- اسلامی و ابداع خط مشی های جدید مقاومت و ایستادگی در برابر هجمه های نرم رژیم صهیونیستی نمایان می سازد و به صورت عینی و ملموس در تعامل جوانان فلسطینی کرانه باختری با مقوله اشغالگری رژیم صهیونیستی قابل ملاحظه است.

صهیونیست‌ها در حالی دم از صلح و حقوق بشر می‌زنند که جنگنده‌های این رژیم روزها و شب‌های زیادی را برای کودکان فلسطینی تلخ کرده اند.

نمایش رسانه‌ای «تاسیس مرکز صلح» در حالی دنبال می‌شود که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی نوشت: گروهی از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی اسرائیل در یک اردوگاه تابستانی در کرانه باختری استفاده از سلاح گرم را آموزش می‌بینند.

براساس گزارش ‌«میدل‌ایست مانیتور»، در تصاویر منتشر شده در فضای مجازی پسرانی که توسط سربازان نحوه استفاده از سلاح را آموزش می‌بینند، مشاهده می‌شود.

آموزش کار با اسلحه به کودکان ابتدائی اسرائیلی

آموزش کار با اسلحه به کودکان ابتدائی اسرائیلی

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از مدیر این اردوگاه تابستانی گفت: این اقدام با موافقت نیروهای امنیتی در شهر صورت گرفته و تسلیحات لازم توسط آنها فراهم شده است. این اقدامات در ایمنی کامل انجام می‌شود.

آموزش کار با اسلحه به کودکان ابتدائی اسرائیلی

آموزش کار با اسلحه به کودکان ابتدائی اسرائیلی

یا در مثالی دیگر که اخیرا به وقوع پیوست، صهیونیست‌ها، راهپیمایی مسالمت آمیز موسوم به «بازگشت» را به خاک و خون کشیدند.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از آغاز راهپیمایی های بازگشت در نوار غزه تاکنون ۲۹ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد که در ۸ روزی که از آغاز راهپیمایی بازگشت می‌گذرد ۲۸۵۰ فلسطینی دیگر نیز زخمی شده‌اند که حال ۷۹ نفر از مجروحان وخیم است.

تصاویری از راهپیمایی بازگشت

تصاویری از راهپیمایی بازگشت

تصاویری از راهپیمایی بازگشت

صهیونیست‌ها بیش از هر کس دیگری اطلاع دارند که در این سیاست شکست خورده‌اند.

دلیل این مدعا حضور پر رنگ جوانان فلسطینی کرانه باختری در انتفاضه های ملت فلسطین است. همان گونه که در انتفاضه اخیر فلسطینی ها علیه تصمیمات «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به شهر قدس اشغالی و اعلام این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی حضور نسل جوان فلسطینی نه تنها غیر قابل انکار است، بلکه خود ایجاد کننده این قیام مردمی بوده و همواره نه در حاشیه که در مرکز آن قرار داشته است.

نگاهی به شهدا، مجروحان و اسرای دو انتفاضه پیشین فلسطینی ها و قیام کنونی آنها به خوبی نشان می دهد، آنها تماما از نسل جوانان فلسطینی یا همان نسلی بودند که رژیم صهیونیستی برای منحرف کردن و خارج کردن آنها از میدان سال ها سرمایه گذاری کرده است و همین ثابت می کند، این رژیم در مقوله نفوذ نرم در جامعه فلسطینی ها عموما و نسل جوان و آینده ساز فلسطینی مشخصا موفق بوده و توانسته اهداف مورد نظرش را محقق کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار: 22 فروردین 1397 ، کدخبر: 844576 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین