پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
اعضاي شوراي شهر تهران در حالي اين هفته قرار است که برنامه‌هاي هفت گزينه شهرداري تهران را در جلسات حضوري با نامزدها بررسي کنند که حمايت برخي از احزاب از گزينه‌هاي موجود به يکي از موضوعات مناقشه‌برانگيز تبديل شده است. شايد نگاهي به گرايش حزبي چهره‌هايي که به شوراي شهر راه يافته‌اند، بتواند گمانه‌زني درباره انتخاب شهردار آينده را آسان‌تر كند.

شعارسال: اعضاي شوراي شهر تهران در حالي اين هفته قرار است که برنامه‌هاي هفت گزينه شهرداري تهران را در جلسات حضوري با نامزدها بررسي کنند که حمايت برخي از احزاب از گزينه‌هاي موجود به يکي از موضوعات مناقشه‌برانگيز تبديل شده است. شايد نگاهي به گرايش حزبي چهره‌هايي که به شوراي شهر راه يافته‌اند، بتواند گمانه‌زني درباره انتخاب شهردار آينده را آسان‌تر كند. از ميان 21 عضو راه‌يافته، حزب اتحاد ملت با فراواني چهار عضو در شوراي شهر، در صدر احزاب قرار دارد. بعد از آن حزب کارگزاران سازندگي و اعتماد ملي هرکدام با سه عضو در رده بعدي قرار گرفته‌اند. دو نفر از اعضاي بنياد اميد ايرانيان، متعلق به محمدرضا عارف، هم در فهرست ديده مي‌شوند. نداي ايرانيان، مجمع زنان اصلاح‌طلب، حزب اسلامي کار، سازمان عدالت و آزادي و انجمن اسلامي معلمان، هرکدام با یک‌عضو در رده بعدي فهرست قرار گرفته‌اند. در‌اين‌ميان سه عضو بدون وابستگي ثبت‌شده حزبي به فهرست اميد و شوراي شهر تهران راه يافته‌اند که البته به برخی از احزاب اصلاح طلب گرایش دارند.

در ظاهر ماجرا اگرچه نوعي سهميه‌بندي در ميان احزاب موجود اصلاح‌طلب براي حضور در فهرست شوراي شهر ديده مي‌شود؛ اما نحوه انتخاب نامزدها براي فهرست، در روندي صورت گرفت که همچنان آماج انتقادات قرار دارد. حتي محمدرضا عارف از اين نحوه رأي‌گيري با عنوان هزينه‌هايي ياد مي‌کند که براي انتخاب اعضاي فهرست اميد صورت گرفته است. با‌اين‌‌حال اگرچه نقدها بعد از آغاز به کار رسمي فعاليت‌هاي شوراي شهر اندکي فرونشست؛ اما بحث درباره انتخاب شهردار يکي از پرچالش‌ترين مباحث اين دوره شوراي شهر محسوب مي‌شود. اعمال نفوذ و نظر احزابي که اعضاي آنها نمايندگي مردم در شورا را برعهده گرفته‌اند، از مسائلي بود که در رسانه‌ها و فضاي مجازي بارها به آن پرداخته شد. در‌اين‌ميان همواره نام دو حزب بيش از دیگر احزاب مطرح بود؛ کارگزاران و اتحاد ملت. چه در رأي به نجفي براي شهرداري و چه در استعفاي او، ميزان اثرگذاري اين دو حزب بر کسي پوشيده نبود. علي شکوري‌راد چندي پيش در گفت‌وگوي خود با «شرق» درباره ماجراي اختلاف کارگزاران و اتحاد درباره استعفاي نجفي گفته بود: «... کارگزاران مي‌خواستند بگويند که بيماري پررنگ‌ترين مشکل است و دائما هم اين را مي‌گفتند؛ اما حزب اتحاد مي‌گفت اگرچه بيماري وجود دارد؛ ولي عامل اصلي چيز ديگري است و بيماري بهانه شده است. اين شد منشأ اختلاف اتحاد و کارگزاران. اتحاد از استعفا ابراز نگراني مي‌کرد، کارگزاران از استعفا استقبال مي‌کرد.. . در اين فاصله آقاي {عبدالله} نوري نگران شده بود که اين اختلاف به جاهاي باريک نکشد. با بنده تماس گرفتند که خدمتشان برسم... . حرف آقاي نوري هم اين بود که اگر اختلافي داريد، بنشينيد و با هم حرف بزنيد. چرا آن را به سطح رسانه مي‌کشانيد؟... . فکر مي‌کنم توافقات حدود ۱۰ بند داشت که بعضي‌ها خيلي مهم بود. کارگزاران رغبت داشتند که آقاي محسن هاشمي به‌عنوان آلترناتيو مطرح شود که آنجا توافق کرديم آقاي محسن هاشمي هم تخريب نشود».

نقش‌آفريني 2 حزب

همان‌طور که از سخن شکوري‌راد برمي‌آيد، در ماجراي اختلافات پيش‌آمده بر سر استعفاي شهردار و تلاش براي رفع اختلافات، کارگزاران و اتحاد بودند که طرفين اصلي ماجرا محسوب مي‌شدند و از ديگر احزابي که نمايندگاني در شورا دارند، نامي برده نشد و البته برده نمي‌شود. در حقيقت به نظر مي‌رسد فراکسيون‌هاي نامرئي در شوراي شهر شکل گرفته که حاميان دو حزب را در خود جاي داده است؛ اگرچه برخي از اعضا نمايندگان تشکل‌هاي ديگري هستند. بعد از استعفاي نجفي، بار ديگر که ماجراي انتخاب شهردار و معرفي گزينه مطرح شد، باز هم کارگزاران و اتحاد بودند که در رأس اخبار قرار گرفتند. کارگزاران اين بار باز هم به وضوح تلاش خود را بر اين قرار داد تا محسن هاشمي گزينه‌اي باشد که او راهي شهرداري کند. ماجرا تا جايي پيش رفت که غلامحسين کرباسچي، دبيرکل کارگزاران، در گفت‌وگو با «شرق» ضمن حمايت از هاشمي در پاسخ به ان‌قلت‌ها درباره ميثاق‌نامه اعضاي نامزدهاي فهرست اميد مبني بر اينکه در صورت رأي‌آوري نبايد براي هيچ سمت ديگري از فهرست استعفا دهند، اعلام کرد: ميثاق‌نامه وحي منزل نيست. همين يک جمله کافي بود تا فضاي مجازي و نيز خود اعضاي شوراي شهر و البته محمدرضا عارف همچنان تأکيد کنند که اعضاي شوراي شهر نبايد برخلاف ميثاق‌نامه رفتار کرده و از شورا خارج شوند. با حذف نام هاشمي از گزينه‌هاي شهرداري و نيز رأي‌گيري اعضاي شوراي شهر، هفت گزينه باقي ماندند.

نگاهي به رزومه گزينه‌ها

سيدمحمدعلي افشاني، محمدابراهيم انصاري‌لاري، سيدمحمود حسيني، سميع‌الله حسيني‌مکارم، محمود حجتي، پيروز حناچي و حجت‌الله ميرزايي هفت نفري هستند که قرار است اين هفته برنامه‌هاي خود را در جلسه شوراي شهر مطرح کنند. در گزارشي رزومه فعاليت‌هاي اين هفت گزينه  بررسي شده است:

محمدعلي افشاني

سياست‌مدار اصلاح‌طلب، عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي و استاندار فارس در دولت يازدهم است. او معاون سابق وزير آموزش‌وپرورش و رئيس سابق سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشاني معاونت استانداري استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان و سمنان نيز به چشم مي‌خورد. او هم‌اکنون رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور و معاون عمراني و توسعه امور شهري و روستايي وزير کشور است.

سميع‌الله حسيني‌مکارم

سابقه تدريس در دانشگاه‌هاي علوم اقتصادي و دارايي و دانشگاه پيام نور را در رزومه خود دارد. او مدرک کارشناسي خود را در اقتصاد نظري از دانشگاه شهيد بهشتي گرفته است و همچنين کارشناسي ارشد اين رشته را در دانشگاه تهران گذرانده است.

از سوابق اجرائي وي مي‌توان به معاونت مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران، رياست شوراي پژوهش و تحقيقات پست‌بانک ايران، رئيس شوراي برنامه‌ريزي پست‌بانک ايران، ستاد هماهنگي فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اشاره کرد. او هم‌اکنون سرپرست شهرداري تهران است.

محمدابراهيم انصاري‌لاري

محمدابراهيم انصاري‌لاري، استانداري سابق بوشهر، فارس، و رياست سازمان ثبت‌احوال کشور را در دولت اصلاحات در کارنامه دارد. وي قبل از انتصاب به سمت‌هاي سياسي، کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده و مدتي نيز به‌عنوان معاون وزير کشور مشغول به فعاليت بوده است.

او هم‌اکنون مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره سازمان منطقه آزاد کيش است.

محمود حجتي

محمود حجتي مردادماه سال ۱۳۹۲ به‌عنوان گزينه دولت يازدهم براي تصدي وزارتخانه جهاد کشاورزي به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد و با کسب اکثريت آرا از مجلس رأي‌اعتماد گرفت و به‌عنوان وزير جهاد کشاورزي مشغول به فعاليت شد. وي در سال ۱۳۶۴ نيز به‌عنوان عضو شوراي مرکزي جهاد سازندگي منصوب شد و در سال ۱۳۶۸ نيز به‌عنوان استاندار سيستان‌وبلوچستان و در سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۷۹ تصدي وزارت راه و ترابري را عهده‌دار بود. حجتي هم‌اکنون وزير جهاد کشاورزي است.

سيدمحمود حسيني

سيدمحمود حسيني اصالتا اصفهاني و دانش‌آموخته کارشناسي‌ارشد فيزيک از دانشگاه اصفهان است. او در فاصله سال‌هاي ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ استاندار سيستان‌وبلوچستان و از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ استاندار اصفهان در دوره اصلاحات بود. حسيني براي انتخابات مجلس در سال ۸۹ و شوراي شهر در سال ۹۳ اصفهان به‌عنوان نامزد اصلاح‌طلب کانديدا شد، ولي صلاحيت او توسط شوراي نگهبان و سپس مجلسي كه در اختيار اصولگرايان بود رد شد.

حجت‌الله ميرزايي

داراي سابقه تحصيل در سه مقطع کارشناسي، ارشد و دکترا در حوزه اقتصاد نظري، توسعه و برنامه‌ريزي و اقتصاد است. او همچنين علاوه‌بر عضويت هيئت علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبايي، پيش از اين معاون امور اقتصادي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و مديرعامل مؤسسه سياست‌پژوهي صبا، وابسته به صندوق بازنشستگي کشوري بوده است.

پيروز حناچي

پيروز حناچي، داراي مدرک کارشناسي‌ارشد معماري از دانشگاه تهران و دکتراي تخصصي معماري - مرمت شهري و باززنده‌سازي شهرهاي تاريخي از دانشگاه تهران است. از سوابق اجرائي وي مي‌توان به‌ قائم‌مقام رياست دانشکده هنرهاي زيبا، رئيس مرکز آموزش عالي ميراث فرهنگي، عضو شوراي‌عالي ميراث فرهنگي کشور، معاون نظام مهندسي و اجراي ساختمان وزارت مسکن و شهرسازي، دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري کشور، عضو شوراي‌عالي ترافيک، رئيس مرکز مطالعاتي و تحقيقاتي معماري و شهرسازي وزارت مسکن و شهرسازي، معاون معماري و شهرسازي و دبير شوراي‌عالي معماري و شهرسازي ايران نيز اشاره کرد. او هم‌اکنون معاون فني و عمراني شهرداري تهران است. تا به اينجا آنچه از شنيده‌ها برمي‌آيد، دال بر وابستگي سيدمحمود حسيني به حزب اتحاد است. همچنين افشاني هم از اعضاي اعتماد ملي به شمار مي‌رود. محمود حجتي هم البته از اعضاي جبهه مشارکت به شمار مي‌رفت. بااين‌حال حزب کارگزاران به طور رسمي حمايت خود را از حجتي اعلام کرده است. او همچین از گزينه‌هاي مورد حمايت اتحاد هم به شمار مي‌رود. پيروز حناچي، حجت ميرزايي و انصاري‌راد هم از جمله گزينه‌هاي مورد حمايت اتحاد به شمار مي‌روند. به‌اين‌ترتيب باز هم دست اتحادي‌ها براي شهرداري از ساير احزاب پرتر است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: 11اردیبهشت1397 ، کدخبر: 186596: www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین