پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۶۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۶
دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران از کاهش حجم جنگل‌های مازندران به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار خبر داد.

شعارسال: مسعود مولانا (دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران) با اشاره به کاهش حجم جنگل‌های استان مازندران گفت: در ۴۰ سال گذشته حجم جنگل‌های مازندران از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار براساس آمارهای منابع طبیعی مازندران به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار رسیده است. و همین مقدار نیز به لحاظ کیفی بسیار آسیب دیده و اگرچه در بخش‌هایی از شرق مازنداران وضعیت بهتر است، اما در بخش‌های مرکزی وضعیت بسیار خراب است و تصرفات زیادی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی جنگلی به کشاورزی از مهمترین مسائلی است که به جنگل‌ها آسیب وارد کرده است، تصریح کرد: آتش‌سوزی‌های بسیار گسترده که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، همچنین ویلاسازی و گسترش روستاهای کنار جنگل با این شعار که جنگل‌ها را آباد کنیم، برداشت چوب باعث آسیب رساندن به جنگل‌ها شده است.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه طی این سال‌ها نگاه به جنگل نگاه اقتصادی بوده، گفت: سال‌ها به جنگل به عنوان یک چوب نگاه شده و مسئولان هیچ وقت نگاه‌شان به جنگل نگاه اکولوژیکی که حافظ جامعه است، نبوده است. یکی از مهمترین کارکردهای جنگل تثبیت خاک است. اگر این خاک‌ها را از بین ببریم خاک‌هایی که طی میلیون‌ها سال در این منطقه وجود دارند از کجا می‌توانیم وارد کنیم؟

به گفته مولانا در حالی که با مشکل و بحران آب روبرو هستیم؛ ما جنگل‌ها را تخریب و برای ذخیره آب در جنگل سدسازی می‌کنیم، در حالی‌که یکی از کارکردهای جنگل ذخیره‌سازی آب است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته ۲۰ درصد کاهش نزولات آسمانی داشتیم، اما میزان سیل بسیار افزایش داشته است، گفت: علت این مر این است که در بالادست گاهی به دلیل احداث جاده پوشش جنگلی از بین رفته و آب جذب زمین نمی‌شود و با کوچکترین بارندگی شاهد سیل هستیم در حقیقت عامل اصلی سیل، جاده است در صورتی که اگر پوشش گیاهی باشد آب جذب شده و تبدیل به سیل نمی‌شود.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه بیشتر مناطقی که تحت اختیار روستاییان برای دامداری بود به ویلا تبدیل شده است، تصریح کرد: کل سطح پوشش جنگلی ایران حدود ۹ درصد است در حالی که براساس شاخص سازمان ملل پوشش جنگلی برای هر کشور باید حداقل ۲۵ درصد باشد، متاسفانه در کشور ما همین حدود ۹ درصد پوشش جنگلی را هم هر روز به بهانه‌های مختلف از جمله‌ سدسازی، ویلاسازی و ... را از بین می‌بریم.

مولانا با اشاره به اینکه در گذشته برخی از اساتید دانشگاه منابع طبیعی پیمانکار جنگل بودند، یادآور شد: خوشبختانه با اجرای طرح تنفس موضوع پیمانکاری جنگل‌ها قطع شده است. البته قرار بود با اجرای طرح تنفس بهره‌برداری قطع و محافظت انجام شود، اما بهره‌برداری قطع شده ولی هیچ محافظتی انجام نمی‌شود. به گفته مسئولان سازمان جنگل‌ها قرار بود، بودجه اولیه ۸۰ میلیارد تومانی برای طرح محافظت در سال ۹۶ اختصاص داده شود، اما بخش بسیار اندکی از این پول در اختیارشان قرار گرفته است.

دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران با بیان اینکه جنگل‌های مازندران منحصر به فرد بوده و ذخیره ژنتیکی هستند و از یخبندان نجات پیدا کرده و به ما رسیده‌اند، اما متاسفانه اراده برای محافظت از جنگل‌ها بسیار ضعیف است، تصریح کرد: درختان از طریق اندام‌هایشان گاز دی‌اکسید کربن را جذب کرده و به خاک منتقل می‌کنند وقتی خاک را برای کشاورزی یا ویلا‌سازی شیار می‌دهیم تمام این گاز دی‌اکسید کربن آزاد می‌شود، در حالی که در درون خاک بسیار برای گیاه مفید است، اما آن را با شیار دادن خاک آزاد می‌کنیم که بسیار مضر است.

وی همچنین تاکید کرد: متاسفانه بخش وسیعی از سایت‌های پسماند در شمال کشور یا در کنار رودخانه است یا در دل جنگل‌ها. شیرابه‌های زباله وارد خاک می‌شود و خاک و آب را آلوده می‌کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تندرست نیوز، تاریخ انتشار: 6تیر1397، کدخبر: 10597: www.tandorostnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
این یک فاجعه برای کشور است ؛ امیدواریم سازمان محیط زیست بتونه توضیح های قانع کننده ای رو در این رابطه به ما بده
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
زنگ خطر واقعی این خبره
کمبود اب را میتوان با اب شیرین کن بهبود داد
اما نابودی جنگل سال ها زمان می برد اصلاخ شود
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین