پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
دادستان تهران گفت: بحث عدالت مسئله ای جهانی است و عدالت در دنیا خواهان دارد. امیدوارم بتوانیم به هم در ایجاد و تحقق عدالت کمک کنیم .

شعارسال: دکتر جعفری دولت آبادی، درباره مسئولیت خطیر دستگاه قضایی در ایجاد حس عدالت مداری گفت: در حوزه امنیت اجتماعی، موضوع جان و نفس آدمی از اهمیت زیادی برخوردار است که شرع، قانون اساسی، اسناد بالا دستی و اسناد بین‌المللی بر لزوم حمایت از آن تأکید کرده ­اند.

شهروندان احساس کنند که در برابر قانون مساوی و با آنها در برابر قانون رفتار یکسانی می شود و همچنین در موضوعات مشابه رویه های واحدی وجود دارد و این به همان گسترش عدالت بر می گردد.

دادستان تهران با تأکید بر وظیفه­ مسؤلان در ایجاد احساس امنیت در مردم نسبت به جان و مال خود گفت: بر اساس اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه گسترش عدل بیان شده است. گسترش عدالت از وظایف اصلی دستگاه قضائیه تلقی می شود و مردم نیز در مراجعات خود انتظار عدالت را دارند و در اصل 3 قانون اساسی نیز ،تامین امنیت قضایی عادلانه، از وظایف دولت تلقی شده است اگر ما این دو اصل را با هم جمع و تفسیر کنیم معنایش این است که نظام اسلامی و دستگاه قضایی باید زمینه هایی را برای مردمی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند ایجاد کند تا امنیت قضایی عادلانه که در نحوه رسیدگی ها و نحوی نوع احکام صادره است فراهم کرده تا در مردم احساس عدالت کنند وشهروندان احساس کنند که در برابر قانون مساوی و با آنها در برابر قانون رفتار یکسانی می شود و همچنین در موضوعات مشابه رویه های واحدی وجود دارد و این به همان گسترش عدالت بر می گردد.

وی گفت: نکته مهمتر از بخش گسترش عدل ،احساس عدالت است همانطور که مردم دوست دارند در حوزه امنیت احساس عدالت کنند دوست دارند در حوزه قضاوت نیز احساس عدالت کنند.

وی در چگونگی ایجاد این شرایط مطلوب گفت: وقتی مردم ببینند با مجرمین حرفه ای و با متهمان یقه سفید،اشرار، مزاحمین نوامیس و کسانی که امنیت عمومی مردم را به هم می زنند برخورد های سریع،به موقع و مطابق قانون انجام می شود به تحقق عدالت امیدوار تر می شوند و این موارد از خروجی هایی است که هم در احساس عدالت و هم تحقق عدالت تاثیر زیادی را دارد.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: ما همیشه به قضات و کسانی که در دستگاه قضایی در حوزه دادستانی فعالیت دارند توصیه کرده ایم که مردم بین اقدامات ما تفاوت قائل می شوند اگراطاله دادرسی رخ دهد به احساس عدالت آسیب می رسد اگر ببینند تکریم نمی شوند احساس عدالت نخواهند کرد بنا بر این اگر بخواهیم اقدامات دستگاه قضایی را جمع بندی کنیم باید در حوزه احساس عدالت و تحقق عدالت گام برداریم که خوشبختانه در این موضوع اقدامات خوبی انجام شده است و باید به آن ادامه دهیم به عنوان مثال برخورد با سر دسته های فساد در حوزه های مختلف و برخورد با اخلال گران در امنیت عمومی از آن جمله است.

وقتی مردم ببینند با مجرمین حرفه ای و با متهمان یقه سفید،اشرار ،مزاحمین نوامیس و کسانی که امنیت عمومی مردم را به هم می زنند برخورد های سریع،به موقع و مطابق قانون انجام می شود این موارد خروجی هایی است که هم در احساس عدالت و هم تحقق عدالت تاثیر زیادی را دارد.

دادستان تهران گفت: مردم وقتی به خیابانها و معابر شهری می آیند باید احساس آرامش کنند و نباید نگران سرقت اتومبیل، اموال و منزل باشند واگر فرزندانشان تنها به خیابان می روند نباید نگران ربودن او باشند اینها مواردی است که باید پلیس و دستگاه قضائیه و هم دستگاه اجرایی در برقراری آن کمک کنند و اگر در اصل 156 به گسترش عدل تاکید شده است در اصل 3 به تامین امنیت قضایی عادلانه اشاره کرده و آن را از وظایف دولت در نظام سیاسی آورده است.

وی ادامه داد: بحث عدالت مسئله ای جهانی است و در دنیا عدالت خواهان دارد. امیدوارم بتوانیم به هم در ایجاد احساس عدالت کمک کنیم و هم به تحقق آن.

دادستان تهران افزود: برابری از مهم ترین ابعاد و بلکه اصلی ترین معنای عدالت است. معنای برابری این است که همه افراد صرف نظر از ملیت، جنس، نژاد و مذهب، در إزای کار انجام شده از حق برابر به منظور استفاده از نعمت های مادی و معنوی موجود در جامعه برخوردار باشنداحساس عدالت از اصل عدالت تأثیرگذار‌تر و مهم‌تر است، چرا که جامعه با این احساس می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد.امام خمینی عدالت را از دو دریچه مطرح کرده اند که یکی در مقوله عدالت فردی است و دیگری در مقوله عدالت اجتماعی.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایسکانیوز، تاریخ انتشار: 26اردیبهشت1397 ، کدخبر: 936510: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین