پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
یک مقام مسئول گفت: برای تنظیم بازار نهاده‌ها، دولت مبلغ ٤٠٠ تومان را به جای واردکنندگان به صندوق حمایت از دامپروری وصندوق حمایت از طیور و یاصندوق حمایت ازتوسعه کارخانجات خوراک دام تخصیص دهد.

شعارسال: مجید موافق قدیری در پاسخ به این پرسش که دلایل نابسامانی گسترده بازار نهاده ها چیست، گفت: قبل از هر چیز به این حقیقت تلخ و ناگوار باید اعتراف کرد که وضع اقتصاد صنایع دام، طیور و آبزیان کشور بیش از آن چه در تصور بگنجد، نامساعد بوده و این بخش، بیمار و نابسامان و لجام گسیخته است؛ بنابراین از تاثیرات و تبعات اجتماعی و سیاسی خطرناک و زیانبار آن نباید غافل بود و این در حالی است که کمتر کسی به فکر چاره ای جدی و عملی است و این بیماری مزمن در پیش چشم مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی، ناچیز است.

وی اضافه کرد: بخش‌خصوصی افزایش قیمت نهاده های دامی را از ماهها قبل پیش بینی کرده و به اطلاع سیاستگذاران اقتصادی کشور رسانده بودیم؛ اما امروز مهمترین دلایل افزایش قیمت نهاده های دامی و مواد اولیه تولید خوراک دام، فاکتورهای فراملی است.

رئیس صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: در خصوص نوسانات شدید قیمتی ذرت از ابتدای سال می توان به افزایش قیمت جهانی ذرت، افزایش قیمت جهانی نفت، افت قیمت دلار در برابر یورو اشاره کرد؛ ضمن اینکه خشکسالی پارسال در برزیل و آرژانتین بر روی عرضه ذرت و البته دانه سویا و کلزا تاثیر گذاشته است؛ به گونه ای که امروز قیمت ذرت برزیل برای تحویل ۳ ماه آینده به قیمت ۲۳۵ دلار ثبت شده و قیمت ذرت اوکراین نیز، ۲۳۰ دلار حمل اکنون را در تارنمای خودش ثبت کرده است؛ اما به هر حال در خصوص فاکتورهای ملی که باعث این نوسانات شدید قیمتی شدند نیز، محافل دولتی باید پاسخگو باشند.

قدیری درباره اینکه هم اکنون دولت برای ساماندهی این شرایط چه اقدامی می تواند انجام دهد و راهکار این مساله چیست؟، افزود: اگر بخواهیم واقعیت را بگویم این است که دولت امروز نمی‌تواند اقدام تاثیرگذار و خاصی انجام دهد؛ زیرا واقعیت بازار همین است؛ البته امروز خوشبختانه موجودی ذرت در بنادر جنوبی کشور بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ظاهرا واردکنندگان بر روی ذرت اوکراین با قیمت ۱۰۱۰ تومان زیان می‌دهند و در خصوص کنجاله سویا نیز روشن است که حمایت از تولید داخل جوابگوی نیازهای کشور نبوده و کارخانجات روغنکشی امکان تامین و نیاز به موقع اهالی صنایع دام و طیور را ندارند.

قدیری گفت: به نظر می رسد آنهایی که سال قبل بر روی افزایش تعرفه کنجاله سویا با دولت چانه زنی و رایزنی می‌کردند، امروز باید پاسخگوی این نابسامانی باشند؛ اما دولت برای پیشگیری می‌تواند تسهیلات بیشتری برای بازرگانان عرصه تجارت نهاده های دامی بالاخص کنجاله سویا بدهد تا عرضه بیشتر شود و یا شرایط تشویقی بر روی واردات کنجاله سویا اعمال کند.

وی افزود: دولت باید تعرفه کنجاله سویا را ۵ درصد کاهش دهد و برای دیگر کنجاله های روغنی از جمله کنجاله تخم پنبه، کلزا، گلرنگ و آفتابگردان نیز ارز ۳۸۰۰ تومانی تخصیص داده شود تا آرامش به بازار بازگردد و تولیدکنندگان خوراک دام و پرورش دهندگان دام و طیور، مقداری از نیازهای پروتئینی جیره دام را از این مواد تامین نمایند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در عین حال حمایت جدی از تشکل های معتبر جهت واردات نهاده های دامی از واجبات است. امروز یک کشتی کنجاله سویا ۱۲۵ میلیارد تومان قیمت دارد و جهت گشایش اعتبار حداقل ۱۰ درصد این مبلغ را باید پرداخت کرد.

قدیری با بیان اینکه امروز علی رغم وجود ظرفیت ارزش تولید بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومانی در زنجیره تامین پروتئین کشور، هیچ تشکلی در صنعت این ظرفیت سرمایه گذاری جهت واردات نیاز حتی اعضای خود را ندارد، گفت: البته با کمک دولت امکان افزایش تعداد تجار نهاده های دامی جهت افزایش عرضه و جلوگیری از دامپینگ میسر نیست.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد:در این خصوص نیز پیشنهاد می‌شود که مبلغ ٤٠٠ تومان را به جای واردکنندگان به صندوق حمایت از صنایع دامپروری و صندوق حمایت از طیور و یا صندوق حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام تخصیص دهند تا این سازمانها با پشتوانه بسیار قوی جهت واردات نهاده های دامی اقدام نمایند؛ چراکه در حال حاضر طعم ٤٠٠ تومان اختلاف ارز را سه گانه تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان مزه نکرده اند و ظاهراً همگی ناراضی هستند.

وی اضافه کرد:فراموش هم نکنیم که تعدادی از شعب بانکها از پرداخت ۴۰۰ تومان مابه التفاوت ارز خودداری می‌کنند. اگر بخواهیم بزرگی این عدد را نیز مقایسه کنیم، معادل ۱۰ درصد قیمت تمام شده ذرت در بنادر جنوبی کشور است. بنابراین بانک و واردکنندگان مواد اولیه خوراک دام اطمینان خاطر از پرداخت این مبلغ از طرف دولت را ندارند.

قدیری تصریح کرد: پیش بینی می‌شود اگر شرایط ارزی کشور در آرامش باشد و اعتصاب کامیون داران به سرانجام برسد در کوتاه مدت به وضعیت نرمال می رسیم؛ اما در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب، در چند ماه آینده باید منتظر بحران قیمت جوجه و گوشت مرغ نیز باشیم.

وی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده ها در بازارهای داخلی و بین المللی نیز گفت: امروز متوسط قیمت جهانی کنجاله سویا آرژانتین تحویل بنادر جنوبی ایران ۴۷۰ دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش قیمت داشته است؛ اما متاسفانه متوسط قیمت تمام شده کنجاله سویا ۲۲۵۰ تومان است که بازرگان با سود مجاز ۱۵ درصدی می بایست کنجاله سویا را ۲۵۳۰ تومان به فروش برساند؛ در حالیکه مشاهده شد که مرغ های پرورش دهندگان، مزه سویای متوسط قیمت۲۸۰۰ تومان را نیز تجربه کردند.

به گفته قدیری، قیمت جهانی ذرت برزیل برای تحویل سه ماه آینده ۲۳۵ دلار و اکراین حمل اکنون به ۲۳۰ دلار بود. قیمت ذرت برزیل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است. قیمت ریالی امروز ذرت برزیل ۱۱۵۰ تومان و اکراین نیز ۱۰۱۰ تومان ثبت شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:11خرداد1397 ، کدخبر: 4311230: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
امیدواریم این برنامه های پینهاد شده بتونه به این بازار پر التهاب سروسامونی بده
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین