پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۵۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷
بیگدلی وکیل مورد اعتماد قوه‌قضاییه در پرونده‌های امنیتی می‌گوید که بدون هیچ اطلاع قبلی نامش در لیست 20 نفره قوه قضاییه قرار گرفته است و هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد و این موضوع در مجلس و شورای‌نگهبان تایید شده است.

شعارسال: رییس‌ قوه‌قضاییه در حالی نام 20 نفر از وکلای مورد اعتماد خود برای در اختیار گرفتن پرونده‌های امنیتی را منتشر کرد که بسیاری از وکلا و قضات معتقدند این اتفاق زمینه را برای ایجاد رانت و تبعیض فراهم می‌کند.

در روزهای گذشته، آملی‌لاریجانی طبق ماده 48 قانون آیین‌دادرسی کیفری، لیستی 20 نفره از وکلای مورد تایید را منتشر کرد. بر اساس این تصمیم که در مجلس نیز تایید شده، در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی، طرفین دعوا وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه هستند انتخاب می‌کنند. اما این تصمیم باعث موجی از انتقاد و بی‌اعتمادی به قوه‌قضاییه شد و بسیاری از قضات باتجربه و با سابقه صراحتا اعلام کردند که این لیست، باعث ایجاد رانت در حوزه حقوقی می‌شود و وکلا را تقسیم به خودی و ناخودی می‌کند.

از فضای مجازی مطلع لیست 20 نفره شدم


محرمعلی بیگدلی وکیل و کارشناس مسائل حقوقی که نامش در لیست 20 نفره قوه قضاییه وجود دارد، با اشاره به حواشی رخ داده درباره این لیست گفت: وکلایی که در قوه قضاییه هستند بدون آن که چیزی به ما بگویند، خودشان این انتخاب را انجام داده‌اند و ما اصلا در جریان این موضوع نبودیم و ما نیز از طریق فضای مجازی از این موضوع مطلع شدیم و هیج صحبتی پیش از آن با بنده نشد.

در قانون آیین‌دادرسی کیفری این اختیار به رییس‌ قوه‌قضاییه داده شده است

این وکیل دادگستری با بیان اصل این اتفاق یک قانون است و نمی‌توان به آن ایرادی گرفت، خاطرنشان کرد: این طرح مراحل قانونی خود را در مجلس و شورای نگهبان طی کرده و طبیعتا خلاف قانون نیست و در ماده 48 قانون آیین دادرسی این اختیار به رییس قوه قضاییه داده شده است. بحث دیگر این است که این وکلا که انتخاب شده‌اند فقط برای مرحله تحقیقات مقدماتی است و نه برای تمامی مراحل؛ اگر آیین دادرسی کیفری را نگاه کنید می‌بینید که صراحتا آورده شده که در برخی از پرونده‌ها هر وکیلی دخالت نکند و وکلایی که مورد تایید هستند و به قولی راز دار هستند این این تحقیقات را انجام دهند، به هرحال در هر صنفی وجود دارد که افرادی بیاییند و از پرونده‌ها مطلع شوند و بخواهند مشکلاتی را ایجاد کنند.

از هر دوجناح فکری، در لیست 20 نفره حضور دارند

بیگدلی، ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که این وکلا افراد وابسته‌ای هستند، اما در واقع اینگونه نیست و من می‌شناسم افرادی را که در این لیست هستند که از نظر فکری با قوه قضاییه هماهنگ نیستند. اتفاقا این لیستی که تشکیل شده هم از سمت اصولگرایان و هم از سمت اصلاح‌طلبان حضور دارند، هرچند که مسائل سیاسی نباید وارد این مسائل شود اما از نظر فکری ممکن است یکی از جریان را بپسندند. در این لیست من نام افرادی را دیدم که اگر بخواهند پرونده‌ای را به دست بگیرند، به نفع متهمان است. این افراد قضات بازنشسته و با سابقه‌ای هستند که طبیعتا حق هیچ کسی را ضایع نمی‌کنند و نسبت به سایر قضات و وکلا ممکن است دقت و توجه بیشتری داشته باشند.

انتخاب این 20 نفر، به معنای عدم صلاحیت سایر همکارانمان نیست

این وکیل، با بیان اینکه ممکن است من یا برخی از وکلا به این لیست اعتراض داشته باشیم، تصریح کرد: ممکن است ما نیز اعتراضاتی را داشته باشیم اما باید بگویم که این یک قانون است و رییس‌ قوه‌قضاییه نیز طبق قانون عمل کرده است. انتخاب فعلی 20 نفر از وکلا اصلا به معنای این نیست که سایر همکارانمان صلاحیت ندارند یا مورد تایید نیستند، بالا خره بر اساس پرس‌وجو‌هایی که انجام داده‌اند این لیست را تهیه کرده‌اند که ممکن است در آینده افزایش هم پیدا کند. اصلا همین وکلایی که انتخاب شده‌اند حق انتخاب دارند و می‌توانند پرونده‌هایی را که نمی‌خواهند انتخاب نکنند، یعنی وکلا در پذیرفتن پرونده‌ها مختار هستند.

قوه قضاییه طبق قانون عمل کرده است/ وکلا مورد تایید کانون هستند

این کارشناس مسائل حقوقی، با اشاره به انتقادهای کانون وکلا نسبت به این لیست، خاطرنشان کرد: از همان ابتدا نیز نقدها و اعتراضات نسبت به این موضوع بسیار زیاد بود. حتی شنیده‌ام که قوه قضاییه هم آنطور که باید با این موضوع موافق نبوده است، اما بالاخره قانونی را که در مجلس تصویب شده است را اجرایی کرده‌اند و اگر این لیست را معرفی نمی‌کردند مرتکب خلاف قانون شده‌اند. این لیست هیچ محدودیتی ندارد و ممکن است در روزهای آینده وکلای بیشتری نیز به این لیست اضافه شوند. این 20 وکیلی که نامشان در لیست قرار دارد هم مورد تایید کانون وکلا هستند، قوه قضاییه که این 20 نفر را از خارج از کشور نیاورده است، این وکلا مورد تایید کانون وکلا و کانون وکلای دادگستری هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری رویداد24 ، تاریخ انتشار : 20 خرداد 1397، کد خبر: 129422، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
امیدوارم که این رویکرد قوه قضاییه خیلی خیلی بتونه موثر باشه و باز به یه شکست تبدیل نشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین