پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۷۲۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
رویترز در گزارشی نوشت: پس از آنکه دونالد ترامپ، تصمیم به خروج از برجام گرفت، قرار است برخی از تحریم‌های آمریکا در اوت و برخی دیگر در ماه نوامبر اجرایی شود. بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، دولت ایران ۱۱۲ میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و با مازاد حساب جاری مواجه است. این ارقام نشان می‌دهد که احتمالا ایران تحریم‌ها را بدون مواجهه با یک بحران پرداخت‌های خارجی پشت سر خواهد گذاشت

شعارسال:رویترز در گزارشی نوشت: پس از آنکه دونالد ترامپ، تصمیم به خروج از برجام گرفت، قرار است برخی از تحریم‌های آمریکا در اوت و برخی دیگر در ماه نوامبر اجرایی شود. بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، دولت ایران ۱۱۲ میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و با مازاد حساب جاری مواجه است. این ارقام نشان می‌دهد که احتمالا ایران تحریم‌ها را بدون مواجهه با یک بحران پرداخت‌های خارجی پشت سر خواهد گذاشت.

رویترز طی گزارشی با اشاره به ذخایر ارزی ۱۱۲ میلیارد دلاری ایران و تراز حساب های جاری مثبت نوشت: این ارقام نشان می دهد که احتمالا ایران تحریم ها را بدون مواجهه با یک بحران پرداخت های خارجی پشت سر خواهد گذاشت.

به نقل از رویترز، در حالی که روز گذشته تهران شاهد تجمعاتی در اعتراض به افت بی سابقه ارزش ریال بود، دولت ایران واردات بیش از 1300 قلم کالا را ممنوع کرده و اقتصاد خود را برای مقاومت در برابر تحریم های آمریکا آماده می کند.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دستور ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا را صادر کرده که امکان تولید این کالاها در داخل کشور وجود دارد. از جمله این کالاها می توان به لوازم خانگی، محصولات نساجی، کفش و محصولات چرمی و همچنین مبلمان، تولیدات درمانی و برخی ماشین آلات اشاره کرد.

صدور این دستور نشان می دهد که تهدید آمریکا به وضع تحریم های جدید، تهران را وادار به اجرایی کردن «اقتصاد مقاومتی» کرده که هدف از آن حفاظت از منابع ارزی کشور و خودکفایی در تولید بسیاری از کالاهاست.

ریال ایران تحت فشار شدید تهدید ناشی از تحریم های آمریکا قرار دارد. به گفته رسانه های داخلی ایران، ارزش هر دلار آمریکا که سال گذشته 42 هزار و 890 ریال بود، در روز دوشنبه تا رقم 87 هزار ریال بالا رفته بود.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به خروج از برجام گرفت، قرار است برخی از تحریم های آمریکا در اوت و برخی دیگر در ماه نوامبر اجرایی شود.

این تحریم ها احتمالا موجب کاهش درآمدهای ارزی از محل صدور نفت خواهد شد. به گفته شاهدان، صدها تاجر و بازاری روز گذشته در اعتراض به کاهش ارزش ریال مقابل مجلس ایران تجمع کردند.

پس از آنکه در ژانویه 2016 به موجب برجام بسیاری از تحریم های غرب برداشته شد، ایران سیاست «اقتصاد مقاومتی» را به حاشیه راند. دولت روحانی طرح هایی را برای افزایش تجارت خارجی اعلام کرد و نقش بیشتری به شرکت های خارجی در اقتصاد ایران بخشید.

اما اکنون که درهای اقتصاد ایران مجددا در حال بسته شدن به روی بسیاری از کالاهای خارجی است و دولت در حال حمایت از شرکت های داخلی، این اهداف بیش از همیشه دور از دسترس به نظر می رسند.

عمادی، اقتصاددان ایرانی که ریاست بخش تحلیل ریسک انرژی موسسه بتاماتریکس لندن را بر عهده دارد گفت، تهدید ناشی از تحریم ها، در حال تقویت علاقمندی دولت ایران به کنترل بیشتر اقتصاد کشور است. وی افزود: «در طی ماه های آینده، ما شاهد مداخله بیشتر دولت در اقتصاد کشور خواهیم بود

یکی از نتایج این مداخله، احتمالا افزایش نقش آفرینی دولت در بخش تجارت خارجی غیرنفتی خواهد بود. عمادی و دیگر اقتصاددانان ایرانی خاطر نشان می سازند که ممنوعیت واردات کالاهای مختلف در دوره قبلی تحریم ها یعنی قبل از سال 2016، چندان موفقیت آمیز نبود. در نتیجه گسترش فساد و قاچاق بسیاری از محصولات خارجی با قیمتی بالاتر وارد کشور شدند و این به نفع تجار و فعالان اقتصادی ای تمام شد که روابط نزدیک تری با دولتی ها داشتند.

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، دولت ایران 112 میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و با مازاد حساب جاری مواجه است. این ارقام نشان می دهد که احتمالا ایران تحریم ها را بدون مواجهه با یک بحران پرداخت های خارجی پشت سر خواهد گذاشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انتخاب،تاریخ انتشار 5تیر 97، کد خبر: 415947 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
الان همه تحریمارو پشت سر گذاشتیم تمم شد رفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین