پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه از هر 10 هزار نفر یک نفر دچار سکته گوش می‌شود، یاد آور شد: هر چند دلایل مختلفی را برای پیدایش سکته گوش ذکر می‌کنند اما در اکثر موارد دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌شود.

شعارسال: محسن نراقی درباره سکته گوش، گفت: سکته گوش یا به اصطلاح علمی «کری ناگهانی» حالتی است که در آن شخص در مدت کوتاهی شنوایی خود را از دست می‌دهد و این از دست دادن شنوایی در اثر آسیب سیستم گوش داخلی است. افت شنوایی 30 دسی‌بل در بیش از دو فرکانس و در کمتر از سه روز در حالتی که‌ دلیل‌ مشخصی‌ برای‌ کم‌شنوایی‌ حسی‌-عصبی‌ ناگهانی‌ پیدا نشود، کری ناگهانی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر مبتلایان به کری ناگهانی بعد از بلند شدن از خواب برای اولین بار متوجه سنگینی گوش می‌شوند، افزود: گاهی نیز افراد با قرار دادن گوشی تلفن یا هدفون روی گوش خود برای اولین بار متوجه افت شنوایی خود می‌شوند. بعضی دیگر از ابتدا با احساس صداهای بلند و یا وزوز در گوش شروع شده و بعد متوجه افت شنوایی‌ می‌شوند.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران با توجه به میزان شیوع سکته گوش در کشور، بیان کرد: از هر 10 هزار نفر یک نفر دچار این مشکل می‌شود.

نراقی درباره عوامل ایجاد و ریسک فاکتورهای بروز سکته گوش، تصریح کرد: هر چند دلایل مختلفی را برای پیدایش کری ناگهانی ذکر می‌کنند اما در اکثر موارد دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌شود. عوامل‌ ویروسی‌، ضایعات‌ عروقی‌ یا پارگی‌ غشای‌ حلزونی‌ به‌ عنوان‌ شایع‌ترین‌ دلایل‌ ایدیوپاتیک‌ کم‌شنوایی‌ حسی‌ ـ عصبی‌ شناخته‌ شده‌اند. محتمل‌ترین فرضیه، کاهش یافتن خون‌رسانی‌ یا اکسیژن رسانی به سلول‌های حساس‌ گوش داخلی است. اما فرضیه‌های متعدد دیگری مانند بیماری‌های سیستم ایمنی و یا التهاب ناشی از ویروس‌ها نیز مطرح است.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه مبتلایان به کاهش شنوایی بعد از تشخیص باید بلافاصله و به‌طور اورژانسی تحت درمان قرار گیرند، یادآور شد: برای برطرف کردن این مشکل درمان جراحی وجود ندارد اما درمان دارویی ممکن است بسیار کمک کننده باشد. هر چه فرد مبتلا به کاهش شنوایی زودتر تحت درمان دارویی قرار گیرد احتمال بهبود شنوایی افزایش می‌یابد.

وی افزود: استروئیدها مقبول‌ترین‌ داروی‌ کاربردی‌ در کری‌ ناگهانی‌ است. عمل‌ اختصاصی کورتیکواستروئیدها مشخص‌ نیست‌، اما در بهبود بیمارانی‌ که‌ دچار عفونت‌، التهاب‌ یا بیماری‌های‌ وابسته‌ به‌ سیستم‌ ایمنی‌ شده‌اند، موثر است‌. گرچه‌ روش‌های‌ درمانی‌ متفاوت‌ است‌، از استروئید با دوز بالا استفاده‌ می‌شود. اگر بهبودی‌ مشهود بود، درمان‌ ممکن‌ است‌ تا مدتی ادامه‌ یابد و پس‌ از آن‌، آرام‌ آرام‌ قطع‌ شود. بسیار حائز اهمیت‌ است‌ که‌ به‌ خاطر احتمال‌ عوارض‌ استروئید، وضعیت‌ بیمار را به‌ دقت‌ تحت‌ نظر داشت‌.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به درصد بهبودی سکته گوش پس از درمان، خاطرنشان کرد: شنوایی یک سوم از بیماران به تدریج در عرض چند روز کاملا به حد طبیعی بر می‌گردد و کاهش شنوایی حدود یک سوم دیگر از بیماران به تدریج بهتر می‌شود اما به حد قبلی برنمی‌گردد و یک سوم دیگر بیماران نیز بهبود نمی‌یابند.

نراقی یادآور شد: اگر شروع کاهش شنوایی با سرگیجه شدید همراه باشد و میزان افت شنوایی نیز خیلی شدید باشد احتمال بهبودی کمتر می‌شود. هر چه زمان شروع علائم تا شروع بهبودی طولانی‌تر باشد احتمال بهبودی کمتر می‌شود.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 22 تیر 1397 ، کدخبر: 6593885،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین