پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۴۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
معاون وزیر صنعت گفت: در ۲ ماه ابتدای امسال، آمار ثبت سفارش حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته در این مدت ۸ میلیارد دلار بیشتر بوده است.

شعار سالمجتبی خسروتاج امروز در نشست خبری با موضوع تبیین برنامه‌ها و تشریح عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت در بخش بازرگانی گفت: در دو ماه ابتدای امسال، آمار ثبت سفارش در حدود 20 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته در این مدت 8 میلیارد دلار بیشتر بوده است.

معاون صادراتی وزیر افزود: اما از این رقم فقط طی این مدت 6. 8 میلیارد دلار ترخیص شده است، زیرا تمام ثبت سفارش واردات منجر به واردات نمی‌شود.

وی اظهار داشت: طی دو ماه سال جاری از بین 20 کشور عمده صادر کننده کالا به ایران از 12 کشور از جمله چین، کره ، ترکیه و .... از لحاظ وزنی کاهش واردات روی داده است.

*اطلاعات ثبت سفارش‌دهندگان خودرو در زمان ممنوعیت استخراج شده است

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات کالا در دو ماهه ابتدای امسال با احتساب میعانات گازی به 18 میلیون و 768 هزار تن و به ارزش 7 میلیارد و 739 میلیون دلار رسیده است، گفت: این رقم نسبت به سال قبل 4.8 درصد از لحاظ وزنی و 22 درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

معاون صادراتی معاون وزیر صنعت اظهار داشت: میعانات گازی به ارزش 1029 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 335 میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین 274 میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش 232 میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش 203 میلیون دلار پنج قلم عمده صادراتی بوده‌اند.

خسروتاج بیان داشت: چین با ارزش 1451 میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش 1371 میلیون دلار، عراق به ارزش 1162 میلیون دلار، افغانستان به ارزش 557 میلیون دلار و هند به ارزش 460 میلیون دلار پنج بازار نخست صادراتی ایران در سال جاری بوده‌اند.

وی در ادامه با بیان داشت: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام برای واردات بخشی از کالاها از طریق سیستم بانکی است.

خسروتاج اظهار داشت: استفاده از منابع ارزشی ناشی از صادرات فرآورده‌ های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی که در سامانه نیما فروخته می‌شود، که در فاز اول حدود 70 درصد صادرات غیرنفتی را پوشش می‌دهد و تا سقف 80 درصد قابل افزایش است، برای تامین ارز کالاهای وارداتی در سامانه نیما است.

معاون صادراتی وزیر صنعت گفت: تامین ارز واردات بخش دیگری از کالاها از طریق واگذاری اظهارنامه صادراتی کالاهای غیر آورده شده در بند 2 به متقاضیان واردات گروهی که حدود 20 تا 30 درصد صادرات غیر عمده کشور را پوشش می‌دهد.

*صادرات اقلامی که مشمول ارز صادراتی در سامانه نیما است

وی در مورد اینکه صادرات چه اقلامی مشمول فروش ارز صادراتی آنها در سامانه نیما می‌باشد، گفت: در ماده 2 بخشنامه جهانگیر آمده است که شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده مجاز به واگذاری پروانه صادراتی خود به سایر واردکنندگان نیستند، واردات توسط این صادر کنندگان از محل ارز حاصل از صادرات منحصر به تامین نیازهای خود خواهد بود.

خسروتاج اظهار داشت: در ماده یک همین بخشنامه آمده است که 95 درصد درآمد ارزی ناشی از صادرات کالاها باید در یکی از چهار روش الف) واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی خود، فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها و یا ترکیبی از آنها در چرخه اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به معیارهای منظور شده در تهیه فهرست اقلام صادراتی که درآمد ارزی صادراتی آنها باید در سامانه نیما فروخته شود گفت: اولا لیست کالاهای منظور شده اقلامی هستند که عمدتا توسط شرکت‌های دولتی، شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تحت مدیریت دولت صادر می‌شود.

خسروتاج گفت: ارزش برآوردی صادراتی اقلام مذکور در سامانه نیما به فروش می‌رسد حدود 30 میلیارد دلار در سالجاری برآورد می‌شود که باعث می‌شود شفافیت بیشتری در هدایت منابع ارز صادراتی به سمت کالاهای اولویت‌دار وارداتی کشور اختصاص یابد و البته در دوره‌های 3 ماهه ممکن است به مقدار اقلام تخت پوشش افزایش یابد به نحوی که 80 درصد صادرات غیرنفتی را شامل می‌شود.

خسروتاج در مورد نرخ خرید و فروش ارز کالاهایی که مجاز به عدم ارایه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما نیستند، گفت: فهرستی از این اقلام تهیه شده و برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شده و منتظر نظر وی در این باره هستیم.

وی افزود: اظهارنامه‌های صادراتی ارزش‌دار می‌شود، ضمن اینکه نرخ این اظهارنامه‌ها در خرید و فروش توافقی خواهد بود.

* اختصاص 9.7 میلیارد دلار ارز برای واردات از طریق سامانه نیما

معاون صادراتی رئیس جمهور بیان داشت: از ابتدای امسال 9.7 میلیارد دلار از طریق سامانه نیما ارز برای واردات اختصاص یافته که از این رقم 7 و نیم میلیارد دلار تامین شده است.

وی در ادامه در مورد ثبت سفارش‌های خودروها در زمان ممنوعیت ثبت سفارش گفت: انجام ثبت سفارش خودرو از قدیم الایام توسط شرکت راهبر به صورت برون سپاری انجام می‌شود. و وقتی گزارشی به ما رسید که ثبت سفارش 6400 خودرو را ما انجام نداده‌ایم، مراتب به نهادهای مربوطه اطلاع داده شد.

خسروتاج با بیان اینکه ما هم در صدد پیگیری موضوع برآمدیم گفت: این موضوع را به نهادهای مربوطه از جمله گمرکات، تعزیرات، سازمان حمایت و دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام شد.

* خودروهایی که در زمان ممنوعیت ثبت سفارش وارد شد، قاچاق نیست

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه برای واردات این خودروها تعرفه گمرکی پرداخت شده است، گفت: اگرچه در ثبت سفارش این خودروها تخلف شده است و امر واردات این خودروها تخلف صورت گرفته است، اما واردات آن براساس پرداخت حقوق گمرکی بوده و بنابراین براساس اظهار گمرکات تمام حقوق گمرکی را پرداخت کرده است، بنابراین این خودروها قاچاق نیست.

وی با بیان اینکه در مقطعی تنها افرادی که دارای نمایندگی رسمی بودند، مجاز به واردات بودند، بیان داشت: این سوال مطرح است که واردات این خودروها چگونه انجام شده و چه اتفاقی افتاده است که در صورت مجاز نبودن اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند.

خسروتاج با بیان اینکه سیستم ثبت سفارش این قابلیت را داشته است که اسامی این ثبت سفارش کنندگان استخراج شده است، گفت: پس ساز این کار این موضوع را به نهادهای مربوط اعلام کردیم.

معاون صادراتی وزیر صنعت با تاکید بر اینکه یک تخلف اداری در خصوص ثبت سفارش واردات خودرو صورت گرفته است، گفت: بحث چگونگی واردات این خودروها در حال پیگیری است، اما اینکه گفته می‌شود حقوق 1300 میلیاردی دولت پایمال شده، باید بگویم تعدادی از این خودروهایی که وارد کشور شده‌اند حقوق و تعرفه گمرکی را پرداخت کرده‌اند.

وی در ادامه در مورد افزایش قیمت خودرو بیان داشت: بخشی از دلایل افزایش قیمت‌ها مربوط به نظام عرضه و تقاضل است اما شرایط فعلی حاکی از آن است که اخبار سیاسی، اجتماعی ابعاد روانی در بازار ایجاد می‌کند.

خسروتاج اظهار داشت: وجود سرمایه‌های سرگردان باعث می‌شود که این سرمایه‌ها به سمت بازارهای مختلفی از جمله مسکن، ارز و حتی خودرو سوق یابد.

* نمی‌دانم چرا خودرو گران می‌شود

وی با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای انجام ثبت سفارش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی وجود ندارد گفت: حتی در حال حاضر خودروهایی که در گمرک بلاتکلیف بود تعیین تکلیف شده است، ولی اینکه در بازار چرا قیمت خودرو بالا می‌رود در سازمان من وقت این را نداشته‌ام که در این باره بررسی انجام دهم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 21خرداد 97، کدمطلب: 13970321000328 ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
روی بازار وارداتی خودمون باید تجدید نظاراتی رو انجام دهینم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین