پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۳۱۲۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲
معاون وزیر صنعت حذف واسطه و ارتباط مستقیم میان فعالین اقتصادی ایران و هند را از دستاورد‌های سفر اخیر وزیر خارجه و هیئت همراه به هند دانست.
شعارسال: مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که به همراه جمعی از مقامات سیاسی اقتصادی و در صدر هیئتی با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به هند سفر کرده بود در پایان این سفر ضمن تشریح دستاورد مذاکرات صورت گرفته با همتایان هندی خود در جمع خبرنگاران گفت: پس از خروج امریکا از برجام یکی از انتظاراتی که فعالین اقتصادی کشور از مسئولین دارند این است که در ملاقات‌هایی که با کشور‌های هدف جمهوری اسلامی داریم مشورت‌هایی در خصوص فعالیت فعالین اقتصادی جمهوری اسلامی و کشور هدف صورت بگیرد.

وی با تاکید براینکه این حق فعالین اقتصادی است که مسئولین دولتی دغدغه‌های سرمایه گذاری آن‌ها را در عرصه‌های اقتصادی برطرف کنند گفت: کشور هند در بخش صادرات و واردات یکی از شرکای ششم یا هفتم جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و با تحولات پیش رو تصور می‌کنیم هند را به عنوان کشور ردیف چهارم یا پنجم تجاری در آینده داشته باشیم.

خسروتاج با بیان اینکه کالا‌های مورد معامله ایران و هند کالا‌هایی است که می‌توانند در بلند مدت توسعه روابط اقتصادی کشور را فراهم کند گفت: البته این اقدام توجیح اقتصادی هم دارد و کشور هندوستان یکی از کشور‌های منطقه است که بُعد اقتصادی در فاصله نزدیکی با ما قرار دارد و هزینه حمل و نقل به این کشور پایین است بنابراین بسیاری از فعالین اقتصادی دو کشور تجارت با هند را به لحاظ توجیهات اقتصادی مناسب ارزیابی می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با این حساب و در شرایط جدید خروج امریکا از برجام لازم بود که نظر مقامات کشور هندوستان را در خصوص این مراودات تجاری بدانیم و متقابلا این نظر را به فعالین اقتصادی منتقل کنیم.

وی ادامه داد: براین اساس در نشستی که با مقامات دولتی کشور هندوستان برگزار شد و مشورت‌های صورت گرفته توافق داشتیم که با اطلاع رسانی دغدغه فعالین اقتصادی دو کشور برای همکاری با یکدیگر را کاهش دهیم.

خسروتاج تصریح کرد: در ملاقاتی که شخصا با معاون وزیر بازرگانی هند داشتم وی عنوان کرد کشورش در تمام دوران تحریم با جمهوری اسلامی همراه بوده است و در شرایط فعلی نیز ساختار وجود دارد و الان هم آن ساختار وجود دارد و کمافی سابق می‌تواند فعال باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: حتی اگر دراین مسیر نیازمند اصلاحاتی باشیم که دغدغه برای فعالیت اقتصادی را کاهش دهد می‌توان از آن استفاده کرد ضمن اینکه می‌توان ساختار شرکت‌ها را به گونه‌ای فراهم کرد که اگر به هر دلیلی فعال اقتصادی که در انتخاب مشتری و بازار آزاد است دغدغه‌ای برای فعالیت اقتصادی داشته باشد با ساز و کار‌های دولتی این دغدغه تا اندازه‌ای مرتفع شود.

**موافقت نامه تعرفه‌های ترجیحی با طرف هندی منعقد شد

وی با تاکید براینکه این اقدامات برای توسعه روابط ایران و هند ضروری به نظر می‌رسید گفت: کشور ما از دو سال قبل به دنبال انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی با هندی‌ها بود که به دلیل سیستم حمایتی هند این روند بسیار پیچیده بود و بایستی از انواع گمرک ورودی، مالیات‌ها و شبه مالیات‌ها که برای واردات وضع می‌شد عبور می‌کردیم و این روند اجازه انجام مسیر عادی را به ما نمی‌داد، اما خوشبختانه از جولای امسال (یکی دو ماه آینده) مذاکرات برای موافقت نامه تعرفه‌های ترجیحی را انجام دادیم و این موافقت نامه برای توسعه روابط ما بسیار موثر است.

خسروتاج با اشاره به سفر دو هفته قبل شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به قزاقستان و آستانه یادآور شد: در این سفر وزیر صنعت موافقت نامه اورآسیا را امضا کرد و ترتیبات تجاری ما را با ۵ کشور عضو اورآسیا فراهم کرد که بتوانیم با تسهیلات بیشتر این کار را به نتیجه برسانیم.

**براساس مذاکرات وزرای خارجه ایران و هند حجم روابط اقتصادی کشور در سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این روند را برای کشور‌هایی مثل هند لازم و ضروری دانست و گفت: با افق پیش رو ما در حال حاضر نزدیک به ۵ میلیارد دلار حجم روابط غیرنفتی با هندوستان داریم که اگر صادرات نفت خام را هم به آن اضافه کنیم این حجم در سال گذشته به ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسیده است. وی تصریح کرد: با این حساب ایران به سادگی می‌تواند حجم روابط اقتصادی خود با هند را به ۲۰ میلیارد دلار برساند و در مذاکراتی که وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه هند داشت اشاره شد که در سال آینده به هدف ۲۰ میلیاردی در روابط دو کشور خواهیم رسید.

خسروتاج ادامه داد: آنچه مهم بود به عنوان دستاورد این سفر مهیا شود دیدار و گفت و گوی چهره به چهره با مقامات تجاری اقتصادی هند بود تا ببینیم دیدگاهشان نسبت به خروج امریکا از برجام چیست و فعالیت‌هایی که دو کشور باید در این خصوص انجام دهند چه خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم چنین این دیدار فرصتی بود تا با مقامات صندوق ضمانت صادرات هند که تحت عنوان موسسه اعتبار صادراتی فعالیت می‌کند گفتگو‌هایی داشته باشیم و در این دیدار‌ها نیز نقش موسسات پوشش دهنده ریسک را چه از سوی ایران و چه از سمت هند بررسی کردیم تا به این ترتیب اطمینان بیشتری به فعالین اقتصادی دو کشور بدهد که در خصوص صادرات سرمایه گذاری از ریسک‌های آتی نگران نباشند.

وی در کل سفر اخیر به هند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: براساس این سفر می‌توان امیدوار بود که فعالین اقتصادی کما فی سابق می‌توانند با هند روابط خوبی داشته باشند.

خسروتاج افزود: یک محور از گفتگو‌ها در ارتباط مستقیم با فعالین اقتصادی بود و بنا شد فعالین اقتصادی که از طریق شرکت‌های ثالث در کشور‌های ثالث با هند کار می‌کردند از طریق طراحی مکانیزمی این تماس‌های فعالین اقتصادی هند و ایران به صورت مستقیم صورت پذیرد.

**ارتباط مستقیم و حذف واسطه میان فعالین اقتصادی ایران و هند از دستاورد‌های سفر وزیر خارجه و هیئت همراه به هند محسوب می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: براین اساس طرف هندی نیز پذیرفت که در این مکانیزم با ما همکاری کند، بنا شد نوع کالا و نوع فعالیت فعالین اقتصادی در این مذاکرات بگنجد و وارد جزییاتی شویم که در کنار چارچوب قرارداد بانکی که امروز داریم این فعالیت نیز گنجانده شود تا قدری از زحمات فعالین اقتصادی که با واسطه انجام می‌شد از این پس مستقیم صورت بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1397 ، کدخبر: 688133 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
در زمان قدیم هند با طلا با ایران مبادله اقتصادی می کرد
اگر بتونیم از هند دلار یا یورو بگیریم بهتر خواه بود
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
امیدواریم صادرات بخش مهمی از این مراودات اقتصادی رو به خودش اختصاص بده
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین