پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۱۱۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵
تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره تاثیر ۳۰درصدی سوابق تحصیلی به‌صورت قطعی در کنکور ۹۸ واکنش های زیادی را به همراه داشت.

شعارسال: طی چند روزگذشته تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به صورت ۳۰ درصد قطعی تصویب شد که این مصوبه اعتراض بسیاری از داوطلبان کنکور را به همراه داشت.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های گذشته مثبت تلقی می‌شد که برای داوطلبان شرایط بهتری را رقم می‌زد ولی در هفته گذشته تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، موجب اعتراض بسیاری از داوطلبان بخصوص داوطلبان نظام قدیم شد که پس از این اعلام خبر، بسیاری از داوطلبین با تماس‌های مکرر خواستار پیگیری این موضوع شدند.

علی زرافشان در نشست خبری اعلام کرد که که در حال حاضر تاثیر معدل در کنکور سراسری سی درصد است و برای کنکور سراسری 98 پیشنهاد ما این است که به چهل درصد افزایش پیدا کند . خبر قطعی میزان تاثیر معدل در این بخش اعلام خواهد شد .

در همین راستا، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگویی تاکید کرد:کمیته سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل جلسه داد و میزان سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی را 30 درصد قطعی تصویب کرد.

به گفته خدایی،دروس امتحانات نهایی دانش‌آموزان هم در این جلسه مشخص شد و ما درس‌هایی را که روی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است بر اساس بررسی های کارشناسی که در دبیرخانه انجام شده بود را پیشنهاد کردیم. عناوین دروس و تعداد دروس باید در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شود و پس از تصویب اطلاع رسانی می شود که این مصوبه در راستای اجرای قانون سنجش و پذیرش است.

طبق گفته کارشناسان، دیوان عدالت اداری براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو که در سال 92 تصویب شده و سوابق تحصیلی را نمرات امتحانات نهایی سه سال پایانی دوره متوسطه اعلام کرده بود که با توجه به اینکه امتحانات نهایی فقط در سال سوم برگزار می‌شد حکم به ابطال آن داد اما در سال 95 قانونی تصویب شد مبنی بر اینکه سوابق تحصیلی شامل نمرات برخی دروس در سه سال پایانی دوره متوسطه باشد اما در این قانون در بحث برخی از دروس تعریف دقیقی را شاهد نیستیم و دست را برای هر نوع تعبیری باز گذاشته است.

در همین رابطه عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش درباره موج اعتراضات داوطلبان کنکور 98 به تاثیر 30 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو اظهار کرد: برای سال 98 تاثیر 30 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی در کنکور به قطعیت رسیده و این مسئله در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب شده است بنابراین برای کنکور 98 نمی‌تواند محل بحث باشد و نمی‌توان فرآیند را تغییر داد.

وی افزود: استدلال افرادی که به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور معترضند اگرچه درست است اما قانون مصوب مجلس گفته که باید تلفیقی از کنکور و سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشجویان ملاک قرار دهیم و وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش مجری قانون مصوب مجلس هستند.

* در این باره نظرات تعدادی از متقاضیان کنکور را مرور می‌کنیم.

یکی از داوطلبان گفت: وضعیت نمره های آنچنانی برخی از مدارس روشن و این مصداق ظلم است چراکه این حجم تقلب، تخلف، لو رفتن سوالات امتحانات نهایی، تاثیر قطعی معدل در کنکور امکان‌پذیر نیست.

داوطلب دیگری در این خصوص اظهار داشت: داوطلبان نظام جدید با برگزاری امتحان نهایی در سال آینده تصمیم در مورد قطعی یا مثبت بودن سابقه تحصیلی را یکسال زودتر متوجه می‌شوند و طبق آن عمل میکنند اما داوطلبان نظام قدیم زمانی با این خبر مواجه می شوند که 2 سال از برگزاری امتحانانش گذشته و برای تاثیر مخرب نگذاشتن شاید مجبور باشند تعداد دروس زیادی را شهریور ترمیم کنند و این ناعدالتی بزرگی است.

فرد دیگری در مورد این تصمیم می گوید که عدم برابری حجمی و سطحی و کمی و کیفی کتب آموزشی نظام جدید و قدیم در اینجا وجود دارد.

یکی از داوطبان در مورد تصویب سوابق تحصیلی در کنکور گفت: من به‌عنوان یک دانش‌آموز به تاثیر قطعی معدل دیپلم اعتراض دارم چون عده زیادی از دانش‌آموزان مثل من هستند که در امتحانات نهایی به‌دلایل مختلف نمره خوبی نگرفتند و تنها امیدشان به کنکور است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری الف ، تاریخ انتشار: 23 تیر 1397 ، کد خبر: 3970423079 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
0
مطمئن باشید که این طرح را اصلاح می کنند. مگر می شود که حق مردم را این طور در روز روشن ضایع کرد
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
با سلام و عرض ادب و احترام وخدا قوت خدمت شما عزیزان همان طور که مستحضرید کنکور آینده شغل موقعیت مالی موقعیت اجتماعی و ... بهتر از است بگویم کل زندگی فرد را رقم میزند پس مهم ترین امتحان زندگی اوست حال با تصویب این قانون نه تنها سرنوشت فرزندان ایران زمین به خطر افتاده است بلکه بهتر است بگوییم نابود کننده است از شما عزیزان خواهشمندم کمکمون کنید .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
کلا سیستم نظارم اموزشی کشور که فقط دکتر و مهندس پرورش میده غلطه ولی در کنار اون هیچ عدالتی در انتخاب دانشجویان در کشور ما وجود نداره
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین