پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۴۰۰۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: بهتر بود شرایط شکل گیری بورس نفت از مدت‌ها قبل و حتی پیش از خروج آمریکا از برجام صورت می‌گرفت دولت در شرایط استیصال به سراغ بخش خصوصی آمده و باید این نکته را بداند در این شرایط مهم است که روش کار را بداند بورس مساله ای نیست که یک شبه به نتیجه برسد.

شعارسال: رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در مورد صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس جمهور با محوریت اینکه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا باید نفت را در بورس عرضه کرد و بخش خصوصی به صادرات نفت بپردازد، گفت: صحبت‌های جهانگیری برای عبور از تحریم نفت خام مطرح شد که البته این موضوع سابقه دیرینه در کشور ما دارد.

وی افزود: در دولت نهم و دهم بحران تحریم فکر بورس نفت را ایجاد کرد و در سال ۸۹ ساختمانی در جزیره کیش از نظر شکلی برای پرداختن به این مهم احداث شد.

پدیدار علت انتخاب جزیره کیش را نیز رفت و آمد‌های خارجی‌ها به این منطقه بود که بدون نیاز به ویزا صورت می‌گرفت و از سوی دیگر مبادلات پولی در مناطق آزاد نیز کارایی بهتری دارد، گفت:، اما متاسفانه به دلیل مهیا نبودن سازوکار‌های لازم هفته اول این طرح شکست خورد و عملا فروش نفت به دست افراد سودجویی، چون بابک زنجانی افتاد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در فرمت جدید نیازمند آنیم که یک عقلانیتی اقتصادی بر فضای بورس حاکم شود که بر پرتو اعتماد و باور به بخش خصوصی باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای حضور در بازار‌ها به ویژه بازار نفت باید تضمین‌های لازم را اخذ کند، گفت: در این فرمت جدید ضروری است که با توجه به اینکه آمریکا کشور‌های طرف ایران را در خصوص خرید نفت ایران تهدید کرده است گفت: معاملات ما با ۱۶ کشور جهان در حوزه نفتی کاملا مشخص است کشورهایی، چون هند، چین، روسیه، ژاپن مشتری‌های سنتی نفت ما محسوب می‌شوند و کشور‌های اتحادیه اروپا یعنی اسپانیا، یونان، کرواسی و فرانسه نیز مشتری‌های ما در اروپا هستند.

پدیدار ادامه داد: این کشور‌ها با توجه به اخطار آمریکا در خصوص نفت ایران دچار تردید خواهند شد البته طی مذاکراتی که اخیرا وزیر امور خارجه کشورمان با اعضای گروه ۱+۴ در وین داشت خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران تضمین شد و از این میزان سهم بخش خصوصی برای حضور در این بازار معادل ۴۰۰، ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: کسانی که تجربه لازم در این عرصه را دارند باید شناسایی شوند و ضمانت‌های لازم را به دولت بدهند و براساس فرمول نفتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد در بورس دوبی بورس تهران یا همان بورس نفت کیش براساس قیمت عرضه و تقاضا نفت کشور مورد تبادل قرار گیرد و پول آن به خزانه ملی واریز شود.

وی با بیان اینکه این روش، روش جدیدی است و ما، چون تجربه‌ای در این مسیر نداریم باید حساب شده پا در میدان عمل بگذاریم، گفت: برای این مهم باید فراخوان داده شود و شرکت‌هایی که می‌توانند خود را در بورس ثبت کنند حاضر شوند و ضمانت‌های مالی بین المللی مورد نیاز از آن‌ها اخذ شود که البته ایجاد آن حداقل دو سه ماهی طول می‌کشد.

پدیدار با انتقاد از عملکرد شتابزده دولت گفت: بهتر بود شرایط شکل گیری بورس نفت از مدت‌ها قبل و حتی پیش از خروج آمریکا از برجام صورت می‌گرفت دولت در شرایط استیصال به سراغ بخش خصوصی آمده و این نکته در این شرایط مهم است که روش کار را بداند، چون بورس یک مسئله طولانی است که یک شبه به نتیجه نخواهد رسید و مسئولان کشور باید برای به ثمر رسیدن آن روش درستی را طراحی کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: کسانی که در این حوزه حضور می‌یابند باید در عرصه ملی و بین المللی کاملا شناخته شده باشند.

وی در پایان تصریح کرد: به هر حال شکل گیری بورس نفت هم برای بخش خصوصی و هم برای دولت امتیاز قابل توجهی است، چون در بخش خصوصی از ظرفیت‌های خالی اسفاده می‌شود و در بخش دولتی نیز دولت می‌تواند شرایط فعلی تحریم را به گونه‌ای دور بزند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 18 تیر ، 1397 ، کدخبر: 695880 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
ا.ف75
همیشه باید در تموم شرایط به نوعی استیصال و درماندگی برسیم تا اینکه رو بیاریم به راهی که مردم داشتن یکصدا یک زمان فریادش می زدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین