پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳
استاد رسوب‌شناسی دانشگاه پیام نور تبریز با بیان این‌که اصلاح و ترمیم خاک جهت کاهش مصرف آب در کشاورزی ضروری است، گفت: روش اصلاح و ترمیم خاک برای تمام خاک‌هایی که در کشاورزی استفاده می‌کنیم و مشکل مصرف آب دارند، قابل اجراست.

شعارسال: «جعفر شریفی»،  با بیان این مطلب گفت: به طور کلی ایران تحت کنترل دو رشته کوه عظیم زاگرس و البرز است و تمام ذرات تخریبی به وسیله رودخانه‌ها حمل و در دامنه این رشته کوه‌ها ته‌نشین می‌شوند که به محیطی که رسوبات در دامنه کوه‌ها ته‌نشین می‌شوند «مخروط افکنه» گفته می‌شود.

وی با بیان این‌که این مخروط افکنه‌ها بهم پیوسته در مجموع مخروط افکنه‌های مرکب را به وجود می‌آورند و چون اغلب تحت کنترل گسل‌ها هستند به عنوان «مخروط افکنه‌های مرکب تکتونیکی» و یا «مخروط افکنه‌های مرکب تحت کنترل گسل» تعریف می‌کنیم، اظهار کرد: ۸۰ درصد مردم ایران از جمله تهران و شهرهای بزرگ و پرجمعیت دیگر نیز در سطح این محیط‌ها زندگی می‌کنند.

استاد دانشگاه افزود: اطراف دریاچه ارومیه نیز تحت کنترل بلندی‌های اطراف دریاچه، از جنوب کوه‌های آتشفشانی سهند، از شرق، کوه‌های میشو، از غرب و شمال، کوه‌های بین مرزی ایران – ترکیه بوده که شامل «مخروط افکنه‌های مرکب تکتونیکی» هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما تقریباً ۲۵ درصد این محیط ‌ا را که به نام دشت سیلابی تعریف می‌شود برای کشاورزی استفاده می‌کنیم که دارای بافت نامناسب هستند و از همین‌رو نیز در کشورمان بالای استاندارد بین‌المللی، آب در کشاورزی مصرف می‌کنیم.

شریفی با تأکید بر این‌که برای کاهش مصرف آب به زیر حد استاندارد، اصلاح و ترمیم خاک ضرورت دارد، گفت: خاک به طور ذاتی بافت و کانی‌شناسی خاصی دارد که با توجه به این خواص می‌توان از طریق کنترل فیزیکوشیمیایی آن‌ها حتی زمین‌های غیر قابل کشت را نیز جهت‌یابی کرده و بر اساس نوع گیاهی که می‌خواهیم کشت کنیم، اصلاح، ترمیم و بهینه‌سازی خاک انجام دهیم.

وی با بیان این‌که با این روش برای درختان پرمصرف آب، ۱۵ تا ۲۳ جلسه آبیاری سالانه به پنج تا شش جلسه در سال کاهش پیدا می کند، اظهار کرد: با این عمل، همچنین علاوه بر این که خاک زمین های غیر قابل کشت در اطراف دریاچه ارومیه را می توان اصلاح کرد تا کشاورزی در منطقه رونق پیدا کند، بلکه مصرف آب کشاورزی نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

استاد رسوب‌شناسی دانشگاه با تأکید بر این که در خاک های اصلاح و ترمیم شده، آبیاری قطره ای رایج و با صرفه است، گفت: کشاورزان برای کاهش مصرف آب زمین‌های خود از این روش با جان و دل حمایت می‌کنند، چون از نظر اقتصادی نیز برای کشاورز به صرفه خواهد بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار:30خرداد1397، کدخبر: - : www.agrofoodnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین