پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۴۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه ای در سرارس جهان است که چند دهه است که زنگ‌های خطر بقاء زمین به صدا درآمده است.

شعارسال: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه ای در سرارس جهان است که چند دهه است که زنگ‌های خطر بقاء زمین به صدا درآمده است.

روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود "زمین" را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند.

این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه ای در سراسر جهان برگزار می‌شود.

پرویز آرامنش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی با اشاره به روز زمین پاک اظهارکرد: مسأله آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است.

وی افزود: زمین، یکی از شگفتی‌های آفرینش است با آغاز عصر ماشین و پیشرفت‌های صنعتی و علمی و رشد روزافزون علم گرایی، راه تسلط انسان بر آرزوی دیرینه اش، یعنی تسلط بر طبیعت تا اندازه زیادی هموار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: تقریباً چند دهه است که زنگ‌های خطر برای زمین به صدا درآمده است. روزی نیست که خبرها و گزارش هایی از سراسر جهان مخابره نشود و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست و به خطر افتادن زندگی بر روی کره زمین نباشد.

آرامنش تاکید کرد: روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.

وی عنوان کرد: در گذر سال‌ها بشر به این کره خاکی آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کرده و برای بسیاری این روز شاید بتواند سرآغاز تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: در قانون اساسی(اصل 50) نیز حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، وظیفه همگانی شمرده شده و آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی آلوده کننده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست، ممنوع اعلام شده است.

* مشکلات زمین در ایران

وی تصریح کرد: چالشهایی همچون شسته شدن سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک، کسب رتبه اول فرسایش خاک در جهان، افت 60 متری سطح آبهای زیرزمینی و خشک شدن تالابها گریبانگیر آب و خاک سرزمین مان ایران شده است.

* افت ابهای زیرزمینی و آلودگی آبها

آرامنش تصریح کرد: کاهش سطح آبهای زیرزمینی منجر به نشست زمین که آخرین مرحله از بیابانزایی است می‌شود که این پدیده دیگر قابل برگشت نیست و به اشکال فرو نشست در سطح وسیعتر و فروچاله در سطوحی با گستردگی کمتر نمود پیدا می‌کند.

* خشک شدن تالاب ها

وی تاکید کرد: افزایش کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و چشمه‌های تولید ریزگرد به دلیل خشک شدن تالابها و دریاچه ها را ازدیگر تهدیدات زمین در ایران است.

* پسماندهای صنعتی و کشاورزی مهمترین معضل زمین در ایران

وی ادامه داد: مصرف بی رویه و بالتبع تولید زباله یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده زمین به شمار می‌رود که با توسعه شهرنشینی، منابع زیادی، روزانه به عنوان زباله در طبیعت رها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی یاداور شد: در ایران، با وجود هزینه‌ای که صرف این موضوع می‌شود، اما کمبود اراضی مناسب، فقدان قوانین و مقررات کارآمد، نبودن نظارت بر نحوه فعالیت و مکان‌یابی نامناسب محل‌های دفن زباله، عدم توجه کافی به توسعه صنایع بازیافت، کمبود اعتبارات و نبود مشارکت مردمی، مهم ترین موانع در مدیریت پسماندها است.

* عدم تعادل بین توسعه وظرفیت طبیعت جدی ترین چالش زمین

آرامنش با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل زمین در کشور ما عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت‌های طبیعت است، بیان کرد: زمین تنها عرصه موجود برای فعالیت‌های حیاتی توسعه‌ای تفرجی و حتی زیاده خواهی‌های بشر است، بنابراین بدیهی است که از جهات مختلف تحت فشار و تهدید قرار دارد.

وی اضافه کرد: مهمترین راهکارهای حمایت از زمین در شرایط فعلی حفاظت از منابع خاک، آب، مدیریت پسماندها و از همه مهمتر اعمال قوانین و مقررات موجود در خصوص حفظ زمین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی رویکرد سازمان محیط زیست در این رهگذر را افزایش ضریب نفوذ حفاظت در عرصه های طبیعی و مشخصاً زمین معرفی کرد.

* شرایط خراسان جنوبی از نظر زمین پاک :

آرامنش اظهارکرد: بطور کلی وضعیت در استان تقریبا مناسب بوده و لیکن با توجه به شرایط اقلیمی نامطلوب (خشکسالیها-ریزگردها ) و فقر پوشش گیاهی و جانوری در برخی نقاط استان بدلیل ساختار طبیعی خاک، تا حد مطلوب و ایده آل فاصله وجود دارد.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی دقیق تر در حوزه محیط زیست، همت و تلاش مسئولان ذیربط و همیاری مردم به جایگاه مورد نظر دست خواهیم یافت .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: سیاست‌های مردم و دولت در داشتن زمین پاک شامل؛ برقراری تعادل و توازن بین توسعه و ظرفیت‌های طبیعی کشور، جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع، جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی آلوده کننده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست است.

آرامنش تصریح کرد: همچنین جلوگیری از بین رفتن جنگلها و مراتع و پوشش گیاهی، تغییر کاربری اراضی طبیعی به زمین‌های با کاربری‌های غیر، اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری از فرسایش خاکها و آلودگی منابع آب و خاک و همکاری و همیاری مردم با دولت و مسئولان در حفظ محیط زیست و داشتن زمین پاک لازم و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز هرساله برنامه‌های متنوعی به همین مناسبت در سطح استان اجرا می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1397، کدخبر: 97020200843 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
بد نیست سیاست مداران جهان سفری به قطب جنوب بزنن و ببینن فعالیت هاشون داره چه بلایی سر طبیعت جهان میاره
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
0
اینکه زباله ها رو دفتن میکنیم یا برای مردم فرهنگسازی نمیکنیم که اشغال هایتان را زمین نیندازید ضعف ماست
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین