پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۳۷۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
اولین یارانه سال ۹۷ در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که به گفته نوبخت سخنگوی دولت ۲۴ میلیون نفر از دهک‌های پردرآمد جامعه از ۷۷ میلیون نفری که در ماه یارانه دریافت می‌کنند باید از لیست حذف شوند تا دولت با کسری بودجه مواجه نشود.

شعارسال: هشتاد و ششمین مرحله یارانه نقدی در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که لیست دریافت کنندگان یارانه تغییری نکرد و علاوه بر تعدادی که یارانه آن‌ها در بودجه تایمن شده بود چند میلیون مازاد بر رقم بودجه نیز یارانه دریافت کردند. به نقل از میزان، براین اساس در بودجه سال جاری منبع تخصیص یافته شده به بخش هدفمندی یارانه‌ها حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این منبع یارانه نقدی و غیر خانوار‌ها پرداخت شود.

در حال حاضر حدود ۷۷ میلیون نفر در لیست دریافت یارانه هستند که دولت با توجه به میزان بودجه بخش هدفمندی یارانه‌ها در بخش نقدی و غیر نقدی می‌تواند یارانه ۶۰ میلیون نفر را در ماه پرداخت کند و با این وجود ۱۷ میلیون نفر مازاد بودجه تعیین شده برای این بخش در فروردین ماه یارانه دریافت کردند که دولت منبع تامین این هزینه را باید از سایر درآمد‌ها و یا از طریق استقراض پرداخت کند.

با این وجود پیشنهاد‌های دولت برای حذف یارانه‌بگیران و در نهایت توافقاتی که در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ انجام شد، به نتیجه‌ای نرسید و راهکار مشخصی برای غربالگری یارانه‌بگیران وجود ندارد. حتی در کمیسیون تلفیق موضوع حذف یارانه‌بگیران بر اساس بررسی حساب‌های بانکی نیز مصوب شد، ولی در صحن علنی رأی نیاورد.

در این راستا نوبخت در آخرین اظهارات خود با بیان اینکه حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر جزو تکالیف دولت در تبصره ۱۴ بودجه است، بیان کرد: دولت علاقه‌مند نیست یارانه مردم را قطع کند، ولی انتظار داریم که با شناسایی دقیق افراد بتوانیم یارانه افرادی که نیاز ندارند را حذف کنیم و هدف مجلس را در جهت حذف یارانه تحقق بخشیم.

وی گفت: اطلاعات افراد به طور کامل در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و از استانداران محترم می‌خواهیم تا در جهت تکمیل اطلاعات افراد کمک کنند.

در کنار یارانه نقدی که هر ماه به حساب یارانه‌بگیران واریز می‌شود، از سال گذشته و بر اساس قانون بودجه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی نیز به مبلغ پرداختی یارانه اضافه شد. به طوری که سهم خانوار‌های یک نفره از گروه‌های هدف ۹۵ هزار تومان، دو نفره ۱۸۹ هزار تومان، سه نفره ۲۵۳ هزار تومان، چهار نفره ۳۳۷ هزار تومان و خانوار‌های پنج نفره و بیشتر تا ۳۶۵ هزار تومان مازاد بر مبلغ یارانه دریافت می‌کنند.

حال با این اوصاف باید منتظر ماند و دید دولت با توجه به کسری بودجه میلیاردی برای پرداخت یارانه ۷۷ میلون نفر، چه برنامه‌ای برای تامین این کسری و یا حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر مازاد در نظر خواهد گرفت و از چه روشی برای شناخت صحیح دهک‌های پردرآمد جامعه استفاده خواهد کرد؟

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  اقتصاد آنلاین تاریخ انتشار:3 اردیبهشت 97، کدخبر:  266260،www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
من که میگم مسئولین اگر از اختلاس ها کم کنند پول به همه میرسه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
دولت بودجه جاریشو چندین برابر کرده
از اون کم کنه و حق یارانه رو به مردم پرداخت کنه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
متاسفانه ب دلایل زیادی افرادی که ثروت زیادی دارند توسط جامعه شناخته نمیشوند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین