پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۶
همزمان با سنگین‌تر شدن ترافیک تهران، مترو روز به روز عزیزتر از قبل شد، اما این محبوبیت هیچ‌وقت بهانه‌‌ای برای نوسازی واگن‌های این قطار فرسوده نشد.

شعارسال: «حمل‌ونقل مسئله اصلی تهران است.» جمله‌ای که بارها از زبان مسئولان مختلف شنیده شده، این بار از زبان سمیع الله حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران مطرح شد.

حسینی مکارم می‌گوید به منظور حل مشکلات ترافیکی تهران، خط شش مترو با ظرفیت جابه‌جایی حدود یک میلیون مسافر در حال آماده‌سازی است که تا پایان شهریورماه، فاز اول آن به طول ۱۰ کیلومتر راه‌اندازی شده و تا پایان سال نیز خط شش مترو آماده بهره‌برداری خواهد بود. این خط مترو قرار است از جنوب شرق به سمت شمال غرب تهران حرکت کند و به همین دلیل می‌توان به اثرگذاری آن بر وضع اقتصادی شهر امیدوار بود.

این در حالی است که مترو تهران باید سالانه ۳۰ کیلومتر توسعه می‌یافت. براین اساس باید خط ۷ تا پایان سال ۹۴ و خط ۶ تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید و تا پیش از شروع سال ۹۷ نیز کار ساخت خطوط ۸ و ۹ باید آغاز می‌شد.

از سوی دیگر بودجه شهرداری تهران براساس تعهد ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر مترو نوشته شده و با توجه به اینکه تهران و حومه آن در مجموع ۷۴۰ کیلومتر مترو لازم دارد، حتی اگر شهرداری براساس برنامه توسعه سالانه ۳۰ کیلومتری هم پیش رود، درمجموع تا پایان سال ۹۷ می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر مترو داشته باشد؛ رقمی که فاصله زیادی با رقم پیش‌بینی شده دارد.

در کنار همه این موضوعات باید این نکته را هم در نظر داشت که با سنگین‌تر شدن روز به روز ترافیک شهر تهران، مترو روز به روز عزیزتر شد، اما ناوگان این قطارهای محبوب‌ شهری همچنان فرسوده هستند. البته ناگفته نماند که در کنار مترو، تاکسی و اتوبوس‌های تهران نیز از مشکلاتی مانند فرسودگی رنج می‌برند به طوری که ۲۰ درصد تاکسی‌ها و نیمی از اتوبوس‌های تهران درحال‌حاضر فرسوده‌اند و نمی‌توانند خدمات مناسبی به شهروندان ارائه کنند.

سال گذشته احمد دنیامالی رئیس پیشین کمیسیون حمل و نقل شورای شهر از فرسودگی واگن‌های مترو سخن به میان آورد و گفت: در کنار فرسودگی اتوبوس ها امروز شاهد فرسودگی واگن های مترو نیز هستیم به طوریکه حدود یک هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن مترو از عمر مفیدشان گذشته و گرفتار فرسودگی هستند. بنابراین بی توجهی دولت به تخصیص بودجه در بخش توسعه مترو سبب تخصیص کامل بودجه شهرداری به بخش توسعه شده و نوسازی مترو نیز مغفول واقع شده است.

حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران با نگاهی به وضعیت متروی تهران می‌گوید: مترو یک ضرورت انکار ناپذیر برای تهران و راه‌حل اصلی حل مشکلات ترافیکی، سوختی و آلودگی است. احداث ۷ خط مترو نیز در همین راستا صورت گرفته اما با این حال نگاهی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ما در کف برنامه‌ریزی قرار داریم.

عضو شورای شهر تهران مهم‌ترین دلیل عقب ماندن شهرداری از توسعه مترو را نداشتن واگن می‌داند و اظهار می‌کند: حتی در صورت شروع بهره‌برداری خطوط ۶ و ۷ مترو باز هم ما از برنامه‌ریزی‌های قبلی عقب هستیم. برای رفع این موانع باید با افزایش واگن‌ها و تعداد قطارها فاصله زمانی توقف بین ایستگاهی را کمتر و به حمل و نقل ریلی درون شهری سرعت بیشتری ببخشیم. علاوه بر این بودجه‌ای برای بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی در بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است.

مترو تهران در حال حاضر نیز بخش عظیمی از مشکلات حمل و نقل را به ویژه در خطوط پر تردد رفع کرده و بر همین اساس هم تمام امیدها برای حل مشکلات ترافیکی تهران به این قطارهای پرسرعت بسته شده است. با این حال باید این نکته را در نظر داشت تا زمانی که طرح توسعه مترو همگام با نوسازی ناوگان آن پیش نرود، نمی‌توان به حل مشکلات ترافیکی شهر دل بست و این موضوع بیش از آنکه به صرف بودجه نیازمند باشد، همت جمعی مسئولان و برنامه‌ریزی صحیح را لازم دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری گسترش نیوز، تاریخ انتشار: 16اردیبهشت1397 ، کدخبر: 32360: www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
متروی تهران تنها تغییری که داشته این بوده که هزینه ش بالا رفته
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین