پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل حذف بروکراسی اداری و کاغذ در دستگاه های اجرایی از جمله اهداف دولت الکترونیک دانست و گفت: اجرای زیرساخت فیبر نوری برای افزایش استفاده از بستر الکترونیکی و ارتباطات از ملزومات جامعه الکترونیکی است استفاده از تکنولوژی فیبر نوری برای دستگاه‌های اجرایی اردبیل اجرا می‌شود.

شعارسال: بهمن حسین‌زاده اظهار داشت: با هماهنگی دستگاه های اجرایی و شرکت مخابرات استان جهت استفاده بهینه مزایای این زیرساخت که ضرورت دارد باید به شکل علمی و عملی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل ثبت احوال تقریبا به این سیستم مجهز شده است، افزود: این اداره کل علاوه بر مرکز استان در 8 شهرستان مجوز حفاری و مراحل نصب را دریافت کرده و در آینده نزدیک به فیبر نوری مجهز می‌شود.

حسین زاده با اشاره به ضرورت همکاری شرکت مخابرات با دستگاههای اجرایی گفت: مخابرات استان با ایجاد زیرساخت‌های اساسی و به میزان خدمات ارائه شده می‌تواند از مزایای این طرح استفاده بهینه داشته باشد و بحث امضای الکترونیکی و حذف بروکراسی اداری و کاغذ در دستگاه های اجرایی از جمله اهداف دولت الکترونیک است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل تصريح كرد: در سال96هیئت دولت دستورالعمل تجارت الکترونیک برای راه‌اندازی سامانه الکترونیک را صادر کرده و دستگاه‌های اجرایی را برای استفاده از امضای الکترونیک موظف کرده است.

وی افزود: در دولت الکترونیک خدمات زیادی تعریف شده و حتی حذف دفترچه خدمات درمانی و نسخه های پزشکی در دستور کار قرار گرفته است.

حسین‌زاده اذعان داشت: تشکیل سامانه‌های اطلاعاتی در دستگاه‌های اجرایی و رسیدن به یک نتیجه مثبت در شبکه ملی اطلاعات جامعه را به سمت پنجره واحد هدایت می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل از دستگاه های اجرایی و خدمات رسان خواست خدمات ارائه شده در هدف گذاری های اشتغال 97 احصا و برای تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود.

دولت الكترونيك چيست؟

دولت الکترونیک مفهومی است که در دهه‌های اخیر در فضای مجازی به شکل گسترده مورد توجه کشورها قرار گرفته است.

دولت الکترونیکی یعنی شفافیت و چابکی دولت و مهاجرت به سمت آزاد بودن اطلاعات ، از انجایی که امکان دستکاری اطلاعات در دولت الکترونیکی وجود ندارد، بنابراین شفافیت ایجاد می شود این خود گام نهادن در اجرای عدالت است. اکنون کشورهای ثروتمند و توسعه یافته دولت الکترونیک را در کشورهای خود راه اندازی کرده اند و اکنون دارای فضای شفاف در تمام حوزه های دولتی هستند و کارهای شهروندان نیز به معنای واقعی ساده و راحت شده است.

این شیوه نوین با ارائه خدمات خود، موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده است. مدل‌های اولیه خدمات دولت الکترونیک را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:

ارتباط متقابل دولت با مردم و یا مشتریان، ارتباط متقابل دولت با تجار و صاحبان صنایع، ارتباط متقابل مراکز دولتی با یکدیگر، ارتباط متقابل دولت با کارمندان.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت دولت الکترونیک با استفاده از فناوری اطلاعات خصوصاً‌ اینترنت و جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند از منابع متفاوت به شکل مجازی، امکان شبکه‌بندی خدمات دولت را فراهم می‌نماید و این امر موجب می‌شود خدمات مورد نیاز مطابق با خواست مردم به آنها ارائه شود.

پیش از این، برقراری ارتباط یک شهروند عادی و یا یک تاجر با سازمان‌های دولتی و خدماتی، تنها در فضای فیزیکی همان سازمان امکان‌پذیر بود اما با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، این امکان فراهم شد که مردم دسترسی آسان‌تری به این گونه مراکز داشته باشند. در عین حال با ایجاد فضای لازم دیگر نیازی به حضور فیزیکی کارمندان نیست و خدمات به صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌شود. همچنین این امکان نیز وجود دارد که شعبه‌ای از یک مرکز خدماتی در نزدیکی محل زندگی افراد تأسیس شود که از طریق خطوط اینترنتی با مرکز در ارتباط بوده و از این طریق به مراجعان خدمات‌رسانی کنند و دست آخر این که مردم می‌توانند با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود در منزل یا محل کار، امور اداری خود را انجام دهند.

اهداف دولت الکترونیک

اجرای عدالت اجتماعی یکی از اهداف دولت ها است بنابراین می توان با فناوری های جدید به این موضوع رسید و یکی از این راه ها اجرای عدالت، راه اندازی دولت الکترونیکی است. با راه اندازی دولت الکترونیکی است که دولت ها می توانند در جهت اجرای عدالت گام بردارند. البته برای شکل گیری دولت الکترونیکی باید تمام نهادها و سازمان ها همکاری کنند . توسعه حکومت به شکل الکترونیکی و ارائه خدمات آن به مردم چگونه و تا چه حدی بر تحقق عدالت اجتماعی موثر باشد.

مزایای دولت الکترونیک

به عبارتی دولت الكترونيك با استفاده از فناوری اطلاعات و داده ها ی منابع مختلف خدمات با کیفیت تر به مردم ارائه مي دهد. امروزه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان های دولتی اهمیت دارد از این رو در این زمینه سرمایه گذاری می شود.

از دیگر اهداف دولت الکترونیک کمک به دولت است تا کارها را ساده کند و شهروندان به راحتی و در کمترین زمان و بدون معطلی و مراجعه های حضوری کارهای خود را پیگیری کنند بنابراین راه اندازی دولت الکترونیکی موجب شفاف بودن عملکرد و اجرای عدالت می شود.

مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان

دولت الکترونیکی خدمات دولتی را یکپارچه می کند. سازمان های دولتی می توانند خدماتی منسجم به مردم ارائه دهند و دیگر مردم بین سازمان ها و اداره ها سرگردان نخواهند بود از این رو همه با اتصال به یک نقطه به آنچه نیاز دارند دسترسی خواهند داشت. با دولت الکترونیکی مردم به فناوری جدید دسترسی می یابند و می توانند آموزش های رایانه ای ببینند بنابراین با این کار شکاف طبقاتی کاهش و حتی رفع می شود.

با دولت الکترونیکی امکان آموزش مدام العمر وجود دارد. به عبارتی مکان هایی که امکان ایجاد مدرسه و رفتن معلم به آنجا وجود ندارد و یا امکان راه اندازی دانشگاه نیست، می توان از طریق راه دور آموزش داد.

دولت الکترونیکی

وقتی دولت الکترونیک راه اندازی می شود روابط بین دولت ها و مردم راحت تر برقرار می شود و شهروندان در روابط خود با مردم احساس مسئولیت بیشتری می کنند و اعتماد نسبت به بخش دولتی افزایش می یابد. با دولت الکترونیکی اقتصاد نیز توسعه می یابد . دولت ها می توانند به تاجران و کسب وکارها خدمات ارائه دهند . دولت الکترونیکی می تواند به مردم سالاری منتهی شود از این رو بسیاری از دولت ها می توانند از این بستر برای رای گیری و … استفاده کنند.

دولت الکترونیکی راه مبارزه با فساد

در هر صورت به گفته کارشناسان راه اندازی دولت الکترونیک یکی از راه های مبارزه با فساد است . از این رو وقتی تمام امور نهادها سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد جلوی فسار گرفته می شود و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است که با راه اندازی دولت الکترونیک رقم می خورد.

تاریخچه دولت الکترونیک

برای اجرای عدالت اجتماعی باید دولت الکترونیک به درستی در کشور پیاده شود از این رو به دلیل پیاده نشدن دولت الکترونیک در طبق گزارش سازمان ملل کشور ما در بین ۱۰۶ کشور در رتبه صدم قرار دارد. اکنون در دنیا دسترسی مردم به دولت الكترونيك کی از شاخص های مهم توسعه محسوب می شود چرا که دولت الکترونیکی باعث می شود شهروندان به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، چرا که همین موضوع موجب جلوگیری از فساد اقتصادی و تشدید نظارت است. در دولت الکترونیک بروکراسی اداری کاهش می یابد و شهروندان به خدمات بهتر و ساده تری دست می یابند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 5اردیبهشت1397 ، کدخبر: 61907: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین