پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۲۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از وجود بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در قم خبر داد و گفت: آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تغییر کاربری خواهد داد.

شعار سال: حمید یزدانی صبح پنج‌شنبه در بازدید از روند عملیات مرمت کاروانسرای طرلاب قم، گفت: امروز استفاده از آب‌انبارها با کاربری گذشته وجود ندارد، اما می‌توان از این آثار به‌عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم افزود: آب انبار تاریخی طرلاب با همت مالک با اعتباری نزدیک به سه میلیارد ریال به سفره خانه سنتی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این مرمت شامل حذف الحاقات، سبک سازی و مرمت بام، استحکام بخشی، احیاء بادگیر، ساب و بند کشی بدنه‌ها، مرمت سر درب و راه پله ورودی و ساماندهی محوطه می‌باشد.

یزدانی گفت: در استان قم بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که اغلب آنها موقوفه هستند که متأسفانه بدون استفاده رها شده‌اند.

وی بیان کرد: بسیاری از آب انبارهای استان قم بالقوه این ظرفیت را دارند که با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری می‌توانند به یکی از تأسیسات گردشگری تبدیل شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: آب انبار تاریخی طرلاب در بخش سلفچگان واقع شده و قدمت آن متعلق به عصر صفویه است. این اثر در سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که به همت مالک و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان قم به زودی بهره برداری از آن به عنوان سفره خانه سنتی آغاز می شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 4 مرداد 97، کد مطلب: 4357550، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
این استان به دلیل مشکلات تامین آب از این چنین آب انبار های قدیمی بسیار داشته و دارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین