پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۸۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
بحران بی آبی سال هاست با ساکنان روستاهای شهرستان بشاگرد عجین شده و تشنگی امان را از کودکان و روستائیان بشاگردی گرفته و حالا بسیاری از روستائیان و حتی شهرنشینان در فکر مهاجرت هستند.

شعار سال: زندگی روستایی از جمله زندگی های جذاب است که علاوه بر وجود صمیمیت و همدلی در بین مردم همواره با شور و نشاط همراه است و تکامل این جاذبه با وجود «آب» رحمت و نعمت الهی زیباتر می شود، اما بی آبی در روستاهای کشور شدت گرفته تا این زیبایی را از جاذبه یک زندگی روستایی بگیرد.

شهرستان بشاگرد که از محروم ترین شهرستان های کشور از لحاظ خدمت رسانی در جنوب شرق کشور محسوب می شود این روزها بر اثر بی آبی، روستانشینان آن حال و روز خوشی ندارند و تشنگی امان را از مردم و کودکان گرفته است.

بلاتکلیفی خط انتقال آب سد جگین پشت کوه های بشاگرد

بعد از گذشت بیش از هشت سال از آغاز انتقال آب از سد جگین شهرستان جاسک به بشاگرد برای آبرسانی به روستاها و مرکز شهرستان بشاگرد همچنان بلاتکلیف است. طرحی که در دولت دهم آغاز شد و حتی با روی کار آمدن دولت دوازدهم هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است.

در دولت دهم سرعت اجرای پروژه این خط انتقال آب به خوبی پیش می رفت و کارهای خوبی هم صورت گرفت اما با تغییر دولت و شروع دولت یازدهم این پروژه به کندی در حال پیشروی است تا بی آبی روستاهای بشاگرد را بیش از پیش دچار بحران کند.

کمبود تانکر برای آبرسانی به روستائیان در بشاگرد

با شرایط موجود بی آبی در شهرستان بشاگرد آبرسانی به دو شهر و روستاهایی که شرایط بحرانی دارد با دو دستگاه تانکر به صورت روزانه صورت می گیرد تا شاید این مشکل برای مردم کمتر نمایان شود و بتواند به کارهای روزمره خود بپردازند.

هر چند که این روش جوابگوی مردم نیست و با وجود آبرسانی های انجام شده مشکلات بی آبی گریبان گیر مردم بشاگرد است و سختی این بی آبی را بیشتر کودکان روستائی بشاگرد تحمل می کنند.

یوسف حسینی بخشدار شهر گوهران بشاگرد بیان داشت: شهرستان بشاگرد با اینکه از منبع آبی خوبی در سد جگین بر خوردار است اما تاکنون نتوانسته که از این مزیت برخوردار باشد.

حسینی گفت: استارت خط انتقال آب از سد جگین به بشاگرد در دولت دهم زده شد اما تا کنون با توجه به تامین نشدن اعتبارات لازم به پایان نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش و شهر گوهران ۱۳ روستا مشکل آب دارند که از این میان پنج روستای آرمیش، کارگنجی، بمبارک، دستگرد درگاز، گوروی شرایط بحرانی آب را دارند که آبرسانی به این روستاها با تانکر انجام می شود.

حسینی گفت: بخش گوهران نسبت به بخش مرکزی و گافر و پارامون وضعیت مطلوب تری دارد و در طول سالهای گذشته چندین روستا از سد سهران آبرسانی شده اند که در تلاش هستیم تا در فاز دوم آبرسانی از سد سهران به این روستاها با شرایط بحرانی آبرسانی شود.

حسینی با بیان اینکه آبرسانی با تانکر به روستاها و مردم دو شهر سردشت و گوهران روش مناسبی نیست گفت: در این روش به صورت دوره ای و یا نوبتی به مردم آبرسانی می شود. وجود دو تانکر برای آبرسانی قابل قبول نیست و برای حل این مشکل نیازمند تانکرهای بیشتری برای آبرسانی هستیم.

شهرستان بشاگرد در گذشته جزء معدود شهرستان های ناحیه جنوب کشور قرار داشت که در چهار فصل سال همراه با بارندگی و ریزش رحمت الهی بود و منطقه ای خوش آب و هوا و سر سبز و پر آبی در اختیار داشت و مردم این منطقه با همه محرومیت هایی که داشتند برای گذران زندگی خود با کشاورزی محصولاتی را تولید و زندگی خود را سپری می کردند.

اما در این شهرستان سالهاست که بی آبی زمین های کشاورزی و باغ های پر محصولشان را خشک و نابود کرده و دامداران را هم با مشکل روبرو کرده تا زندگی آن ها با همه محرومیت های موجود برای روستانشینان سخت و غیر قابل تحمل باشد.

بی آبی علت خالی از سکنه شدن شهرک های تازه تاسیس در بشاگرد

عباس دانشمند رئیس شورای شهر سردشت گفت: عدم بارش باران و رحمت الهی در فصل زمستان سبب خشک شدن چشمه های آب و رودخانه ها شده که این مشکل زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

دانشمند گفت: همه مسئولان شهرستان و ادارات و مردم با این مشکل مواجه هستند و بی آبی شرایط انجام کار را در برخی از ادارات و سازمان های شهرستان مختل کرده است.

دانشمند با اشاره به خالی از سکنه بودن شهرک های ساخته شده در شهر سردشت بشاگرد گفت: بحران بی آبی در شهر سردشت و شهرستان بشاگرد سبب شده است که بیشتر ساکنان شهرک های ساخته شده یا به روستاهای خود بازگردند و یا در شهرستان های همجوار برای سکونت خود اقدام کنند.

دانشمند بیان داشت: جیره بندی آب به صورت دوره ای و یا هفته ای برای خانوارهای پرجمعیت که میانگین آبرسانی آن ۵۰۰ لیتر برای هر خانوار در دوره است در شستشو، استحمام و بهداشت فردی آنها تاثیر می گذارد.

رئیس شورای شهر سردشت عنوان داشت: اگر شرایط بی آبی در شهر سردشت و روستاهای بشاگرد ادامه داشته باشد قطعا کوچ و یا مهاجرت اجباری مردم از روستاها به شهرهای همجوار دور از انتظار نیست که این موضوع می تواند شرایط نامناسبی را برای منطقه به وجود آورد.

بحران بی آبی بشاگرد در مجلس و دولت به طور جدی پیگیری شود

حجت الاسلام علی بهروزه امام جمعه شهرستان بشاگرد با بیان اینکه بی توجهی به بحران بی آبی در بشاگرد تبعات جبران ناپذیر را به دنبال خواهد داشت گفت: از کوچ اجباری مردم شهرستان در مقابل بی آبی جلوگیری شود و بحران به وجود آمده در این شهرستان را بررسی و برای رفع آن اقدام کنید.

حجت الاسلام بهروزه گفت: هر موجود زنده ای برای ادامه حیات خود نیاز به آب دارد و آب رسانی با تانکر به مردم در شهرها و روستاهای بشاگرد راه حل مناسبی نیست.

امام جمعه شهرستان بشاگرد با ابراز گلایه از نماینده شرق هرمزگان گفت: چرا نماینده مجلس برای بررسی مشکلات سایر حوزه های انتخابی خود در آنجا حضور دارد اما بحران بی آبی مردم بشاگرد را از کنارش می گذرد و برای حل آن اقدامی نمی کند.

بهروزه با اشاره به اینکه شرایط زندگی مردم در بشاگرد بسیار دشوار و غیر قابل تحمل است گفت: از نماینده شرق هرمزگان درخواست می کنم تا با حضور در بشاگرد و شنیدن صدای مردم ولایت مدار بشاگرد بحران بی آبی را از نزدیک ببیند و برای حل آن چاره ای بیندیشد.

امام جمعه بشاگرد با بیان اینکه در بعضی از جاها شنیده می شود که آب سد جگین به بندرعباس انتقال پیدا می کند گفت: با توجه به شرایط موجود در بشاگرد و روستاهای اطراف جاسک هرگونه انتقال آب از سد جگین به شهرهایی که خود منابع عظیم آبی در اختیار دارند ظلم و برادر کشی و نوعی تبعیض است.

هیچ چشمه ای برای تامین آب مردم در گافر وجود ندارد

ابراهیم لطف الهی بخشدار گافر بیان داشت:بخش گافر شهرستان بشاگرد یکی از محرومترین بخش ها در کشور از لحاظ خدمات رسانی است وبی آبی هم در این بخش ورستاهای آن امان را از مردم گرفته است.

لطف الهی گفت: این بخش که دارای ٤٦ روستا است فاقد چشمه آب یا منبع آبی پایدار بوده که بتوان نیاز آبی مردم روستائیان را به طور ثابت بر طرف ساخت.

وی با بیان اینکه چاههای حفر شده و یا اندک چشمه های موجود یا خشک و کم آب شده اند عنوان داشت: اکنون آب روستائیان در بخش گافر جیره بندی و هر پنج روز یک بار به آنها آبرسانی می شود تا آب مورد نیاز خود را ذخیره کنند.

لطف الهی گفت: در بخش گافر به علت بعد مسافت و نبود منابع آبی پایدار آبرسانی با تانکر سخت است که در این صورت باوجود بدترین شرایط باید به فکر تهیه تانکر های کوچک همچون نیسان باشیم.

انتقال آب از سد جگین نیازمند اعتبارات ملی

مصطفی زائرپور مدیر آبفای شهری بشاگرد بیان داشت: تامین آب شرب مردم شهرستان بشاگرد به خصوص دو شهر سردشت و گوهران از منابع آبی در سد جگین پیش بینی شده که انجام این کار نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.

زائرپور با اشاره به پیشرفت انجام کار در این طرح گفت: در سال های گذشته و در دولتهای قبل سرعت انجام کار قابل ملاحظه بود تا جایی که با پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم مدتی این طرح راکد و کم فعالیت شد و اعتبارات مناسبی هم برای اتمام آبرسانی تعلق نگرفت.

مدیر آبفای شهری شهرستان بشاگرد بیان داشت: در شهر سردشت اصلاح شبکه صورت گرفته است و خدمات زیادی هم انجام شده که با این وجود در انتظار هستیم که با همراهی مسئولان عالی در استان و کشور بتوانیم این خط انتقال را به شهر سردشت رسانده و آب را وارد شبکه شهری کنیم تا مشکلات مردم هرچه زودتر پایان یابد.

زائر پور عنوان داشت: در حال حاضر شهر سردشت به بحران بی آبی رسیده و تا کنون با برداشت آب از دوچاه حفر شده در بستر رودخانه روستای «بیسکاو» و زیر آبنمای شهر گوهران با دو دستگاه تانکر به مردم آبرسانی می شود.

مصطفی زائر پور بیان داشت: در حال حاضر با دو تانکر آبرسانی صورت می گیرد به طوری که بتوانیم نیاز مردم را تامین کنیم در صورتی که برای هر تانکر ماهانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می شود.

مدیر آبفای شهری شهرستان بشاگرد گفت: نهادهایی مانند فرمانداری و استانداری برای کمبود تانکر آبرسانی به مردم باید پیگیری های لازم را انجام دهند تا از محل ستاد بحران تانکر برای شهرستان بشاگر فراهم شود.

عملیات اجرایی انتقال آب از سد سهران به روستاهای بشاگرد آغاز شد

عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در مورد حل مشکل کمبود آب و بی آبی در روستاهای شهرستان بشاگرد بیان داشت: عملیات اجرایی مرحله دوم طرح آبرسانی از مجتمع سد سهران شهرستان بشاگرد با حضور استاندار هرمزگان و معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور آغاز شد.

وی عنوان کرد: تکمیل طرح آبرسانی از مجتمع سد سهران شهرستان بشاگرد موجب بهره مندی ۵۵ روستا و شهر گوهران از آب آشامیدنی این طرح خواهد شد.

حمزه پور خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان هزینه می شود و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید تا مردم در این مناطق از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شوند.

به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان، این طرح با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 18 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 4272274، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
واقعا چقدر مگه بودچه میخواد تا تخصیص پیدا کنه برای این کار؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین