پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۶۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به منظور کنترل و مهار ریزگرد در منطقه مجوز کشت 250 هکتار قره‌داغ در محدوده تالاب میقان از سوی سازمان محیط زیست دریافت شد.
شعار سال: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به منظور کنترل و مهار ریزگرد در منطقه مجوز کشت 250 هکتار قره‌داغ در محدوده تالاب میقان از سوی سازمان محیط زیست دریافت شد.

رضا میرزایی ، با اشاره به آبگیری 70 درصدی تالاب میقان اراک بواسطه بارش‌های بهاره عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تالاب میقان مناسب است و حتی با وجود آتش‌سوزی دی ماه گذشته، امروز پوشش گیاهی مناسبی در منطقه شکل گرفته است چراکه ریشه نی‌های سوخته در منطقه نیزار از بین نرفت و امروز شاهد رویش مجدد و مناسب نی‌ها هستیم.

وی با اشاره به سابقه بروز آنفلوآنزا در تالاب بیان کرد: امسال با اقدامات به موقع، پیشگیرانه و کنترل مناسب تلفاتی نداشتیم و با وجود امکان ناقل بودن پرندگان، منتظر از بین رفتن پرندگان در نتیجه بیماری نشدیم بلکه با اخذ مجوز از سازمان محیط زیست کشور تعداد مشخصی از پرندگان به صورت دوره‌ای صید و نمونه‌برداری شدند.

میرزایی افزود: در نمونه‌برداری انجام شده دو تا سه مورد از پرندگان ناقل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H5N8 بودند، اما میزان ویروس در حد بیمار کردن پرندگان نبود و از طرفی به دلیل نداشتن سرمای سخت در زمستان گذشته تلفات آنفلوآنزا نیز نداشتیم چراکه مقاوم بودن پرنده، شرایط و تغذیه مناسب باعث می‌شود که پرندگان ویروس را مهار کنند و همین عوامل باعث شد که زمستانی بدون تلفات ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در تالاب میقان اراک پشت سر بگذاریم.

وی برگزاری جلسات مداوم پدافند غیرعامل، انجام مانور برای آمادگی کامل جهت مواجهه با بیماری و مسدود شدن جاده تالاب به منظور جلوگیری از ورود خودرو به منطقه و دریاچه تالاب و جلوگیری از تهدید واحدهای مرغداری اطراف را از جمله عوامل مهم در جهت جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در میقان دانست.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه شرایط کنونی تالاب میقان اراک شرایط مناسب و قابل قبولی است، به برخی اقدامات برای بهبود شرایط محیطی تالاب اشاره کرد و گفت: برداشت های شرکت املاح ایران در منطقه یکی از موارد مورد مناقشه بوده است و یکی از اقدامات موثر در جهت جلوگیری از بروز ریزگرد از منطقه تالاب این است که پسماندهای شرکت به داخل حفره‌های ایجاد شده در سطح تالاب باز می‌گردد که این امر سطح آبی تالاب را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: برداشت از تالاب باعث می شود که آب در چاله‌های ایجاد شده محبوس شود و این امر سطح مرطوب و نمناک تالاب را کاهش داده و محیط را مستعد بروز و تولید ریزگرد می کند.

میرزایی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته جهت تامین حقابه تالاب میقان اراک تصریح کرد: تصفیه خانه پساب فاضلاب اراک با تلاش‌های شرکت آب و فاضلاب استان در حال ارتقا و فعال شدن فاز سوم است که این امر موجب ایجاد پساب کاملا استاندارد می‌شود. در حال حاضر در برخی موارد پساب‌ها غیراستاندارد است و اگر این پساب غیراستاندارد وارد تالاب شود قطعا برهم خوردن وضعیت آبی تالاب را به دنبال خواهد داشت ولی با تلاش شرکت آب و فاضلاب پساب مناسبی وارد تالاب می شود و وضعیت آبی به سمت بهبود حرکت می کند.

وی در کنار تامین حقابه به عنوان یکی از عوامل مهم جهت مهار ریزگردهای ناشی از تالاب میقان اراک، به توسعه پوشش گیاهی مناسب در منطقه و حمایت سازمان محیط زیست از اقدامات منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: امسال سازمان محیط زیست به کمک سازمان منابع طبیعی آمده است. طی 2 سال گذشته 100 هکتار کشت قره‌داغ در تالاب انجام شده(سالانه 50 هکتار) و امسال مجوز کشت 250 هکتار اخذ شده است که این امر باعث می شود با برنامه‌ریزی دقیق طی سال‌های آینده زمینی برای کشت در منطقه باقی نماند و بوته‌کاری در اکثر موارد انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان بازدید طبیعت‌گردان و پرنده‌نگرها در منطقه وجود دارد، گفت: البته ورود خودرو به منطقه امکانپذیر نیست چراکه کاهش امنیت منطقه و زیستمندان را به همراه خواهد داشت.

میرزایی اضافه کرد: برج پرنده نگری کنونی تالاب غیراستاندارد است و در حال حاضر مسیر بالا رفتن از برج برای حفظ امنیت بازدیدکنندگان مسدود است. برنامه‌ریزی شده است که امسال برج را استانداردسازی کنیم و اعتبارات مناسبی برای آن دیده شده است. امید است که محدود برج مناسب‌سازی و کلیه امکاناتی که در طرح اولیه برج دیده شده بود مانند دوربین تامین شود. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1397، کدخبر: 97022312325 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
این تالاب واقعا میتونه جزو سرمایه های ما در زمینه گردشگری بشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین