پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۴۰۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:سود واقعی تسهیلات بانکی 30 درصد است.

شعار سال: ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره نقش تسهیلات بانکی در حمایت از کالای ایرانی گفت: تسهیلات بانکی نقش بسزایی در رونق تولید دارد اما به علت وجود سود بالای وام ها در ایران، این موضوع کمک حال تولید کنندگان داخلی نیست.

وی با اشاره به کاهش سود تسهیلات بانکی به 18 درصد،افزود:با احتساب 6درصد جریمه دیرکرد و 5 درصدی که وام گیرندگان موظفند یک چهارم وام خود را در بانک سپرده گذاری کنند ،سود واقعی تسهیلات بانکی به 30 درصد می رسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سود بالای بانک ها، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تکلیفی، هزینه های آب، برق ، گاز و سایر هزینه ها مانع رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولید کنندگان کشور هایی می شود که سوبسید و وام های 2درصدی به آن ها تعلق می گیرد.

لارگانی تصریح کرد:اگر بانک ها سود تسهیلات خود را کاهش دهند علاوه بر کسب درآمد زمینه رونق تولید، اشتغال، صادرات و در نتیجه رشد اقتصادی فراهم می شود.

وی درباره تولید کنندگانی که برای راه اندازی کارخانجات وام دریافت کرده اند، گفت: این افراد وام ها و سرمایه هایشان را برای راه اندازی کارخانجات به کار گرفتند اما عدم سرمایه در گردش و کمبود بودجه باعث خدشه دار شدن تولید آنها شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید برحمایت از تولیدکنندگان و شعار سال 97(سال حمایت از کالای ایرانی) اظهار کرد: با توجه به افزایش رکود، تهدید ها و فشارهای اقتصادی در کشور نسبت به گذشته، نباید بر تولیدکنندگان فشار مالیاتی وارد کنیم.هم چنین دولت و مجلس باید برای تولید کنندگان بسته های حمایتی تعریف کنند تا از این طریق امکان مقابله با فشار های اقتصادی استکبار جهانی فراهم شود و مسیر رقابت تولید کنندگان داخلی برای فروش و صادرات کالاهای ایرانی هموار کنیم.

لارگانی تحریم ها را فرصت ارزشمندی برای پیشرفت تولیدات داخلی دانست و بیان کرد: آمریکا به نوعی اعلان جنگ اقتصادی کرده است و هرروز اتاق جنگ در خزانه داری آمریکا تشکیل می دهد تا علیه ایران برنامه ریزی جدیدی تهیه و تدوین شود اما ما می توانیم با وحدت کلمه، دوری از منفعت طلبی و وام هایی با سود کم به تولیدکنندگان داخلی در برابر تحریم ها ایستادگی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره معوقات تسهیلات تولیدکنندگان گفت:انبار های تولیدکنندگان پر از تولیداتشان است درحالیکه خریدار ندارد اما اگر بانک ها وام هایی با سود کم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند هزینه های تولید و قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان کاهش می یابد این امر موجب فروش کالا،پرداخت معوقات و گردش مالی تولیدکنندگان و سودآوری بانک ها می شود.

وی یکی از مشکلات کشور را افزایش سود سپرده ها دانست و افزود: برخی کشور ها در ازای سپرده ای که مردم در بانک می گذارند هزینه دریافت می کنند. بنابراین در کشور ما نیز نباید سپرده ها در بانک راکد بماند و باید وارد چرخه تولید شود.

لارگانی به کاهش سود سپرده ها اشاره کرد و گفت: مدتی برای کنترل بازار ارز ،اوراق مشارکت با سود 20درصد فروخته شد و افرادی که در بانک سپرده 15 درصدی داشتند آن را پس گرفتند تا با سود 20درصد اوراق مشارکت بخرند. این تصمیم نیز کمکی به تولیدکنندگان نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدید ها و تحریم های گذشته تصریح کرد: ما در سالیان گذشته نه تنها توانستیم در برابر تحریم ها ایستادگی کنیم بلکه در همین شرایط به پیشرفت های زیادی در زمینه صنعت دفاعی و علم و فناوری دست یافتیم.بطوریکه هم اکنون در جایگاه شانزدهم دنیا قرار گرفته ایم. بنابراین در دور جدید اعمال تحریم های آمریکا با مدیریت می توانیم این فشار ها را پشت سر بگذاریم.

لارگانی در پایان بیان کرد: اگر نقدینگی در دست مردم، وارد چرخه تولید شود مشکلات تعداد زیادی از جوانان تحصیل کرده که از بیکاری رنج می برند، حل می شود. هم چنین دولت باید زمینه جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و زمینه جلب اعتماد آنان را فراهم کند تا پول در دست آنها به اقتصاد کشور تزریق شود.علاوه بر این با جلب اعتماد مردم می توان ارزی که در اختیارشان قرار دارد را سپرده ارزی کنند تا پشتوانه پول ملی ایران باشد و به حل مشکلات کشور کمک کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 22تیر 97، کدمطلب:۶۵۸۵۶۸۷، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین