پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۱۳۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه این دست سفرها بیش از هر چیز، مشخص می کند که موضع احتمالی کشورهای جهان در آینده چیست تا بتوانیم روند تجاری خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
شعارسال: مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص اهداف سفر هیأات بلند پایه اقتصادی ایران به کشور هندوستان گفت: هند از دیرباز یکی از اصلی ترین شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران بوده است. از بعد واردات ششمین کشور تأمین کننده کالاهای اساسی ایران است و از بعد صادرات هفتمین مقصد محصولات صادراتی ما است. نوع کالاهای مورد درخواست بازار یک میلیارد و 200میلیون نفری هند، در کنار موقعیت جغرافیایی و سبقه تجارت میان دو کشور باعث شده تا بازرگانان ما اشتیاق خاصی برای صادرات کالاهای خود در بلند مدت به این کشور داشته باشند، فلذا بازار هند را به بسیاری از کشورها ترجیح می دهند.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: پیش بینی می شود با پشت پا زدن ترامپ به توافق هسته ای، در ترکیب شرکای تجاری ایران تغییراتی ایجاد شود. با توجه به این مسأله به نظر می رسد هندوستان در آینده ای نزدیک به چهارمین شریک تجاری ایران تبدیل شود. بنابراین برای ما بسیار اهمیت داشت تا مواضع اقتصادی مقامات هندی را در آینده بدانیم. به هر حال برای فعالان بخش خصوصی ایرانی و هندی مهم است که بدانند، مواضع دولت هند در مورد خروج آمریکا از برجام چیست تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خوشبختانه در دیداری که با همتای هندی خود داشتم، ضمن مرور سوابق تجاری دو کشور، طرف هندی این نوید را داد که وضعیت تجاری دو کشور کمافی السابق، ادامه داشته باشد. همچنین ایجاد تغییرات لازم در ساختار تجاری دو کشور را بررسی کردیم، تا در آینده فعالان اقتصادی و بازرگانی هندی و ایرانی با آرامش کامل به فعالیت تجاری خود بپردازند.

وی در خوصوص مذاکرات ایران و هند بر سر مقررات تعرفه ترجیحی عنوان کرد: هندی ها در جهان به خاطر سختگیری های گوناگون در حوزه واردات مشهور هستند، فلذا مذاکرات متعددی را از دو سال گذشته با این کشور آغاز کردیم تا قوانین وارداتی آن ها برای تجار ایرانی کمی یاده تر باشد. خوشبختانه طرف هندی اعلام کرد که توانسته یکپارچه سازی نظام مالیاتی برای واردات پیاده کند و به همین منظور تا دو ماه آینده هیأت ایرانی جهت نهایی کردن موافقت نامه تعرفه های ترجیحی به دهلی خواهد رفت. از آن جا که هندی های در اقلام صادراتی ایرانی به این کشور تولید کننده نیستند، بنابراین به راحتی اعمال تعرفه های ترجیحی را می پذیرند همچنین دست جمهوری اسلامی نیز برای کاهش تعرفه واردات کالاهای هندی باز خواهد بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص احتمال خروج ایران از برجام و تأثیر آن بر همکاری اقتصادی دو کشور عنوان کرد: وضعیت فعلی کاملا متفاوت با سال های 92 و قبل از آن است. اجماع جهانی که به نفع ایران است، آن زمان اصلا وجود نداشت. نگاه امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا با آن زمان متفاوت است. تا به امروز فقط تعداد محدودی از کشورها، آمریکا و دولت ترامپ را همراهی کرده اند و مواضع شرکای اصلی تجاری ما، جای هیچ گونه نگرانی در روند تجاری ایران با جهان را باقی نمی گذارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این دست سفرها بیش از هر چیز، مشخص می کند که موضع احتمالی کشورهای جهان در آینده چیست تا بتوانیم روند تجاری خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. علاوه بر این کشورهایی همچون هند که وابستگی زیادی به انرژی های فسیلی دارند، بر هم خوردن برجام بسیار مشکل ساز خواهد بود. مطمئنا جوی که خروج آمریکا از برجام بوجود آورده باعث گران تر شدن نفت می شود. بسیاری از کارشناسان دنیا معتقدند دولت ترامپ به دنبال این است تا با گران کردن نفت، تولید نفت شِل (به عنوان یکی از مهمترین منابع نفتی ایالات متحده) را به صرفه کند، که این اقدام بیشترین ضربه را به مصرف کنندگان انرژی و نفت در دنیا می زند.

ایران جمهوری اسلامی دولت معاون وزیر صنعت معدن و تجارت برنا تعرفه های ترجیحی ایران و هند نفت شل گران شدن نفت میزان تجارت ایران و هند


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 9خرداد 1397 ، کدخبر: 712529 ،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
تا کی میخواهید همه چیز را به برجام گره بزنید
کمی تلاش جهادی کنید
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
خوبه که اروپا از این لحاظ پشت ایران درومده ؛ امیدواریم سیاست های خودش رو در قبال برجام همینطور حفظ کنه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
من که میگم این شرکا هم به موقع خودش پشت ایرانو خالی میکنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین