پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۹۶۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
چند سالی می‌شود که مسئولان وزارت آموزش‌ و‌ پرورش وضعیت نیروی انسانی را در این وزارتخانه بحرانی توصیف می‌کنند هر کدام از مدیران وزیر پشت تریبونی که قرارمی‌گیرند، از کمبود معلم در معاونت‌های خود می‌گویند. برخی هایشان از کمبود آموزگار در دوره ابتدایی گلایه دارند و برخی‌های دیگر هم نگاه شان به معلمان هنرستان‌ها است .

شعار سال: چند سالی می‌شود که مسئولان وزارت آموزش‌ و‌ پرورش وضعیت نیروی انسانی را در این وزارتخانه بحرانی توصیف می‌کنند هر کدام از مدیران وزیر پشت تریبونی که قرارمی‌گیرند، از کمبود معلم در معاونت‌های خود می‌گویند. برخی هایشان از کمبود آموزگار در دوره ابتدایی گلایه دارند و برخی‌های دیگر هم نگاه شان به معلمان هنرستان‌ها است که نیروی متخصص در این حوزه سال‌هاست که وجود ندارد. با این همه طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش این وزارتخانه با دو سونامی کاهش شدید نیروی انسانی در هشت سال آینده روبه‌رو خواهد شد. بر اساس آمارها تا سال 99، 320 هزار نیرو و تا سال 1404، 330 هزار نیروی دیگر (درمجموع 650 هزار نیرو از 910 هزار نیروی موجود) در آموزش‌ وپرورش بازنشسته می‌شوند. این در حالی است که 13 میلیون دانش‌آموز کشور تا سال 99 به 14 میلیون و 300 هزار نفر و تا سال 1404 به 17 میلیون و 200 هزار نفر می‌رسد. آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند اگر سالانه بتوانند 30 هزار معلم را تربیت و جذب کنند شاید بتوانند این کمبودها را جبران کنند. موضوعی که رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش هم بر آن تأکید می‌کند و بر این باور است که در مهر ماه سال تحصیلی 97 این وزارتخانه با کمبود 116 هزار نفری مواجه است. اسفندیار چهاربند با تأکید بر اینکه برنامه‌های مختلفی برای جبران این کمبود در وزارت آموزش‌ و‌ پرورش پیگیری می‌شود به خبرنگار«ایران» گفت: ما برنامه‌های مختلفی برای تأمین نیروی انسانی در نظر گرفتیم نخستین راهکار تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان است. موضوع دیگر برگزاری آزمون است البته جذب معلمان حق‌التدریسی و روش خرید خدمت را در برنامه خود قرار داده‌ایم که امیدواریم بتوانیم برای سال جدید تحصیلی بخشی از نیروهای مورد نیاز را با این روش‌ها جایگزین کنیم.

وی درباره کمبود نیروی آموزشی در سال تحصیلی جدید تأکید کرد: برای مهر امسال برنامه‌های بسیاری را تنظیم کردیم یکی از راهکارها جذب 17 هزار نیرویی است که در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند. در کنار این موضوع از نیروهای حق التدریسی استفاده می‌کنیم و خرید خدمات آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم. قرار بر این شد از نیروهای بازنشسته هم استفاده شودتا با کمک این نیروها بتوانیم بخشی از کمبودها را برطرف کنیم. چهاربند با اشاره به اینکه بیشترین کمبود نیرو در حوزه پرورشی و دوره ابتدایی است اظهار می‌کند: طبق قانون احیای امور تربیتی به ازای هر چهار نفر دانش‌آموز باید یک ساعت معلم تربیتی داشته باشیم و نیاز به 123 هزار مربی پرورشی برای دانش‌آموزان مدارس دولتی داریم اما فقط 18 هزار مربی به مدارس اختصاص می‌دهیم. بیشترین کمبودها را بعد از معلم پرورشی در دوره ابتدایی داریم که موجب افزایش تراکم کلاس‌های درس می‌شود و تهدید دیگر دوره ابتدایی تأمین آموزگار برای 20 هزار مدرسه‌ای است که کمتر از 24 دانش‌آموز دارد و عمدتاً در مناطق روستایی و عشایری هستند.

او درباره خرید خدمت هم معتقد است: 15 هزار کلاس درس خرید خدمت می‌شوند در این میان سه هزار کلاس کارودانش برون سپاری می‌شوند البته در این روش هم محدودیت داریم چرا که بودجه آموزش و پرورش محدود است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال 97 حدود 65 هزار نفر مشمول بازنشستگی هستند که پیش‌بینی می‌کنیم 55 هزار بازنشسته شوند تأکید کرد: این میزان بازنشستگی موجب می‌شود تا وزارت آموزش و پرورش نتواند بدرستی به اهدافی که برایش تعریف شده دست پیدا کند ما بارها این موضوع را مطرح کردیم و پیگیر جذب نیرو بوده‌ایم و البته اشاره کردیم که با دانشگاه فرهنگیان نمی‌توانیم نیروهای خودمان را جذب کنیم با این حال همچنان منتظر مجوزهای استخدامی جدید هستیم.

چهاربند در پاسخ به اینکه برخی از مسئولان می‌گویند آمارهای وزارت آموزش و پرورش برای گرفتن ردیف استخدامی آمار‌سازی است گفت: تمام نیازها و کمبودهای خود را با آمار و ارقام اعلام کرده‌ایم. امکان دخل و تصرف در آمارها وجود ندارد. اطلاعات پرسنلی فرهنگیان کاملاً مشخص است و این موضوع را رد می‌کنیم. او همچنین به آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش اشاره کرد و گفت: پذیرش در پست‌های آموزگاری، دبیری، هنرآموز، استادکار و مربی دانش‌آموزان استثنایی انجام می‌شود. در دوره متوسطه متناسب با ۲۵رشته تحصیلی جذب نیرو انجام می‌شود و برای دوره ابتدایی ۳۸رشته نیاز داریم که در مجموع برای ۶۳رشته پذیرش خواهیم داشت. همچنین براساس قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط سنی و عمومی افراد، جذب می‌شوند و بر این اساس برای داوطلبان با مدرک دکتری 45 سال، کارشناسی ارشد 40 سال و کارشناسی 30 سال بوده و برای دارندگان مدرک کاردانی رشته استادکاری نیز شرط سنی 25 سال در نظر گرفته شده است، در کنار این شرایط، شرایط اختصاصی وجود دارد که متناسب با رشته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 1 خرداد 97، کد مطلب: 468146، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
این همه معلم یعنی نیاز هست؟ توی ایران این شغل میتونه درآمد خیلی خوبی رو داشته باشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
انقدررر به این بندگان خدا فشار میارین که اقبال به این سمت کم میشه خب
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
خوب این همه شغل دولت میتونه ایجاد کنه.چرا پس تعلل میکنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین