پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۰۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از 25هزار و 500 مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره 15 کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

شعارسال:سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از 25هزار و 500 مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره 15 کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

 روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی افزود:بررسی و تحلیل جدیدترین داده‏های استخراج شده از پایگاه استنادی وب‏گاه علم (WOS) در 6 ماهه نخست سال 2018 میلادی در خصوص تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران حاکی از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در نیمه نخست سال جاری میلادی است.

وی افزود: نگاهی به آخرین داده‏های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان(ISI) بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از 22 درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.

همچنین جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از 25500 مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره 15 کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

سرپرست ISC گفت: بررسی داده‏های نمودار بالا که از پایگاه WOS استخراج شده؛ حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با 22.3 درصد ( بیست و دو و سه دهم) ، بیشترین سهم تولیدات علمی را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کرده است.

دهقانی ادامه داد: ترکیه، عربستان سعودی، مالزی و مصر به ترتیب با 16.2(شانزده و دو دهم) ،8.4 (هشت و چهار دهم)، 7.8 (هفت و هشت دهم) و 7.5( هفت و پنج دهم) درصد جایگاه‏های دوم تا پنجم را کسب کرده‏اند. جمهوری اسلامی ایران با اختلاف قابل ملاحظه‏ای نسبت به ترکیه و عربستان سعودی جایگاه نخست را در میان 57 کشور اسلامی از نظر تولید علم در 6 ماهه نخست سال 2018 میلادی به خود اختصاص داده است.

دهقانی افزود: بررسی داده های استخراج شده از پایگاه استنادی WOS، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار توانسته است با ثبت بیش از 22 هزار و 500 مدرک در شش ماهه نخست سال 2018 جزء 15 کشور برتر جهان از نظر میزان تولید علم قرار گیرد.

وی گفت: پس از ایران کشورهای روسیه، سویس، سوئد، ترکیه و لهستان جایگاه‏های شانزدهم تا بیستم را کسب کرده‏اند. کشورهای آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و هند نیز به ترتیب با 322 هزار و 20 ، 216 هزار و 893 ، 83 هزار و 322، 74 هزار و 219 و 54 هزار و 764 مدرک نمایه شده در WOS توانسته‏اند جایگاه‏های نخست تا پنجم جهان را به خود اختصاص دهند.

دهقانی افزود: دانشمندان مهندسی، شیمی و علم مواد بیشترین سهم را در تولید علم در نیمه نخست سال 2018 داشته اند.

این دانشمندان در 10 قلمرو 'سوخت های انرژی، داروشناسی، علوم زیست محیطی ، سایر موضوعات فناوری علوم، ریاضیات، علوم رایانه، فیزیک، علم مواد، شیمی و مهندسی' بیشترین سهم را تولید علم کشور و همچنین کسب افتخارات مذکور داشته‏اند. مجموع سهم 4 قلمرو پژوهشی مهندسی، شیمی، علم مواد و فیزیک؛ 53.8( پنجاه و سه و هشت دهم) درصد است. به بیان دیگر؛ دانشمندان قلمروهای پژوهشی مذکور بیش از 50 درصد کل تولیدات علمی کشور را در 6 ماهه نخست سال 2018 به خود اختصاص داده‏اند. از سوی دیگر سهم تولیدات علمی این 10 حوزه پژوهشی 80.6 (هشتاد و شش دهم) درصد است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: دانشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه‏ ها و مؤسسات آموزش عالی کشور همانند گذشته توجه، دقت نظر و علاقمندی مقام معظم رهبری را به مسأله مولد بودن و تولید کننده علم بودن دانشگاه‏ها را مورد توجه قرار می‏دهند و همواره بیانات ایشان را سرلوحه تمامی امور آموزشی و پژوهشی خود می‏کنند.

دهقانی اظهار داشت: همچنین هسته اصلی تصمیم‏گیری ‏های مهم و کلان پژوهشی کشور در وزارتخانه ‏های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس منویات معظم له است. ایشان در دیدار اخیر خود با اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشگاه‏های کشور که در ماه مبارک رمضان سال جاری انجام شد، دغدغه‏ های مهم ذهنی خود را تبدیل مصرف‏کنندگی علم به تولیدکنندگی علم و همچنین مرجعیت علمی کشور عنوان کردند و به پژوهشگران و دانشگاهیان کشور قویاً توصیه نمودند که در این زمینه کوشا باشند

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاد ایران، تاریخ انتشار 26تیر 97، کدخبر: 1339608، www.econews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
ا.ف75
تولید علمی که تو کشور به کار گرفته نمیشه و پس زده میشه مفت هم نمی ارزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین