پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
عضو مجمع نمایندگان استان کردستان گفت: یکی از شعارهای انتخاباتی آقای رئیس جمهور در دوره دوم ریاست جمهوری آن بود که درآمد پایداری برای مرزنشینان قرار خواهد داد اما نه تنها وی مرزها را بست حتی در آمد مردم هم متوقف شد.

شعارسال: شغل کوله بری از زمان های گذشته تا کنون در شهرهای مرزنشین از جمله شهرهای استان کردستان وجود داشته که مردم این استان اعم از پیر و جوان برای کسب درآمد برای گذراندن معیشت خود و خانواده شان دست به کوله بری می زنند.

این شغل یکی از شغل های پرخطر است زیرا به جز آن که به دلیل شرایط نامناسب جغرافیایی که برخی کوله بران جان خود را در میان راه از دست می دهند برخی دیگر هم مورد تیراندازی از سوی نیروهای مرزی قرار گرفته، اما کوله بران به دلیل کسب درآمد تمام این خطرات را به جان خود می خریدند.

دولت آقای روحانی در برنامه هایی که داشت اعلام کرد به منظور ساماندهی وضعیت کوله بران برنامه هایی خواهد داشت تا وضعیت کوله بران بهتر شود، می توان گفت دولت برای جلوگیری از خطراتی که این شغل برای مردم عزیز کردستان دارد تصمیماتی گرفت از جمله آن که بازارچه های مرزی را در شهرهای مرزی راه اندازی کنند تا کوله بران عزیز در محیطی امن تر از گذشته بتوانند فعالیت کنند به همین دلیل این دولت مرزهای کردستان را بست تا بازارچه های مرزی را راه اندازی کند و بدین ترتیب مردم کردستان شغل خود را از دست داده و در انتظار وفای عهد دولت ماندند اما هنوز این موضوع شکل نگرفته است.

در چند هفته اخیر با اعتراضات مردم مرزنشین ایران مواجه شدیم آن گونه که مردم عزیز دست به جنس پهن کردن سفره ای بلند در وسط یکی از معابر شهر زده و از این موضوع این گونه برداشت می توان کرد که سهم این مردم سخت کوش از روزگار چیزی جز سفره خالی نبوده است.

پس از هیاهویی که به وجود آمد وزیر کشور در جلسه بررسی آخرین وضعیت بازارچه های مرزی کشور در دوم اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فعالیت کوله بران در برخی از استانهای مرزی اظهار داشت: دولت با طرح جدیدی که اخیرا به تصویب رسانده به دنبال ساماندهی فعالیت کوله بری در استان های مرزی است.

به دنبال این اتفاقات خبرنگار برای جویا شدن از وضعیت کوله بران در شهرستان مریوان با نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی گفت وگویی داشته است که در ادامه مشروح این گفت وگو آورده خواهد شد؛

منصور مرادی در رابطه با وضعیت کوله بران در مرزهای استان کردستان در گفت وگو با خبرنگار  اظهار داشت: کوله بری در گذشته نه چندان دور این گونه انجام می شد که جنس هایی از کشور عراق به مرزهای ایران از جمله مرز کردستان که شامل دو مرز مریوان و یک مرز سروآباد بود وارد شده و کوله بران برمبنای هر کول 70-100 هزار تومان پرداخت می شد.

وی با اشاره به این که دولت چندی پیش مرزها را بست، تصریح کرد: دولت پس از بستن مرزها اعلام کرد که قصد ساماندهی وضعیت کوله بران را دارد به آن شیوه که محلی از مرزها را به عنوان بازارچه های مرزی راه اندازی خواهد کرد تا جنس های وارداتی به صورت کول انجام نشود بلکه از کانتینر داخلی وارد کشور و جابجا شود؛ در نتیجه به ازای سودی که از این محل به دست می آید ماهانه 500 هزار تومان از طریق کارت های الکترونیکی که در اختیار خانواده های کوله بر قرار می گیرد به آنها داده خواهد شد.

متاسفانه هیچ کار خاصی برای ساماندهی وضعیت کوله بران صورت نگرفته است

نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ کار خاصی از سوی دولت برای ساماندهی وضعیت کوله بران صورت نگرفته است، افزود: ممکن است کارتهای الکترونیک آماده باشد اما هنوز زیرساخت های برخی از مرزها آماده نیستند.

مرادی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که هنوز این وضعیت ساماندهی نشده است می توان به آن اشاره کرد که این موضوع نیاز به هماهنگی با کشو عراق دارد یعنی مرزها باید کدبندی شوند که هنوز این اتفاق هم صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه درآمد کوله بران چند ماهی است که متوقف شده است اما هنوز مرزها به شیوه ای که دولت اعلام کرده آماده نیستند.

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان با بیان این که مردم نگران هستند، ادامه داد: با توجه به این که هنوز کوله بران وضعیت شان ساماندهی نشده است باعث تحصن مردم شده و سفره خالی را در خیابان ها پهن کرده اند؛ اگر دولت با این شیوه ادامه دهد عواقب خوبی نخواهد داشت.

مرادی با بیان این که 500 هزار تومان مبلغ کمی است برای کوله بران ادامه داد: باید حدود 800 هزار تومان به کوله بران داده شود و برای اصلاح این موضوع باید هرچه سریعتر دولت کاری کند تا مردم بتوانند درآمدی کسب کنند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد من برای بهبود این وضعیت آن است تا زمانی که طرح دولت اجرا نشده است حداقل از روش قبلی استفاده شود تا مردم بدون درآمد نباشند.

نماینده مردم مریوان در پاسخ به این سوال که دولت تاکنون چه پاسخی برای حل این موضوع داده است، گفت: تا کنون دولت هیچ پاسخ خاصی نداده و فقط گفته است که در حال ساماندهی این موضوع است.

درآمد کوله بران متوقف شده است

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان افزود: اگر دولت با شیوه ای که در نظر دارد نتواند وضعیت کوله بران را کنترل کند مردم مرزنشین با مشکلات بیشتری از نظر درآمدی مواجه خواهند شد زیرا در شهرهای مرزی نه کارخانه ای وجود دارد و نه فرصت شغلی برای حل مشکلشان وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از شعارهای انتخاباتی آقای رئیس جمهور در مرحله دوم ریاست جمهوری شان آن بود که درآمد پایداری برای مرزنشینان قرار خواهد داد اما نه تنها وی مرزها را بست حتی در آمد مردم هم متوقف شد.

طرح سوال از وزیر کشور توسط عده ای از نمایندگان استان کردستان

مرادی ادامه داد: حدود 6 نماینده از مجمع نمایندگان استان به دلیل وضعیت عدم ساماندهی مرزها مجبور به طرح سوال از وزیر کشور شده ایم.

وی افزود: این طرح سوال را تحویل رئیس مجلس شورای اسلامی داده شده و در هیات رئیسه مجلس هم اعلام وصول شده است و تقریبا مراحل آن طی شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایسکانیوز، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت1397 ، کدخبر: 935333: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
باید برای کوله بران صنایعی در ماطق مرزی ایجاد شود که به طور مستقیم به کشور های همسایه صادرات داشته باشیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین