پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
شنیده ها حاکی از آن است که مذاکره با علی طیب نیا برای حضور در سازمان برنامه ادامه دارد. البته اخباری در رابطه با قهر او از ریاست جمهوری به گوش رسیده اما دولت در تلاش است تا از او در راس سازمان برنامه بهره جوید.

شعار سال: روزنامه اصلاح طلب اعتماد درباره تغییرات دولت نوشته است: «هیات وزیران، روز گذشته به رییس کلی عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی رای اعتماد داد و با حکم رییس جمهور او هجدهمین رییس کل تاریخ بانک مرکزی شد. به نظر می رسد این گام نخست تغییرات در تیم اقتصادی دولت باشد و طی روزهای آینده نیز افرادی از بدنه سیاستگذاری های اقتصادی حذف شده و دیگرانی جای آنها را خواهند گرفت. سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد نوک پیکان تغییرات بعدی هستند تا بدین صورت مثلث سیاستگذاری های پولی و مالی تشکیل شود. شنیده ها حاکی از آن است که مذاکره با علی طیب نیا برای حضور در سازمان برنامه ادامه دارد. البته اخباری در رابطه با قهر او از ریاست جمهوری به گوش رسیده اما دولت در تلاش است تا از او در راس سازمان برنامه بهره جوید. طیب نیا شرط گذاشته تا دخالت های سیاسی در سیاستگذاری های اقتصادی به حداقل رسیده و تغییر پارادایم در رویکرد اقتصاد کشور صورت گیرد که با اختلاف نظرهایی از سوی رییس جمهور مواجه شده است.

در این میان تنها یک ضلع مثلث تغییرات، رسم شده است. همتی در حالی سکان نهاد پولی کشور را بر عهده گرفته که بازارهای ارز، سکه و طلا با تلاطم های بالایی روبه رو است. در شرایط کنونی مصرف کنندگان حقیقی ارز در سردرگمی به سر برده و بازار غیر رسمی گسترده ای در ارز به وجود آمده است. با توجه به نزدیک شدن موعد تحریم های امریکا نیز، میل به خرید سکه افزایش یافته و طی روزهای گذشته، بازار سکه نوسان های بالایی به خود دیده است. همتی در این شرایط سیاستگذار پولی و ارزی کشور شده است. توقع افکار عمومی از او بسیار بالاست. در حدی که شاید برخی از او انتظار معجزه دارند. اما واقعیت های اقتصادی کشور چیز دیگری می گویند. تغییر تیم اقتصادی اگرچه مورد انتظار جامعه کارشناسی و قوای دیگر بوده اما برخی اقتصاددانان بر این باورند تا تغییر پارادایم صورت نگیرد، نمی توان از افراد انتظار داشت که اقتصاد را زیر سایه تحریم ها مدیریت کنند.

تبعات خروج امریکا از برجام اگرچه به طور مشخص بازار ارز را هدف گرفته بود اما کارشناسان انتقادات بسیاری را در مورد نحوه سیاستگذاری در مدیریت بازار ارز مطرح کرده بودند که متوجه بانک مرکزی بود. هر چند که برخی معتقد بودند اعمال فشار دولت بر بانک مرکزی خود عاملی برای سیاستگذاری های فعلی بوده است.

در این راستا دولت تغییر ریاست بانک مرکزی را در دستور کار خود قرار داد و درحالی که اسامی مختلفی برای این سمت در حد حدس و گمان مطرح شدند، در نهایت صندلی ریاست ساختمان شیشه ای میرداماد به همتی رسید و سیف که از سال ١٣٩٢ بر این صندلی تکیه زده بود از این سمت خداحافظی کرد.»

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مخبرنیوز، تاریخ انتشار 4 مرداد 97، کد مطلب: 7222851، www.mokhbernews.ir.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین