پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
معاون مهندسی و خدمات فنی منطقه 9 عملیات انتقال گاز با اشاره به یکپارچه‌سازی فرآیندها در شرکت انتقال گاز ایران، گفت: در قالب پروژه پژوهشی، از تیم‌های دانشجویی و استادان دعوت شده است تا در این مسیر به منطقه یاری رسانند، همچنین براساس برنامه‌های تعریف‌شده، چالش‌های عملیاتی را با همکاری نهادهای پژوهشی برطرف خواهیم کرد.

شعار سال: رسول داودی‌نژاد مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز با اشاره به بخشی از فعالیت‌های این منطقه در حوزه تعمیرات اساسی اظهار داشت: برای نخستین‌بار تعمیرات اساسی توربین در این منطقه انجام شده است. این تعمیرات پیش‌ از ‌این توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد در‌حالی‌که این توربین پس از تعمیر از سوی کارکنان این منطقه با موفقیت در سرویس قرار گرفته است. ازسوی‌دیگر، باوجوداینکه شرکت اصلی، قیمت بالایی برای تعمیر پیشنهاد کرده بود عملیات با صرفه‌جویی قابل توجهی انجام شد. همچنین تعمیرات یک واحد توربین تاسیسات تقویت فشار گاز اراک نیز از سوی این منطقه انجام و واحد دوم نیز برای تعمیر دریافت شده است.

به گفته داودی‌نژاد، در بخش خودکفایی و تامین اقلام از شرکت‌های داخلی تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی از جمله ساخت تیغه‌های توربوکمپرسور، ساخت کارت‌های الکترونیکی، ساخت انواع واشر و پیچ‌های HOT SECTION انجام شده است.

تغییرات و بهینه‌سازی «گاورنر» (Governor) سیستم‌های سوخت توربین‌ها، ساخت تیغه و قطعات توربین‌های نوسکی (NEVSKY)، به‌روزرسانی سیستم‌های کنترلی MVM رامسر و... نیز از دیگر برنامه‌های این منطقه در حوزه خودکفایی به‌شمار می‌آید.

او در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود این منطقه اشاره کرد و افزود: تک‌خط‌‌‌ ‌بودن این منطقه باعث شده تامین گاز با ریسک بسیار بالایی انجام شود و در صورتی‌ که مشکلی در خطوط و شیرها به‌ وجود بیاید نمی‌توان از خط و مسیر جایگزین برای تامین گاز بهره گرفت. ازسوی‌ دیگر، خطوط این منطقه از مناطقی عبور می‌کند که رانشی است و این موضوع باعث «چروکیدگی» لوله‌های ما شده است. این موضوع به یکی از معضلات و چالش‌های جدی تبدیل شده و هزینه‌های بسیار زیادی برای ایمن‌سازی خطوط می‌طلبد؛ دراین‌زمینه اقداماتی به‌صورت موقت انجام شده است.

داود‌نژاد تصریح کرد: از معضلات مهم دیگر، وجود رودخانه‌های خروشان در استان‌های شمالی کشور است. به‌جز خط کیاسر، حدود 250 رودخانه سیل‌آسا در منطقه وجود دارد که با خطوط ما تقاطع دارند. در فصول بارندگی، خطوط لوله‌ای که با این رودخانه‌ها تقاطع دارند دچار سیل‌بردگی می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: حریم ایمنی نیز از دیگر چالش‌های منطقه به‌شمار می‌آید که این حریم‌های اختصاصی به معبر عبور مردم بدل شده است.

مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز در ادامه با اشاره به برنامه‌های این منطقه در حوزه حفظ حریم خطوط لوله اظهار کرد: علاوه‌ بر بازدیدهای مستمر از طریق گشت‌های حریم و عملیات خطوط لوله، با تشکیل جلسه و آگاه‌سازی مسئولان استانی و فرمانداری‌ها سعی کرده‌ایم اهمیت این موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم. همچنین با دادستان‌های شهرهای مختلف نیز مکاتبه داشته‌ایم.

داودی‌نژاد درباره مسیر دستیابی شرکت انتقال گاز ایران به جایگاه واقعی گفت: تامین گاز استان‌های شمالی کشور را فقط به شرکت‌های گاز استانی نسبت می‌دهند درصورتی که جبهه نخست بحران شرکت انتقال گاز ایران است. ناشناس‌بودن، معضلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند. زمانی که برای بحث‌های تجاوز به حریم به دادگاه مراجعه می‌کنیم با توجه به اینکه شناخته‌شده نیستیم، مشکلاتی برای ما به‌وجود می‌آورد.

مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز در ادامه با اشاره به روزآمدکردن تجهیزات و نرم‌افزارهای کاربردی این منطقه اظهار کرد: برای نخستین‌بار در میان مناطق انتقال گاز، نرم‌افزار IPCMMS را نصب و راه‌اندازی کرده‌ایم. نخستین منطقه‌ای هستیم که روش‌های RCM، PMO و اصلاح برنامه‌های نگهداری و تعمیرات را برای افزایش قابلیت اطمینان توربین‌های گاز انجام داده‌ایم که باعث شده 50 درصد از برنامه‌های تعمیرات و نگهداری کاهش یابد. همچنین برای نخستین‌بار، سیستم جدید نگهداری و تعمیرات در واحد عملیات خطوط لوله و حمل‌ونقل منطقه در حال راه‌اندازی است و اکنون در مرحله آزمایش‌های اولیه قرار دارد.

ورود پژوهش به چالش‌های عملیاتی

در ادامه، سیامک ابراهیمی‌رنجبر، معاون مهندسی و خدمات فنی منطقه 9 عملیات انتقال گاز، گفت: بخشی از موارد صیانت از حریم از سوی معاونت بهره‌برداری خطوط لوله و با همکاری واحدهای حقوقی و حراست انجام می‌شود. در حوزه مهندسی نقاط و نواحی که بیشترین چالش را داشته‌ایم شناسایی و اعلام کرده‌ایم.

ابراهیمی‌رنجبر افزود: این نقاط به ستاد اعلام شده و با توجه به تراکم بالای جمعیتی، پروژه تعویض کلاس برخی خطوط در دستور کار این منطقه قرار گرفته است. تعویض کلاس بخشی از خط لوله 30 اینچ سرخس_ نکا، بخشی از خط لوله لاکان_ آستارا در دستور کار قرار دارد.

او تصریح کرد: با تعریف این پروژه‌ها تا حدودی بخشی از مشکلات حریم حل می‌شود. از طرفی در محدوده نکا تا کلارآباد که منطقه‌ای توریستی و پرجمعیت است نیز با دریافت مصوبه هیات‌مدیره، خط جدیدی در مجاورت خط قدیم اجرا و مشکلات حریم این منطقه نیز مرتفع می‌شود.

معاون مهندسی و خدمات فنی منطقه 9 عملیات انتقال گاز با اشاره به یکپارچه‌سازی فرآیندها در شرکت انتقال گاز ایران، افزود: در قالب این پروژه که اکنون در حال تدوین است، مدیریت موثرتری روی 10 منطقه انجام می‌شود. این فرآیند از ستاد آغاز شده و در حوزه‌های ستادی کار به پایان رسیده و در مناطق نیز ادامه می‌یابد و پس از اینکه تکمیل شود همه 10 منطقه همچون شرکتی واحد، همه عملکردها، مسئولیت‌هایی که در سمت‌های سازمانی وجود دارد و شرح کارها یک شکل شده و تسریع می‌شود. همچنین متولیان کار مشخص می‌شوند و زمانی که در واحدهای مختلف یکپارچه شوند، این کار با انجام بهتری صورت می‌گیرد.

ابراهیمی‌رنجبر، با بیان اینکه جلسه‌های مستمری در حوزه پژوهش منطقه برگزار می‌شود، گفت: با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و پارک علم و فناوری شهرستان ساری تفاهمنامه‌ای امضا شده که در قالب آن، نیازمندی‌های پژوهشی منطقه به اطلاع این مراکز رسیده و آنها در مسیر خودکفایی بیشتر منطقه همکاری خواهند داشت.

همچنین در قالب پروژه پژوهشی، از تیم‌های دانشجویی و اساتید آنها دعوت شده تا در این مسیر به منطقه یاری رسانند. براساس برنامه‌های تعریف‌شده، چالش‌های عملیاتی را با همکاری نهادهای پژوهشی برطرف می‌کنیم.

افزایش مانور شبکه در تاسیسات نکا

در ادامه، غلامرضا ساسان‌پور، معاونت عملیات ایستگاه‌های منطقه 9 می‌گوید: این منطقه با در اختیار داشتن پنج تاسیسات تقویت فشار گاز، وظیفه تامین پایدار گاز استان‌های شمال کشور را برعهده دارد.

ساسان‌پور افزود: با اجرای عملیات دوطرفه‌کردن تاسیسات تقویت فشار گاز رامسر، این ایستگاه اکنون قابلیت این را دارد که گاز را از رشت به مازندران و از مازندران به رشت انتقال دهد.

در مقطعی شاهد افت فشار روی اسکرابرهای ایستگاه رامسر بودیم که با تعریف خط بای‌پس توانستیم افت فشاری که روی توربین‌ها قرار گرفته‌اند را از بین ببریم و فشار ورودی که به کمپرسور می‌رسید را افزایش دهیم. در سیستم آنتی‌سرچ نیز تغییراتی به‌وجود آمد که با این تغییرات، کارایی توربین به‌شدت افزایش یافت و DP ایستگاه را 20 بار افزایش داد و منجر به افزایش ظرفیت انتقال ایستگاه از 15 به بیش از 17 میلیون مترمکعب شد.

به گفته او، این پروژه‌ها در حالی محقق شد که در شرایط بحرانی، در مقطعی، توربین‌های یدک نیز در مدار قرار گرفتند تا پایداری انتقال گاز در منطقه افزایش یابد.

معاونت عملیات ایستگاه‌های منطقه 9 عملیات انتقال گاز خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌هایی که برای افزایش پایداری انتقال گاز استان‌های شمالی کشور انجام شده می‌توان به اتصال خط لوله دامغان-نکا به تاسیسات تقویت فشار گاز نکا اشاره کرد. با توجه به اجرای این پروژه، این ایستگاه آمادگی دارد گازی که از طریق خط لوله دامغان-نکا به خط 30 اینچ سرخس رشت تزریق می‌شود را فشارافزایی کرده و قدرت مانور شبکه را افزایش دهد.

ساسان‌پور با اشاره به تامین قطعات مورد نیاز تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه از سازندگان داخلی تاکید می‌کند: همه قطعات مورد نیاز فرآیند تعمیرات اساسی پارسال و امسال را از طریق شرکت‌های داخلی تامین کرده‌ایم.

او ادامه داد: توانسته‌ایم از طریق منابع داخلی، همه نیازهای خود را تامین کنیم. در حال پیگیری هستیم تا برخی قطعات High-tech نیز از طریق شرکت‌های داخلی ساخته شود. تامین این نوع قطعات از شرکت‌های خارجی علاوه‌بر مبلغ بالای آن، پروسه زمانی طولانی نیز طی می‌کرد از اینرو، اکنون در حال پیگیری هستیم تا این بخش از نیازهای خود را نیز از طریق شرکت‌های داخلی تامین کنیم.

ساسان‌پور در پایان گفت: با اجرای این برنامه می‌توانیم فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری را در حوزه اقتصاد مقاومتی محقق کنیم و آن را استمرار دهیم.

تداوم انتقال گاز باوجود خروش 250 رودخانه

در ادامه، ایرج عرب، معاون عملیات خطوط لوله منطقه 9 افزود: هم اکنون، یک‌هزار و 473 کیلومتر خط لوله از سایز هشت تا 56 اینچ در منطقه وجود دارد.

عرب با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های منطقه 9، بحث حریم است، تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین‌های این منطقه حاصلخیز و ارزشمند است، تجاوزات به حریم اختصاصی و ایمن را شاهد هستیم. در راستای مقررات حریم خطوط لوله و آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد، مکاتباتی با استانداری، فرمانداری، شهرداری و دهیاری‌ها داشتیم و با توجه به مقررات حریم و به استناد ماده‌ واحده منع احداث بنا توانستیم به حفظ و نگهداری حریم کمک کنیم.

به گفته او، علاوه ‌براین، پروژه‌هایی برای تسطیح و پاکسازی مسیر خطوط لوله تعریف می‌کنیم که اکنون در سه استان شمال کشور، سه پروژه فعال وجود دارد که به رفع تجاوز کشاورزی و پاکسازی حریم اختصاصی کمک می‌کند. تغییر کلاس خطوط لوله مصوبه هیات دولت نیز به طول 111 کیلومتر در محدوده استان گلستان و مازندران در حال پیگیری است که در صورت اجرا، بخشی از معضلات و مشکلات مربوط به حریم خطوط لوله مرتفع می‌شود.

معاون عملیات خطوط لوله منطقه 9 تاکید کرد: وجود مناطق رانشی خطوط لوله گاز این مناطق را تهدید می‌کند که در این ‌زمینه با انجام مطالعات مهندسی در پی ایمن‌سازی و تثبیت منطقه رانش هستیم. همچنین به دلیل شرایط اقلیمی مناطق شمالی، در ایام تعطیل با ترافیک سنگین در جاده‌ها همراه هستیم و جابجایی ماشین‌آلات با مشکل مواجه می‌شود. در این ایام، مجوز ترافیک برای جابه‌جایی ماشین‌آلات صادر نمی‌شود و در صورت به‌وجود‌آمدن شرایط عملیات با چالش مواجه می‌شویم.

عرب، وجود 250 رودخانه در استان‌های تحت پوشش منطقه 9 را از دیگر چالش‌های این منطقه عنوان کرد و افزود: وجود این تعداد رودخانه نیاز به پایش و تعمیر ابنیه‌های موجود دارد.

او در ادامه با ارائه چند راهکار می‌گوید: احداث خط لوله 42 اینچ رشت-چلوند به طول 150 کیلومتر به موازات خط اول سراسری تصویب شده است. تسریع در اجرای پروژه تغییر کلاس خط لوله 30 اینچ مازندران و گلستان که باعث آزادسازی حریم شده و مشکل کشاورزان حل می‌شود نیز از دیگر درخواست‌های این معاونت است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، تاریخ انتشار 3 مرداد 97، کدمطلب: 962667، www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین