پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
بیماران دیابتی در کشور و زنان باردار سالانه وقت زیادی را برای کنترل قندخون خود در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها سپری می کنند. ساخت کیت قند خون جهت اندازه گیری آن با آب دهان توسط محقق ایرانی، کمک فراوانی به این افراد کرده و از خروج ارز برای واردات این محصول نیز جلوگیری می کند.

شعارسال: استاد ایرانی موفق به طراحی و ساخت کیتی شد که با آب دهان و اشک چشم قابلیت اندازه گیری قند خون را دارد.

این گزارش به بررسی ضرورت های اندازه گیری دایمی قندخون می پردازد و به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، دستاورد جدید استاد این دانشگاه در تست قندخون را روایت می کند.

دیابت چیست؟

دیابت یا مرض قند، ناتوانی بدن در سوخت و ساز مناسب قندهاست. در این بیماری انسولین، همان هورمونی که از لوزالمعده ترشح می شود مقدار و اثرش کم شده و نمی تواند قند را از خون به سلول ها منتقل کند به معنای دیگر قدرت کاهش قند خون را ندارد.

اگر قند در خون باقی بماند سلول های بدن سوخت خود را از چربی ها تامین و قند باقیمانده در خون نیز از طریق ادرار دفع می شود.

عوارض دیابت

افراد مبتلا به دیابت، در معرض افزایش خطر تعدادی از مشکلات سلامتی جدی هستند. بالا بودن مداوم سطح قند خون می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی قلب و عروق خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب و دندان‌ها شود.

همچنین افراد مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض خطر عفونت قرار دارند. تقریبا در تمام کشورهای پر درآمد، دیابت یکی از علت‌های اصلی بیماری‌های قلبی ‌عروقی، کوری، نارسایی کلیه و قطع پا و اندام‌های تحتانی می‌باشد.

ضرورت تست دایمی قندخون در ایران

قند خون عدد ثابتی نیست و در طول روز مرتبا تغییر میکند. آگاهی از الگوی این تغییرات میتواند پزشک را در ارائه روش درمانی مناسب کمک کند. دو گروه عمده که باید دایما قندخون خود را کنترل کنند مادران باردار و بیماران دیابتی و مشکوک به آن اند. این دو گروه اگر کنترل لحظه ای بر قندخون خود نداشته باشند عوارض آن خیلی سریع دامنگیرشان خواهد بود.

در مادران باردار نوسان قندخون در یک لحظه موجب سقط جنین می شود و شادکامی پدر و مادر تبدیل به ناراحتی می شود. در بیماران دیابتی نیز لحظه ای غفلت می تواند عوارض شدیدی همچون از دست دادن کامل بینایی دوچشم یا قطع از انگشت تا کل پا را بدنبال داشته باشد.

این موارد و موارد دیگری که مرتبط با بیماری قندخون می باشد تست دایمی قندخون را بسیار ضروری می نماید و لازم است همچون ساعت که در طول روز به آن نگاه می کنیم قندخون در ساعات شبانه روز سنجیده شود.

مشکلات اندازه گیری دایمی قندخون

بیماران مشکوک به دیابت و یا افرادی که خودخواسته بدنبال سنجش وضعیت قندخون هستند، برای این کار لازم است که صبح قبل از صبحانه یک بار به آزمایشگاه مراجعه کنند و بعد از صرف صبحانه و گذشت زمان ۲ ساعت برای بار دوم این آزمایش را تکرار کنند.

نتیجه آزمایش نیز در عصر آن روز یا فردای آن به اطلاعشان خواهد رسید. این در حالی است که نوسان قندخون ساعتی است و علاوه بر آن چنین روشی وقت زیادی از از بیماران را خواهد گرفت و بیمارهای حادتر عملا تمام وقت خود را باید در بیمارستان و آزمایشگاه بگذرانند.

مشکل دیگری که تست قندخون به روش فعلی دارد خون گیری مداوم از بیمار است و این کار موجب آزار شدید روحی و جسمی بیمار می شود.

ساخت سنجه قندخون با آب دهان در ایران

به تازگی استاد دانشگاه تربیت مدرس توانسته است کیتی را طراحی کند که قابلیت اندازه گیری قند خون در لحظه را داشته و نیازی به خون گیری مداوم ندارد.

این دستگاه تست قند خون به علت دارا بودن جریان های آمپرمتری بالا، نسبت به سنسورهای آنزیمی حساسیت بالاتری دارد که امکان استفاده از آن را برای تعیین قند خون از آب دهان و اشک چشم فراهم می کند.

این طرح تحقیقاتی به سفارش بخش طرح های نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت و به سرپرستی دکتر حمید دلاوری حسن کیاده استادیار گروه نانو مواد دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

گفتنی است که سالانه بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان برای واردات این کیت ها هزینه می شود که با تولید انبوه این دستگاه ساخته شده، ارزی که بواسطه واردات آن از کشور خارج می شد به چرخه ارزی کشور باز می گردد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی مقاومتی نیوز، تاریخ انتشار: 3اردیبهشت1397 ، کدخبر: 52172: www.moqavemati.net
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
ایشالله هرچه‌ رودتر با حمایت مسئولان به تولید انبوه برسه
ا.ف۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین