پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
روزنامه ايران در صفحه سياسي به گفت و گو با فعالان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي و حضور با شكوه مردم در صحنه پرداخته است.

شعارسال: اين گفت و گو كه در روز سه شنبه 24 فروردين 1395 هجري خورشيدي با فعالان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا انجام شد و به قلم مرتضي گلپور انتشار يافته، مي افزايد: در پي رد صلاحيت‌ها در مرحله نخست انتخابات مجلس دهم، ائتلاف اصلاح‌طلبان و هواداران دولت براي 80 كرسي امكان معرفي نامزد نداشتند. در مرحله دوم هم از ميان 138 نامزد موجود براي 69 كرسي باقي مانده، ائتلاف اميد تنها مي‌تواند براي 48 كرسي نامزد معرفي كند و براي 19 كرسي، تا اينجاي كار، نتوانسته كانديدايي معرفي كند. اين در حالي است كه معرفي نامزد براي 48 كرسي مورد اشاره نيز با احتساب نامزدهاي اصولگراي معتدل صورت گرفته است كه به لحاظ همراهي و همگرايي با دولت، اسامي آنان در فهرست اميد قرار گرفته است. اما در همين وضعيت، بر اين باوريم اگر مردم با هوشمندي مرحله نخست، پاي صندوق حضور يابند و به نامزدهاي فهرست اميد رأي بدهند، در مجلس آينده وضعيت قابل قبولي را خواهيم داشت، زيرا كرسي‌هاي باقي مانده، نزديك به يك چهارم نمايندگان مجلس دهم را شامل مي‌شود، تعدادي كه مي‌تواند در كيفيت تركيب نهايي مجلس تأثيرگذار بوده و در آرايش نيروها، نقش جدي داشته باشد. از آنجايي كه اراده عمومي بر اين تعلق گرفته تا مجلسي كارآمد و معتدل تشكيل شود تا به فكر گشايش در امور مردم بوده و مسائل كشور را با عقلانيت حل كند، اين اميدواري وجود دارد كه در 10 ارديبهشت نيز شاهد اهتمام جدي مردم به انتخابات باشيم و رأي دهندگان ايراني، همچون مرحله نخست با قدرت و شكوه در صحنه حضور يابند.

رسانه‌ها بويژه صدا و سيما در شكل‌گيري اين حضور، مي‌توانند نقش مؤثري ايفا كنند. زيرا به طور معمول رسانه‌هاي عمومي، احزاب و گروه‌ها، در مرحله نخست، با قدرت و گستردگي بيشتري در صحنه حضور دارند و به شكل‌گيري فضاي فراگير انتخاباتي كمك مي‌كنند. اما پس از آن كه تكليف تعداد زيادي از حوزه‌ها مشخص شده، از آن شور و شوق اوليه كاسته مي‌شود. در چنين شرايطي است كه رسانه‌ها بويژه صدا و سيما و ساير تريبون‌ها، به طور اخص فعالان سياسي، احزاب و گروه‌ها بايد در ترويج فضاي انتخاباتي بكوشند و با آگاهي بخشي هرچه بيشتر به مردم، اهميت مرحله دوم را براي آنان روشن كنند. زيرا تنها در صورت درك اين اهميت است كه شكل‌گيري مجلسي كارآمد و عقلاني تضمين خواهد شد و درغير اين صورت، حضور نيافتن در پاي صندوق‌هاي رأي، سبب راهيابي چهره‌هايي به مجلس خواهد شد كه احتمالاً در حد و اندازه‌هاي خواست مردم نيستند. پس بايد مانند مرحله نخست، با انگيزه و هوشمندي پاي صندوق حضور يافت تا تركيب مجلس دهم، شايسته و در تراز كشور باشد.

10 ارديبهشت امسال، تكليف 69 كرسي باقي مانده دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مشخص خواهد شد. آمارهاي تطبيقي «ايران» نشان داد كه تا اينجا، فهرست «اميد» مورد حمايت اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت اكثريت نسبي را كسب كرده، اما هنوز بحث‌ها درباره سليقه سياسي اكثريت منتخبان ادامه دارد. جريان‌هاي سياسي با علم به اينكه نتيجه مرحله دوم روشن خواهد كرد كه چه سليقه سياسي مي‌تواند در تعيين رئيس يا جهت‌گيري‌هاي كلي مجلس دهم دست بالا را داشته باشد، عزم خود را براي حضور مؤثر در مرحله دوم انتخابات جزم كرده‌اند. همچون دور نخست، رايزني‌هاي جدي براي تعيين نامزدها و فهرست‌ها، برنامه‌ريزي براي تبليغات و دعوت از مردم براي حضور پرشور در پاي صندوق‌هاي رأي آغاز شده است.

**مرعشي: دور دوم هيچ تفاوتي با دور اول ندارد

عضو شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با اشاره به اينكه هنوز تكليف 25 درصد كرسي‌هاي مجلس دهم مشخص نشده، به «ايران» گفت: اهميت دور دوم هيچ تفاوتي با مرحله نخست ندارد، زيرا تركيب كلي مجلس در اين مرحله تعيين مي‌شود و به همين دليل رقابت 10 ارديبهشت هم براي جريان‌هاي سياسي مهم است تا بتوانند كرسي‌هاي بيشتري را به دست بياورند.

حسين مرعشي درباره اين شائبه كه تبليغات صدا و سيما براي دعوت از مردم و ايجاد شور انتخاباتي همانند دور نخست نيست، بخشي از اين روند را طبيعي دانست و افزود: اين انتخابات در بخشي از حوزه‌ها برگزار مي‌شود، البته ممكن است برخي سياسي كاري كنند و بدنبال منافع سياسي خود باشند.

وي با ابراز اميدواري به اتخاذ رويكرد واقعاً ملي در صدا و سيما، خاطرنشان كرد: انتظار مي‌رود اين رسانه، در جهت منافع ملي، تقويت پشتوانه نظام و تحقق نظر رهبر معظم انقلاب، تلاش بيشتري داشته و مردم را به حضور در انتخابات تشويق كند، هرچند فضاي كلي حوزه‌هاي انتخابيه نشان مي‌دهد كه انتخابات موضوع جدي مردم است و از اين جهت ما نگراني نداريم. به باور مرعشي، مردم در حوزه‌هاي انتخابيه باقي مانده، انگيزه‌هاي سياسي، قومي و فردي بالايي دارند كه سبب شده است موضوع انتخابات كاملاً جدي و پررنگ باشد.

سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي درباره احتمال فهرستي رأي دادن مردم در اين مرحله و تأثير تجربه تهران نيز گفت: تأثير آنچه در مرحله نخست در تهران روي داد، در حوزه‌هاي باقي مانده محتمل است، اما اثر وسيع و تعيين كننده‌اي را در اين مرحله شاهد نخواهيم بود زيرا در حوزه‌هاي شهرستاني، انتخابات بيشتر تحت تأثير مسائل محلي است تا مسائل ملي، هرچند كار سياسي و قابل توجه مردم تهران بي‌تأثير نيست و اثرات خاص خود را بر فضاي عمومي كشور مي‌گذارد. وي با ابراز اميدواري به تكميل ليست اميد در دور دوم انتخابات، اظهار كرد: البته تا اين جاي كار نيز مجلس خوبي شكل گرفته و اميدواريم در حوزه‌هاي باقي مانده نيز مردم همت كنند تا اين مسير كامل شود.

**فروزنده: مردم را به مشاركت گسترده دعوت مي‌كنيم

در پاسخ به انتقاد مرعشي و ديگر اصلاح‌طلبان مبني بر اينكه اصولگرايان چندان رغبتي به حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي رأي ندارند، يك عضو شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان، ضمن رد اين ديدگاه، تأكيد كرد: اتفاقاً امروز مشاركت مردم حتماً به نفع اصولگرايان است و ما نيز آن را تشويق و ترغيب مي‌كنيم. لطف‌الله فروزنده در گفت‌ و گو با «ايران» با بيان اينكه مشاركت گسترده مردم در دور نخست سبب شد كه اصولگرايان فعلاً اكثريت مجلس را به دست بگيرند، اظهار كرد: اكثريت يافتن اصلاح‌طلبان رؤيايي است كه تحقق نمي‌يابد. وي در پاسخ به اينكه «اصلاح‌طلبان با تكيه بر نتايج انتخابات در تهران نتيجه مي‌گيرند كه مشاركت گسترده به زيان اصولگرايان است»، گفت: انتخابات تهران ربطي به شهرستان‌ها ندارد، ضمن اينكه نتايج شهرستان‌ها با تهران متفاوت بود. اكنون كليت مجلس اصولگراست و اين را بايد ملاك قرار داد.

اين فعال سياسي اصولگرا با بيان اينكه هنوز انتخابات تمام نشده و مردم بايد گام دوم را بردارند تا تركيب مجلس كامل شود، ادامه داد: جريان اصولگرا نيز همان گونه كه در مرحله نخست با انسجام و وحدت در انتخابات حاضر شده بود، براي مرحله دوم نيز همان رويكرد را در پيش گرفته و فضاي عمومي هم نشان مي‌دهد كه وضعيت نامزدهايي كه گرايش به اصولگرايي دارند، خوب است. لذا ما با همان رويكرد وحدت، كار را دنبال مي‌كنيم. فروزنده در پاسخ به اينكه آيا براي دور دوم، فهرست نامزدها از تهران مشخص خواهد شد، اظهار كرد: در هر حوزه انتخابيه، دوستاني كه در آن حوزه‌ها حضور دارند، تصميم گرفته و برنامه‌ريزي مي‌كنند و ما بيشتر نقش سياستگذاري و كمك را ايفا خواهيم كرد، اين اتفاقي بود كه در دور نخست نيز افتاد. وي با اشاره به اينكه تاكنون براي مشخص كردن نامزدهاي هر حوزه يا فهرست‌بندي تصميمي گرفته نشده است، گفت: بزودي نامزدهاي خود را اعلام مي‌كنيم، هرچند برخي از نامزدهاي فهرست نخست به دور دوم راه يافته و در برخي حوزه‌ها نيز تركيب عوض شده است، لذا برنامه‌ريزي جديدي خواهيم داشت و برنامه ما اين است كه بتوانيم به صورت حداكثري كرسي‌هاي باقي مانده را به دست بياوريم. فروزنده از رسانه‌ها خواست با برخورد منصفانه، معيارها را مشخص كنند تا با حضور باشكوه و پرشور مردم انتخابات مرحله دوم نيز مانند مرحله نخست بخوبي برگزار شود تا مجلس خوب و كارآمدي شكل بگيرد.

**رسولي: برنامه عارف براي سفر بهشهرستان‌ها

يك عضو شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان نيز از حساسيت جريانات سياسي و سامانه‌هاي انتخاباتي هر دو جريان فعال كشور، نسبت به انتخابات دهم ارديبهشت ماه خبر داد و به «ايران» گفت: شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان به رياست دكتر عارف نيز در ادامه برنامه‌ها و راهبردهاي مرحله نخست، براي پشتيباني و حمايت از نامزدهاي مورد حمايت و پشتيباني ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان و حاميان دولت، بنا دارد با استفاده از همه ظرفيت‌ها، زمينه كمك به ايجاد فضاي بانشاط، رقابتي، زنده و پرشور انتخابات را در روزهاي باقي مانده فراهم كند. حسن رسولي با اشاره به اينكه براساس تجربه، عموماً در مراحل دوم انتخابات با حدي از كاهش مشاركت مواجه هستيم، اضافه كرد: با وجود اين، اميدواريم با اجراي برنامه حمايتي، همچنان كه در حوزه انتخابيه تهران شاهد رفتار انتخاباتي يكپارچه و ليستي مردم بوديم، الگوي انتخاباتي رأي‌دهندگان محترم تهران به حوزه‌هاي انتخابيه باقي مانده تسري يابد و شاهد حضور گسترده واجدان شرايط رأي دادن در شعب اخذ رأي باشيم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب خاطرنشان كرد: بنابه به تقاضاي مجامع انتخاباتي اصلاح‌طلبان و حاميان دولت، شخص دكتر عارف با استفاده از حداكثر ظرفيت زماني يك هفته تبليغات و همراه با ايشان ساير شخصيت‌هاي مؤثر و تعيين كننده اصلاح‌طلب، به مناطق مختلف كشور سفر خواهند كرد تا عملاً امكان اجراي برنامه حمايتي و پشتيباني شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان را فراهم كنند.

وي ابراز اميدواري كرد: صدا و سيما براي تهييج مردم و حضور در شعب اخذ رأي در مرحله دوم، جبران مافات و كمك بيشتري به افزايش مشاركت سياسي مردم كند، زيرا صرفنظر از نتيجه انتخابات، نفس بالا بودن مشاركت، باعث تقويت و تحكيم پايداري نظام جمهوري اسلامي ايران خواهد شد.

**كوهكن: صداوسيما به دور دوم انتخابات توجه كند

يك عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري هم با اشاره به احتمال كاهش مشاركت مردم در انتخابات پيش رو، بويژه در شهرهاي بزرگ، از رسانه‌ها بويژه صدا و سيما خواست توجه بيشتري به انتخابات دوره دوم داشته باشد تا زمينه‌هاي مشاركت گسترده فراهم شود. محسن كوهكن در گفت‌وگو با «ايران» با اشاره به حضور چشمگير و قابل تحسين مردم در دور نخست انتخابات، اظهار كرد: دور دوم انتخابات، مراحل اوليه دور نخست همچون ثبت نام يا بررسي صلاحيت‌ها را ندارد كه اين رويدادها، به انتخاباتي شدن فضاي كشور كمك مي‌كرد. وي خاطرنشان كرد: هرچند در شهرهاي بزرگ معمولاً حضور مردم كم مي‌شود، اما در حوزه‌هاي كوچك به دليل وجود انگيزه‌هاي غيرسياسي، رقابت تنگاتنگ سبب خواهد شد تنور انتخابات گرم باشد. كوهكن از جريان‌هاي سياسي و رسانه‌ها خواست مرحله دوم را مانند مرحله نخست، مهم بدانند تا زمينه مشاركت گسترده مردم پاي صندوق‌هاي رأي فراهم شود. وي افزود: مهم‌تر از اينكه چه كسي برنده انتخابات شود، حضور گسترده در انتخابات به پاي نظام نوشته مي‌شود. وي با اشاره به اينكه شرايط حوزه‌هاي باقي مانده روشن مي‌كند اصولگرايان چه رفتار و رويكردي را در پيش بگيرند، درباره اين سخن اصلاح‌طلبان كه در برخي حوزه‌ها امكان معرفي نامزد ندارند، گفت: در مرحله دوم ديگر مسأله ثبت نام‌ها مطرح نيست و هركس كه حد نصاب لازم را كسب كرده باشد، به دور دوم راه مي‌يابد. از اين رو در مرحله دوم هيچ جناحي نمي‌تواند مطالبه خاصي را مطرح كند، الا اينكه بقيه را به مردم بسپارد.ش

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24فروردین1395، کدخبر: 82031299: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین