پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳
از زمان رواج اینترنت در کشور، بحث خدمات اینترنتی نیز مطرح شده است. با اینحال به رغم امکانات بی نظیری که شبکه اینترنت برای دستگاه های دولتی فراهم کرده است اغلب این دستگاه ها نتوانسته اند خدمات خود را در بستر اینترنت به مصرف کنندگان به نحوه مناسبی ارائه دهند. با نگاهی به وبسایت این دستگاه ها متوجه می شویم مشکلات فنی مسبب این موضوع نبوده بلکه درک نادرست و اشتباه از مفهوم درگاه اینترنتی مسبب چنین وضعیتی بوده است.

شعار سال: بسیاری از این سازمان ها تصور می کنند درگاه اینترنتی تفاوتی با روابط عمومی سازمان ندارد به همین علت صفحات وبسایت این سازمان ها مملو است از خبر و عکس و گزارش از آقای رئیس، آقای مدیر یا فلان همایش. "آقای رئیس در ادامه سخنرانی خود فرمودند...."، "آقای مدیر با یکی از پیشکسوتان ملاقات فرمودند"، "در این همایش برخی کارشناسان به ارائه دیدگاه های خود پرداختند".

آیا مردم برای اطلاع از گفته ­های رئیس سازمان یا مشاهده عکس ایشان به وبسایت سازمانی مراجعه می کنند؟ آیا برای ارباب رجوع مهم است که باخبر شوند فلان همایش برگزار شده است یا خیر؟ آیا ارباب رجوع لازم است عکس مسئولین را در حال سخنرانی، بریدن روبان یا قدم زدن ببینند؟ قطعاً نه. به لحاظ منطقی حتی لزومی ندارد ارباب رجوع نام مسئولین یک سازمان را بدانند چه رسد به آنکه مجبور شوند عکس و اقدامات روزانه آنها را در صفحه اول وبسایت یک سازمان ببینند!


همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید صفحه اول درگاه اینترنتی وزارت آموزش پرورش از انواع خبر پر شده است. اخبار استانی، برگزیده، ستادی، ... تصور کنید یک معلم، یک دانشجو یا مادر یک دانش آموز بخواهد اطلاعاتی در مورد موضوعات درسی، چشم انداز آموزشی یا حتی مقررات رایج آموزشی بداند، چقدر وقتش تلف می شود تا در صفحات مختلف وبسایت جستجو کند. دست آخر هم معلوم نیست آنچه را که لازم دارد بیابد.

آیا امکان تغییر وجود دارد؟ بله. وزارت کشور در حال حاضر دو پورتال جدید و قدیم دارد.


سایت جدید وزارت کشور


همانگونه که در بالامشاهده می شود در پرتال قدیمی، تنها چیزی که مراجعه کننده می بیند اخبار است. اما در صفحه اول پرتال جدید چند خدمت (البته بسیار معدود) قابل مشاهده است. هرچند متاسفانه بر تعداد اخبار هم افزوده شده است.

علاوه بر اخبار، در صفحه اول وبسایت دستگاه های دولتی معمولاً اطلاعاتی فراوانی وجود دارد که جایشان در صفحه اول نیست. به همین علت بازدید کننده به محض مراجعه به وبسایت، مورد هجوم اطلاعات غیر ضروری قرار می گیرد. درگاه های اینترنتی زیر مملو از اطلاعات غیر ضروری در صفحه اول هستند. اطلاعاتی که حضورشان در صفحه اول لازم است با کادر سبز رنگ مشخص شده اند و همانطور که ملاحظه می­شود سطح کمی از صفحه را شامل شده اند.





با ملاحظه درگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال مشخص می شود خلوت بودن صفحه اول چقدر زیبا و با ارزش است. بعلاوه این سازمان در اقدامی قابل تقدیر برای سه دسته اصلی مراجعه کننده (خدمات شناسنامه، کارت ملی و خدمات الکترونیکی) آیکونی مجزا ایجاد کرده است تا مراجعان بسیار آسان و بدون نیاز به جستجو، به صفحه مورد نظرشان وارد شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 3970222144: www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین