پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۳۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
طی ماه های گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز و صادرات دام زنده به کشورهای منطقه، واردات گوشت افزایش یافت که این موضوع باعث رواج دلالی و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شد. ضروری است دولت به منظور تنظیم بازار داخلی سیاست ممنوعیت صادرات دام زنده و تامین نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی را ادامه دهد؛ چرا که در غیر اینصورت علاوه بر افزایش واردات به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت گوشت نیز افزایش خواهد یافت
شعارسال:طی ماه های گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز و صادرات دام زنده به کشورهای منطقه، واردات گوشت افزایش یافت که این موضوع باعث رواج دلالی و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شد. ضروری است دولت به منظور تنظیم بازار داخلی سیاست ممنوعیت صادرات دام زنده و تامین نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی را ادامه دهد؛ چرا که در غیر اینصورت علاوه بر افزایش واردات به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت گوشت نیز افزایش خواهد یافت.

بازار گوشت قرمز طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر با نوسانات متعددی مواجه شد و قیمت آن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد؛ به طوری که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بسته بندی شده به کیلویی ۷۰ هزار تومان در بازار رسید و سایر اقلام گوشت قرمز هم بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

اما طی هفته گذشته قیمت‌ این محصول اساسی سفره مردم نسبت به دو تا سه هفته گذشته با افت قیمت مواجه شد، هرچند همچنان مشکلات زیادی بر سر تولید و تنظیم بازار این محصول غذایی وجود دارد.

طبق اعلام دولت نیاز بازار داخلی برای مصرف گوشت قرمز در حدود ۱ میلیون تن است که از این میزان حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تن نیاز بازار را گوشت وارداتی و مابقی را دامداران داخلی تامین می نمایند.

کاهش عرضه گوشت در بازار داخلی نتیجه به صرفه شدن واردات

با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی، قیمت این محصول باکیفیت در بازارهای خارجی به دلیل کاهش ارزش پول ملی با افت جدی مواجه شد و خرید دام زنده از ایران برای این کشورها مزیت پیدا کرد.

به همین منظور برخی از دامداران با وسوسه برخی از فعالین بخش بازرگانی، دام های خود را به منظور صادرات به کشورهای منطقه به بازار داخلی عرضه نکردند.

اما از آنجایی که برنامه ریزی واردات این محصول طبق اعلام مسئولین وزارت جهاد کشاورزی تنها برای ۱۰۰ هزار تن انجام شده بود، میزان عرضه و تقاضای این محصول دچار اشکالاتی شد.

تصمیم غلط دولت در مشروط کردن صادرات دام زنده با واردات گوشت

وزارت جهاد کشاورزی به منظور تنظیم بازار داخلی و مدیریت قیمت این محصولات اقدام به اجرای صادرات مشروط دام زنده منوط به واردات گوشت منجمد کرد.

در این راستا علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ۲۷ دی ماه طی نامه ای به رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: با توجه به درخواست‌های متعدد بخش‌خصوصی برای حفظ بازار صادراتی دام زنده در کشورهای هدف به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک طرف و ضرورت تنظیم بازار گوشت گوسفندی و کنترل قیمت آن در کشور از طرف دیگر و هماهنگی های به عمل آمده با کارگروه تنظیم بازار، بدین وسیله به استحضار می رساند از تاریخ صدور این نامه در ازای واردات هر یک کیلوگرم لاشه گوشت گوسفندی، صادرات یک کیلوگرم دام زنده سبک (گوسفند و بز) با رعایت مقررات و ضوابط قرنطینه دامپزشکی تا اطلاع ثانوی مجاز اعلام می گردد.

پس از دستور وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات مشروط دام زنده، میزان عرضه گوشت در بازارهای داخلی کاهش پیدا کرد که این موضوع باعث افزایش قیمت این محصول در بازار و سو استفاده دلالان از شرایط موجود برای واردات گوشت و عره آن با قیمت های بیشتر شد.

لغو مجوز صادرات دام زنده توسط دولت به منظور کاهش نوسان قیمت گوشت

از آنجایی که با اتخاذ چنین سیاستی علاوه بر افزایش واردات، قیمت گوشت داخلی نیز افزایش پیدا کرد، ضروری بود تا دولت با اقدامی مناسب تنظیم بازار داخلی را از طریق تولیدات داخلی مدیریت نماید.

بر همین اساس اوایل خرداد ماه سال جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای به گمرکات کشور مجوز صادرات این محصول را ابطال کرد.

کاهش قیمت گوشت نتیجه ممنوعیت صادرات و تامین نیاز بازار از داخل

پس از این تصمیم وزارت صمت، علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ۶ تیرماه خبر از کاهش ۵ هزار تومانی نرخ گوشت طی یک ماه اخیر در بازار داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به مغازه دار و ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

وی توقف صادرات دام زنده را عاملی موثر در کنترل بازار گوشت دانست و افزود: با استمرار روند جلوگیری از خروج دام به شکل رسمی و غیر رسمی، پیش بینی می شود که قیمت گوشت مجددا در بازار کاهش یابد.

گفتنی است صادرات دام زنده و یا هر محصولی که به عنوان کالای اساسی یا نهاده آن محسوب می شود، زمانی توجیه اقتصادی و ملی خواهد داشت که نیاز بازار داخلی به این محصول مرتفع گردد و نوسان قیمتی در بازار داخلی وجود نداشته باشد.

لذا ضروری است در ماه های آینده نیز نیاز بازار داخلی برای مصرف گوشت از طریق عرضه گوشت دامداران داخلی تامین شود و در صورت تولید مازاد این محصول، برای صادرات آن به کشورهای دیگر برنامه ریزی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت مقامی نیوز، تاریخ انتشار9تیر97،کدخبر: 58897 ، www.moqavemati.net

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
ا.ف75
آقایان اگر کمی به سطح جامعه بیایند و مردم را درک کنند که قدرت خرید نان را هم ندارند قطعاً زودتر به فکر قیمت‌های فزاینده خواهند داد که جان مردم را گرفته است این سختی هایی که مردم هر روز با خود حمل می‌کنند در نهایت منجر به از بین رفتن وحدت و کمتر شدن حس ملی گرایی در آنها می گردد مسئولین باید بعدها تاوان بیشتری بابت این گونه مسائل بپردازند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
از طرفی میگن میخوتیم گوشت وارد کنیم
از طرفی دام داره صادر میشه
چه وضعی...
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین