پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۱۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک کشور گفت: استفاده از قارچ‌های سمی به فوت و نارسایی کبدی شماری از شهروندان منجر شده است.

شعار سال: طاهره افتخاری با تأکید بر اینکه شهروندان باید از مصرف قارچ‌های خودرو و گیاهان‌وحشی ناشناخته خودداری کنند، افزود: ضروری است درخصوص جمع‌‌آوری و استفاده از قارچ‌ها و گونه‌های گیاهی دقت نظر لازم صورت گیرد و از مصرف قارچ‌های خودرو و گیاهان‌وحشی ناشناخته اجتناب شود.

تشخیص قارچ خوراکی از سمی دشوار است

به گفته وی، شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و با تجربه قادر به تفکیک این قارچ‌ها هستند.

افتخاری تأکید کرد: از طریق ویژگی‌‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به‌طور قطعی سمی و غیرسمی بودن آن را تشخیص داد و کوچک‌ترین اشتباهی در تشخیص، ممکن است به مرگ یا آسیب‌‌های جدی کبد و سایر اعضای بدن منجر شود. لذا توصیه می‌شود افراد غیرمتخصص در این زمینه، به هیچ وجه از قارچ‌های خودرو استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه تمامی رستنی‌‌ها دارای خواص ویژه‌ای هستند و برخی از آن ها از قرن‌ها پیش در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند، افزود: مقدار مصرف یا دوز آن ها بسیار مهم و حیاتی است زیرا مصرف بیش از حد مجاز این گیاهان ازجمله تاتوره، خرزهره، فرفیون، شوکران، سرخدار، کرچک و آقطی مسمومیت‌‌های شدیدی را به‌دنبال دارد.

افتخاری با تأکید بر پرهیز از تماس پوستی و تست چشایی رستنی‌‌های ناشناخته گفت: با جوشاندن یا حرارت دادن گونه‌های گیاهی سمی و قارچ‌ها، سم آنها برطرف نمی‌شود.

پنج گروه قارچ سمی

مریم مغانلو، رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در این‌باره گفت: به‌طور کلی پنج گروه قارچ سمی وجود دارد؛ دسته اول قارچ‌هایی است که مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند و نخستین علایم مصرف این گروه قارچ‌‌ها، تهوع، استفراغ و اسهال است. دسته دوم، قارچ‌هایی هستند که مشکلات مغزی ایجاد می‌کنند که علایم آن ها مسمومیت، سرگیجه هنگام راه‌رفتن و اختلال در بینایی است. دسته سوم، قارچ‌هایی هستند که باعث تجزیه خون می‌شوند و علایم آن ها مسمومیت، درد ناحیه بطنی- شکمی و ایجاد حالت یرقان است. دسته چهارم، قارچ‌هایی است که باعث تحریک مغز می‌شوند. مسمومیت با این قارچ‌ها با علایم «معدی» آغاز و به حالت خلسه منتهی می‌شود.

او افزود: دسته پنجم قارچ‌های کالری فرم هستند. علایم مسمومیت این نوع قارچ، عکس‌العمل‌های گوارشی با درد شدید است که سریعا گسترش می‌یابد و باعث کاهش سریع قوا، آسیب‌زدن به ماهیچه قلب و ایجاد حالت اغما می‌‌شود.

به گفته مغانلو، مصرف قارچ‌های کالری فرم در 60 درصد مواقع و بسته به میزان مصرف به مرگ بزرگسالان منجر می‌شود. خوردن این قارچ‌ها حتی به میزان اندک درکودکان باعث مرگ آن ها می‌شود.

چیدن گیاهان وحشی به فرسایش خاک دامن می‌زند

کارشناسان و فعالان محیط‌ زیست همواره نسبت به تخریب‌های ناشی از چیدن گیاهان وحشی در فصل بهار هشدار داده‌اند. عباس محمدی، مدیر گروه دیده بان محیط‌ زیست در این‌باره گفت: چیدن گیاهان وحشی یا گل، ریشه، ساقه و دیگر اندام‌های آن ها، گیاه را ناقص یا نابود می‌کند و با افزایش میزان فرسایش، آسیب سختی به خاک وارد می‌سازد. با وجود این، بسیاری از مردم، با این تصور که سبزی‌های صحرایی خاصیت فراوان دارند، در فصل بهار گیاهان مختلفی را از کوه و دشت می‌چینند یا می‌خرند. این فعال محیط‌زیست افزود:‌در سرزمین خشکی مانند ایران، رویش گیاه و تشکیل خاک با سختی بسیار صورت می‌گیرد و احیای پوشش سبز بسیار زمان‌بَر و در بسیاری مواقع ناممکن است. خاکی که پوشش گیاهی مناسب نداشته باشد، نمی‌تواند آب باران و برف را خوب جذب و نگهداری کند و به این ترتیب، منابع آب هم آسیب می‌بیند. محمدی تصریح کرد: در شرایطی که کشور مبتلا به خشکسالی است آسیبی که از چیدن گیاهان خودرو به عرصه‌های طبیعی وارد می‌شود و عواقب این کار مانند نابود شدن ویژگی‌های حیاتی خاک، بسی بیشتر است. او تأکید کرد: چیدن گیاهان کوه و دشت برای خوراک یا استفاده‌های دارویی، تفاوتی با بریدن درختان جنگلی ندارد، به همین دلیل شایسته است سازمان جنگل‌ها و مراتع که متولی صیانت از رویشگاه‌های طبیعی است، چیدن گیاهان را ممنوع اعلام کند. همچنین در مناطقی که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است، این سازمان می‌تواند برای ممنوع یا محدود ساختن بهره‌برداری از گیاهان از اختیارات قانونی خود استفاد ه کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 16224، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
خیلی از مراکز پخش قارچ و گیاه به مردم از همین گیاهان خودرو می دهند
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
باید آگاهی ها در این مورد میان مردم بیشتر بشه تا دیگه این ها به همین صورت مصرف نشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین