پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۴۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
بازگشت جام «مارلیک» به سرزمین مادری مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت : جام مارلیک پس از 5 دهه به موطن خود باز گشت.

شعار سال«رضا علیزاده» در مراسم رونمایی از جام مارلیک در موزه رشت که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گفت: مجموعه آثار باستان‌شناسی تپه مارلیک که طی سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۱ توسط دکتر نگهبان کشف شده بود پس از ۵۷ سال به گیلان آورده و در موزه مردم‌شناسی شهر رشت به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: جام مارلیک یکی از مهم‌ترین و اشیاء تاریخی بین‌المللی کشف شده در تپه‌های شهرستان رودبار است که بسیار ارزشمند بوده و مربوط به عصر آهن، ۳ هزار و ۲۵۰ سال قبل سده‌های ۶ و ۷ قبل میلاد تاریخ گذرای شده است و این جام به همراه سایر اشیاء کشف شده پرده از رازهای ناگفته فراوانی از هزاره اول و عصر آهن برای جهانیان برداشته است.

علیزاده اظهار کرد: جام مارلیک به همراه ۵۹ قلم از اشیاء سیمین و زرین دیگر که همگی در تپه‌های مارلیک کشف شده‌اند برای نخستین بار تا ۱۳ خرداد در موزه مردم‌شناسی رشت واقع در خیابان بیستون در معرض دیدن عموم قرار داده خواهد شد.

وی هم‌چنین با اشاره به این‌که این جام دارای ارزش تاریخی بین‌المللی است، افزود: این جام در کشورهای مختلف دنیا تاکنون به عرصه نمایش در آمده است و نشان افتخاری برای گیلانیان و مردم ایران محسوب می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری سپیدار خبر، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کدمطلب:۱۴۴۸۵، www.sepidkhabar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین