پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۲۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
اهالی روستای چمسرخ از توابع بخش پهله زرین آباد شهرستان دهلران به دلیل نبود امکانات اولیه، عدم توجه و بی مهری مسئولان شهرستان در حال مهاجرت از این روستای قدیمی هستند.

شعار سال: روستای چمسرخ در 35 کیلومتر بخش پهله زرین آباد از توابع شهرستان دهلران واقع شده است که چندسالی است اهالی این روستا به دلیل عدم توجه مسئولان به نیازهای اولیه زندگی از جمله آب شرب، برق، پوشش مخابراتی و راه ارتباطی مناسب به تدریج اقدام به مهاجرت و تخلیه روستا نموده که طی ماه های اخیر تقریبا خالی از سکنه شده است.

به منظور واکاوی علل و عوامل موثر دراین کوچ اجباری راه روستارادرپیش گرفتیم و درعین ناباوری با کپروکولاهای (سایه بان)به جامانده از ساختمان های کاه گلی و سیاه چادرهای ساکنان رفته از این دیار مواجه شدیم.

روزگاری نه چندان دور بیش از ۶۰خانوار با هزاران راس دام و مرغ و خروس ، در دشت های مهم اینمنطقهو در جوار رودخانه ای در این حوالی، مکان اسکان موقت عشایر را به روستای چمسرخ تبدیل کرده بود که اندک اندک سبک زندگی عشایری خود را به روستائیان مسکون اما تولید کننده تغییر داده و به امید دسترسی به امکانات اولیه از جمله آب شرب بهداشتی،برق، راه دسترسی مناسب، تحصیل و ارتباطات مخابراتی ، روستای چمسرخ را بنا نهادند تاشاید رنج کوچ و سفر با اسکان و آرامش پایان پذیرد.


چمسرخ شاید هرگز باورش نمی شد در سالی که به نام حمایت از تولید کالای داخلی نام گذاری شده است ،به جای دیدن روزهای پررونق و تلاش های اهالی اش در تولید و اقتصاد، نظاره گر برچیدن یکایک سیاه چادرهایی باشد که زندگی درشان هادرجریان بود.

این در حالی که در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ،تولید،اشتغال، حمایت از کالای داخلی ، توسعه بخش تولید و قطع وابستگی ها توجه بیش از پیش به آن به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و ماندگاری قشر مولد جامعه در سکونت گاه های روستایی ، ضرورت اهمیت توسعه پایدار روستایی را بیشتر نمایان می سازد .

ضرورت توجه دولت به این قشر ساده زیست کم توقع اما غنی در تولید ،آنجا خودش را بیشتر نمایان می سازد که دولت برخواسته از بطن مردم باشد و شعار و اهدافش حمایت از قشر آسیب پذیر ، توجه به روستاییان و عشایر و حمایت ازتولیدکالای داخلی است،

*چمسرخ؛ محورتوسعه صنعت گردشگری

عشایر یکی از شاخه های صنعت توریسم و گردشگری است که چندسالی است مورد توجه قرار گرفته است. تجربه و سبک زندگی در میان ایلات و عشایر یکی از برجسته ترین ویژگی های گردشگری عشایری است که می تواند نقش بسزایی در توسعه و ایجاد اشتغال برای ساکنان روستاها به دنبال داشته باشد.

برهمین اساس وبا توجه به ویژگی و ظرفیت بالای گردشگریتاریخی و طبیعی این منطقه ،اندک نگاه مسئولین شهرستانی میتوانست علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای جذب توریسم ،زمینه رفاه، آرامش و شکوفایی اقتصادی اهالی آن را فراهم آورد.

اما شاید تفکر یا نگاه کوتاه برخی مسولین شهرستان، فرصت های اندک باقی مانده از زنده ماندن این روستا را گرفت و نفس چمسرخ اکنون به شماره افتاده است.


*چمسرخ نامی کهن در دل کوه های زرین آباد

تنها جاده دسترسی و راه ارتباطی این روستا در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران و توسط جهاد سازندگی احداث شده است اما این جاده فاقد هرگونه پل و ابنیه فنی می باشد که در هنگام بارندگی به دلیل طغیان رودخانه های گرازان و میمه و همچنین مسیل های فصلی بطور کامل قطع می شود که این موضوع عملاً تردد را برای اهالی روستا ناممکن می سازد.

با توجه به اینکه برخورداری از راه دسترسی یکی از اصلی ترین زیرساخت های توسعه هر منطقه ای بشمار می رود اما منطقه زرین آباد با وجود زمینه های مستعد در بخش کشاورزی و دامداری در مسیر توسعه قرار نگرفته است و مردم این دیار سال هاست که چشم انتظار به سرانجام رسیدن رویای پروژه ملی"جاده چمسرخ" که منطقه زرین آباد و روستاهای اطراف آن را به روستای حاضرمیل و مرکز شهرستان متصل می کند، می باشند که علیرغم وعده مسئولان تاکنون محقق نشده است.


چندتن از اهالی روستای چمسرخ طی تماس با دفتر این پایگاه تحلیلی خبری و گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشتند: به دلیل مسئولان استان به ویژه شهرستان به خواسته ها و نیازهای طبیعی و اولیه اهالی روستا از جمله آب و برق، جاده دسترسی استاندارد و پوشش خطوط تلفن مجبور به مهاجرت از روستای چمسرخ هستیم.

طبق گفته اهالی اسبق روستا علیرغم پیگیری های مکرر و درخواست کتبی به مسئولان شهرستان در خصوص مسائل و مشکلات روستای چمسرخ اما هیچگونه توجه و ترتیب اثری به درخواست اهالی داده نشد.

*چمسرخ مهربان تر از دامان طبیعت

گفتنی است مهمان نوازی و حفاظت از محیط زیست و حیات وحش از برجسته ترین ویژگی های مردم عشایر می باشد که مردم روستای چمسرخ به خوبی این خصیصه های مردم عشایر را جلوه داده اند به طوری که در سال گذشته به دلیل خشکسالی یک قلاده خرس به احشام و محل انبار ذخیره علوفه دامی اهالی روستا حمله کرد که مردم روستا بجای کشتن این خرس موضوع را به محیط زیست اطلاع داده و حتی از زندگی این خرس مستند تهیه شد.


از طرفی روستای چمسرخ با توجه به وجود مناطق و آثار باستانی فراوان از جمله قلعه کلو، گورستان چهل طاقه، بنای دار نازار و همچنین کوه های جنگلی تخت نیله و شکری و کان سی و تنگه گرازان و غار آسو اس بی و تنگه دم تنگ یکی از مناطق حوزه گردشگری استان می باشد که با خالی شدن این روستا از جمعیت انسانی عرصه برای سوداگران و سودجویان تاراج آثار باستانی باز خواهد شد.

در پایان امیدواریم تا در سایه نگاه مهربانانه فرماندار و سایر مسئولان شهرستان به این روستای قدیمی تا فرصت باقیست زندگی را در رگ های خشکیده چمسرخ جاری کرد به شرط آنکه مسئولین به دور از نگاه های سلیقه ای به وظایف خود عمل کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سیمره خبر دره شهر، تاریخ 29 اردیبهشت 97، کد مطلب: 15934: www.seymarehkhabar.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین