پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
از کوچه های چهارباغ پایین وارد محله ی پشت بارو می شوم که از بافت تاریخی بیدآباد است.به خانه ای سنتی می رسم که روح هنر شهرم در آن دمیده شده است.خانه ای بااصالت ایرانی و سبک اصفهان که براساس شواهد,مربوط به دوره قاجار است.

شعار سال: صاحبش هوشنگ کیانپور ، فردی ست که سال ها مرمت خشت خشت بسیاری از آثار اصفهان را برعهده داشته است و خانه اش با زیبایی منحصربفرد و آرامشی ستودنی مرا به سمت خود می کشاند.

خانه ای با اصالت معماری ایرانی که ورودی آن از دالان و هشتی تشکیل شده است و تالاری زمستان نشین با اُرسی چوبی و سبک اسلیمی, چاه و مطبخ و چاه منبع که چشمم را به سوی خود جلب می کنند.

خانه ای که کودکی هایم را برایم تداعی می کند ،اصفهان قدیم و شهر کودکی و همان سکوت تامل برانگیز که تاریخ و زیبایی هایش در دل آن جای گرفته است.

به بافت خانه می نگرم.همان عطرِ دل انگیز گذشته و مکانی پر از آرامش و امن به نام خانه، با ذهنی آکنده از پرسش هایی که بافت آنها نیز هنری و تاریخی است به سوی یکی از مالکان این خانه می روم و از شکل گیری ایده مرمت و تولد دوباره آن می پرسم که مسلم کیانپور فرزند صاحبخانه چنین می گوید: " پدرم مرمت گر اکثر خانه های اصفهان بود و طرح های مرمتی بسیاری انجام داده و این خانه یکی از آنها بود.

باتوجّه به اینکه من هم فارغ التحصیل رشته مرمت معماری و دنباله رو راه پدرم بودم و این خانه طرح کارشناسی ارشدم بود این خانه را خریدیم که پس از مرمت آن به صورت خانوادگی در آن زندگی کنیم امّا با توجّه به اینکه شاخصه ها و موقعیت آن خوب بود و مرمت آن بسیار اصولی وزیرنظر اساتید بنام این حوزه انجام شد و نتیجه کار بسیار زیبا و رضایت بخش بود به فکر کارآفرینی افتادیم تا گردشگران خارجی با خانه های ایرانی و معماری اصیل آشنا شوند. "

مهمان نوازِ مهمان پذیر / عطرِ هنر در قلب خانه تاریخی

وی گفت: " در این اثر تلاش بر این بود که علاوه بر حفظ تزیینات اصلی و مرمتی از خدمات مدرن هم استفاده شود و این کار مشروط بر این بود اصالت و حس,حفظ شده و به مسافرالقا شود.به همین خاطر در خانه کیانپور حفظ اثر انجام شده و خلق اثر نشده است. "

کیانپور ادامه داد: " در این خانه علاوه بر گردشگر، جذب مسافران ایرانی نیز داشته ایم که برای رشد بیشتر این خانه ها به فرهنگ سازی و حجم بالای سرمایه گذاری نیاز داریم زیرا این خانه های سنتی در آینده نزدیک ارزش بسیاری پیدا می کنند به گونه ای که همانند نگین انگشتر,خاص و منحصربفرد خواهند بود. "

او در خصوص استقبال گردشگران خارجی و مسافران ایرانی برای اقامت در این خانه تاریخی گفت : " هردو گروه استقبال می کنند امّا استقبال گردشگران خارجی بیشتر است و متاسفانه شاید یکی از دلایل آن نبود فرهنگ سازی درست و علت آن, هم سطح نبودن با هتل های چندستاره است.این درحالی ست که گردشگران خارجی بدنبال چنین فضاها و آرامش آنها می باشند زیرا در کشور خود اقامت در هتل های چندستاره را تجربه کرده اند. "

مسلم کیانپور درپایان به فصل های بهار و تابستان اشاره کرد که فصل های مورداستقبال گردشگران خارجی و مسافران ایرانی از این خانه تاریخی هستند.

تغییر سبک زندگی و فوت مالک از دلایل متروکه شدن خانه های تاریخی

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اصفهان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: " بناهای تاریخی چون کاخ چهلستون,عالی قاپو و ...جزء نفایس ملّی دراختیار دولت هستند و وظیفه دولت این است که در طول سال مرمت طرح هایی را داشته باشد.

مهمان نوازِ مهمان پذیر / عطرِ هنر در قلب خانه تاریخی

در مقابل,خانه های سنتی ای وجود دارند که نسل به نسل گشته و متروکه می شوند و تقریبا 600 خانه تاریخی در اصفهان شناسایی شده اند که با تغییر سبک زندگی یا فوت مالک یا مهاجرت جزء آسیب پذیرترین بخش تاریخی کشور می شوند و در صورت بی توجهی به آنها ازبین می روند زیرا مالک شخصی دارند و دولت نمی تواند هیچ حمایت مالی کند و از طرفی هم برخی از مالکان توانایی مالی برای تبدیل آنها به خانه های گردشگری را ندارند. "

امیری افزود: " بخش قابل توجّهی از هویت ما در میراث ملموس و ناملموس این خانه ها بوده که در سال های اخیر,کاربری این خانه ها تغییر کرده و به همین منظور عملیات نجات بخشی در اصفهان صورت گرفته که عملکرد خوبی داشته است.

بانوجّه به محدودیت زمین برای هتل سازی در سطح شهر اصفهان,درحال جلب رضایت مالکان و ارائه تسهیلاتی هستیم که خانه های آنها به اقامتگاه سنتی یا سفره خانه تبدیل شوند و یا سرمایه گذاران فعال در حوزه ساخت و ساز در این حوزه ی احیای اقامتگاه سنتی سرمایه گذاری کنند. "

22 هزار اثر تاریخی در اصفهان شناسایی شد

وی بیان کرد: " باتوجّه به تنوع اقلیمی و زیرساخت های گردشگری استان اصفهان نسبت به استان های دیگر,تاکنون 22 هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شده و مسئولان به این نتیجه رسیده اند که با توجّه به بحران های موجود در صنعت و کشاورزی, حوزه گردشگری فعال شود و این طرح با روند خوبی از شهر کاشان شروع شده و تقریبا 50 خانه سنتی تاریخی درحال تغییر کاربری هستند و 12 تا 10 عدد از آن ها به خانه سنتی تاریخی تبدیل شده اند که باعث کاهش جرائم شدید این خانه ها شده است. "

مهمان نوازِ مهمان پذیر / عطرِ هنر در قلب خانه تاریخی

امیری در پایان افزود: " مجموعه های میدان نقش جهان, مسجد جامع عتیق و اطراف آن ها و نیز جلفا بیشترین استقبال برای تغییر کاربری و ایجاد خانه های تاریخی سنتی را دارند. "

از خانه کیانپور که خارج می شوم کمی آنطرف تر خانه هایی را می بینم که آماده ی سربه فلک کشیده شدن هستند .خانه هایی که خود نمی خواهند به دست انسانها و زیر کلنگ ها آوار شوند امّا چاره ای جز تن دادن به فرو ریخته شدن ندارند.

این خانه تنها خانه سنتی اصفهان نیست که روحِ هنر و تاریخ در آن جاری است؛ خانه های تاریخی بسیاری در گوشه گوشه این شهر قرار گرفته اند که زیر انبوهی از بی توجهی ها کمر خم می کنند و یا با دستان توانمند مالکان و مسئولان و سرمایه گذاران جان تازه ای می گیرند.

خانه هایی که سرمایه تاریخی و هنری کشور هستند که باتوجه به نامگذاری مقام معظم رهبری مبنی بر " حمایت از کالای ایرانی ؛ خود می توانند آفریننده ی کار برای کارآفرین های علاقه مند به فرهنگ و هنر کشور شوند.

در این مسیر تقریبا تازه متولد شده علاوه بر تلاش و ممارست مالکان, همیاری و پشتیبانی مسئولان و سرمایه گذاران را نیز می طلبد که اصالت و فرهنگ ایران و ایرانی را به زیباترین شکل به گوش جهانیان برسانند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 18 تیر 97، کد مطلب: 6575096، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین