پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
اين روزها صنعت خودروي ايران در حال گذر از شرايطي است كه اگر هر چه زودتر براي گذر از آن تصميم عاجل اتخاذ نشود، بيكاريناشي از تصميمات يك سال گذشته با سونامي بيكاري صنعت خودروي ايران را از پاي مي اندازد.

شعار سال: هنوز زمان زيادي از روزهايي نگذشته است كه صنعت خودروي ايران چه در بحث واردات و چه در بحث توليد داخل زنجيره ديگري از صنعت خودرو را مورد توجه خاص قرار داد و در كنار تمركز بر ارائه شرايط متنوع فروش اصل گسترش نمايندگي هاي پس از فروش را مورد توجه قرار داد و بر همين اساس نيز رتبه بندي اين نمايندگي ها به امتيازي خاص براي جلب مشتري مبدل شد.
مهرماه ٩٥ بود كه در راستاي گسترش نمایندگی هاي خدمات پس ازفروش پرشیاخودرو،نمايندگي را افتتاح كرديم. از همان ابتدا سعي كرديم تا مجموعه را با استانداردهای کمپانی مادر (BMW GROUP) ايجاد کنیم.در آن زمان با تصور اينكه رعایت جزئیات ساخت برای راه اندازی و ارائه خدمات به مردم اصفهان کافی است ، نمايندگي را افتتاح كرديم .
هنوز چندماه از افتتاح نگذشته بود که از سوي سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بازدید و بازرسی از اين نمايندگي انجام شد. ما كه هیچ شناختی از قوانین و مقررات سازمان نداشتیم از اين بازرسي چهارستاره گرفتيم و به تصور اينكه تا پنج ستاره شدن فاصله كمي داريم خريند در فكر بهبود بيشتر وضعيت بوديم كه متوجه شدیم چهار ستاره های توخالی نشان مردود شدن مجموعه در بازرسی است، در حقيقت علی رغم پتانسیل های موجود در نمایندگی حتی نتوانسته بودیم رتبه ای کسب کنیم.
در آن روز اگرچه تمام زحمات و امیدهایمان برای ارائه خدمات بهتر را بر باد رفته می دیدم اما تصمیم گرفتم برای بهتر شدن و اخذ رتبه معقول در بازرسی بعدی از هیچ کاری فروگذار نکنيم و بتوانيم رتبه نخست نمايندگي هاي ایران را از آن خود و مجموعه کنيم.
بر همين اساس در کمترین زمان با تشكيل کارگروه و شرح دقیق انتظارات و شفاف سازی هدف پیش رو برای تمامی پرسنل ، شرایط برای پيشرفت را ايجاد کردیم؛ زیرا خود را در چالشی می دیدیم که باید سرافراز از آن بیرون مي آمديم.چالشی بسیار زیبا که در گذر زمان نگرشمان را از نحوه عملکرد و ساز و کار خدمات متفاوت کرده بود.
همزمان با برگزاری دوره های آشنایی با دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش در شرکت پرشیاخودرو، ما نیز با مشورت گرفتن از اساتید وتقسیم وظایف میان پرسنل شروع به رمزگشایی از مقوله بازرسی ISQI کردیم.دستورالعمل هایی را می دیدم که گاها غیرممکن به نظر می رسید ولی هرچه پیش تر می رفتیم متوجه نیاز مجموعه به رعایت دقیق فرآیندها و شرایط سازمان می شدیم. آن روزها موج رتبه نخست در نمایندگی جریان داشت و تنها تضمین حیات و رشد خدمات پس از فروش بود. در این راه با اساتید بزرگی مشورت کرديم که در رهنمودهایشان به یک جمله واحد می رسیدم"شفاف سازی کن برای خودت؛نتیجه می گیری!"
دیگر تجزیه و تحلیل فرآیندها را به خواست خود انجام می دادیم و یکی پس از دیگری از سد شرایط و ضوابط عبور می کردیم البته ناگفته نماند که در این میان از سنگ اندازی ها و پیش پا گرفتن ها بی نصیب نماندیم و از آنجائی که هیچگاه مرد عقب نشینی نبوديم گوشه و کنایه ها را نمی شنیديم و لذت کار در انجام غیرممکن ها مي ديديم.
سرانجام با بکار بستن راهنمایی های اساتید محترم صنعت خودرو، پشتیبانی دوستان عزیز در دفترمرکزی پرشیاخودرو و کمک های بی وقفه و خالصانه پرسنل حرفه ای نمایندگی اصفهان، توانستیم رتبه نخست ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را در بین شرکت های واردکننده (کمتر از 10 نمایندگی) از آن خود کنیم.در آن زمان بود كه درك جديدي از انتظارات مشتریان در اختيارمان قرار گرفت و متوجه شديم عملکردمان باید به چه نحوی باشد.
در همين اثنا بود كه سر و صدای بسته شدن ثبت سفارش به گوش رسید.تصور اين بود كه حتما آقازاده ای، آقای خاصی اي ؛ تعدادی خودرو وارد کرده و می خواهدبا ورود آنها سود کلاني ببرند، و اين روال بعد از مدتي مجددا شاهد بازگشايي سامانه هستيم.سرمست از پیروزی به دست آمده بودیم که جشن پیروزی خود را در عزای عمومی دیدیم.عزایی که دامنگیر قشر خودرودوست و متخصص در صنعت خودرو شد.شاهد تخلفاتی بودیم که به صورت کاملا علنی و بدون پرده پوشي انجام شد.تخلفاتی که درد سنگینی بر سینه وارد کنندگانی که به صورت شفاف، قانونی و به دور از هرگونه وابستگی اقدام به واردات می کردند را می گذاشت و کلیه حق و حقوقشان پایمال شد.
رفتاري كه منجر به ضرر و زیان هاي بسياري شد.
وارد کنندگانی که ایرانیان را لایق ایمن ترین، پاک ترین و زیباترین خودورهای روز دنیا می دانستند ولی فشار های افراد به ظاهر تولیدکننده خودرو از یک سو گذشتن از این بحران را برایشان ناممکن کرد.بی حرمتی ها شنیدند اما همانند برخی افراد سرمایه دار که سرمایه خود را از ایران خارج كردند و از ايران رفتند ، ترك وطن نكردند .
شرايطي كه بسترساز سوالات زيادي در ذهن فعالان اين صنعت شد؛ به راستی چرا به خاطر تخلفات به ظاهر قانونی برخی افراد، دیگران باید با مشکلات جدی و بحرانی رو به رو شوند؟ مگر طی کردن روال واردات خودرو ، گرفتن ارز یا انجام تخلفات در ثبت سفارش گروهي به دليل سهل انگاری از سوي ساير فعالان اين صنعت روي داده كه جزاي آن توقف فعاليت ثبت سفارش براي فعالان است ؟
چرا شرکت هایی که با ارز آزاد اقدام به وارادات كرده اند و با سود قانوني و مشخص خودروي وارداتي را فروخته اند اینگونه به چالش کشیده شوند ؟
ناگفته نماند، بودند شرکت هایی که ارز دولتی گرفتند و با قیمت ارز دولتی هم به دست مصرف کننده رساندند.کجاست سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده؟
ما نمیتوانیم تاوان شرکت هایی را بدهیم که ارز دولتی گرفتند ؛ شرکت های متعدد تاسیس و تخلفات ثبت سفارشی انجام دادند و ظاهرا از هک شدن سایت ها سود کلانی به جیب زدند را بدهیم. ما نمی توانیم تاوان ورود غیرقانونی خودورهای آسیایی که در امریکا تولید و وارد شده بود را بدهیم.آن هم در زمانیکه پلاک و واردات خودورهای آلمانی سفارش امریکا بسته شده بود و سرمایه عظیمی از صنعت برای ماه ها درگیر و به ورشکسته شدن تعداد زیادی وارد کننده و فروشنده ختم به خیر شد.
در زمان وزیر سابق صنعت موارد زيادي از این قبیل ر به چشم دیدیم ولی این یک مورد را ندیده بودیم.
دیده بودیم شرکت هایی را که برای دریافت نمایندگی از کمپانی مادر باهم رقابت می کنند که این خود به نوعی بیزنس تلقی می گردد ولی کجای دنیا دیده بودید برای برندی که مدتهاست در ایران نماینده رسمی دارد و شرکتشان در ایران برای برند هزینه هنگفت متحمل شده، و برای بازار هدف محصول شرکت برنامه ریزی و تبلیغات انجام داده به کمپانی مادر درخواست نمایندگی بدهند؟! این شرکت ها در شرف تولید خودرو در ایران هستند و مشتریانشان منتظر تحویل خودورهایشان هستند و هزارویک اقدامی که به عنوان نماینده برند بودن در ایران می بایست انجام داد را انجام دادند.این شرکت ها در سخت ترین شرایط نیز استانداردی را که برای جلوگیری از واردات مصوب كرده بودند را به آسانی پشت سر گذاشتند.این شرکت ها به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی نتوانستند به تعهد خود به شرکت مادر جامه عمل بپوشانند.به چه دلیل می بایست از تولید کننده دولتی حمایت کرد ولی برای تولید کننده خصوصی عرصه را تنگ کرد؟ان هم نه فقط در صنعت خودرو بلکه در اکثر صنعت ها. به خداوند یکتا قسم این حق کسانی که برای وطنشان زحمت میکشند و از فرار مغزها جلوگیری میکنند و یا اشتغال زایی کلان انجام میدهند نیست.
این صنعت حق و حقوقی دارد که پایمال شده این صنعت حق دارد انتخاب کند چه کسانی در چه سمتی بنشینند و تصمیم گیری هایی که به نفع سرمایه گذار و مملکت میباشد را اتخاذ کنند.حق دارند کسانی را انتخاب کنند که الفبای خودرو و واردات را از حفظ هستند و قوانین گمرکی و روند واردات و در آوردن آمار واردات آب پنیر یا کنجاله به جای خودرو یا صادرات میوه به جای خودرو که در تناقظات بانکی و گمرکی به چشم میخورد را خود انتخاب کنند مدیرانی که واقعا مدیرند نه فقط به اسم .
به راستی خواستار تغییرات هستیم آن هم به صورت فورس ماژر که اگر این روند ادامه داشته باشد بیکاری در جامعه به اوج خود میرسد آن هم در زمینه واردات خودرو در زمینه تولید کنندگانی که مواد اولیه وارداتی رکن اصلی تولیدشان است که جای خود دارد .
چندي پيش مقاله ای از بزرگترین کارشناسان صنعت که بودند، تمام اتفاقات اخیر در حوزه واردات خودرو برای این بوده که واردکنندگان در چشم مردم خراب شوند و دولتی ها به هدف اصلی یعنی حمایت از تولید داخلی نايل آیند .
در عجبم! خودرو های داخلی اگر واقعا تولید داخل بود هیچ حرفی نبود. قطعه سازان ما را هم به واردات قطعه محتاج کردند .اگر از قوطی روغن نباتی بازیافت شده تولید نمیشد که مشکلی نبود اگر به شعور ایرانی توهین نمیشد مشکلی نبود حمایت احتیاج نداشت فقط میخواستید یک پنجم قوانینی که سازمان استاندارد برای وارد کنندگان اعلام کرده بود را برای تولید کننده گان اعمال می کردید.حمایت از تولید داخل هم راه ورسم خودش را دارد. هستند وارد کنندگانی که تولید هم میکنند و بی شک خوب هم تولید میکنند و هستند وارد کنندگانی که تمامی مذاکرات برای تولید در ایران را پشت سر گذاشته و میترسند. میترسند از حمایت نکردن ها از سنگ اندازی های مسئولین از سفارش کردن آقازاده ها برای هر چه بیشتر به مشکل خوردن. هستند شرکت هایی که سرمایه انسانی را جایگزین نیروی انسانی کرده اند میلیاردها تومان خرج آموزش پرسنل کرده اند و الان تمام ؟؟
یکی از مدیران قديمي صنعت خودرو چندي پيش از افزايش تعدیل نیروهاي حرفه ايش اشك مي ريخت و عنوان مي كرد اين تعدیل ها بسیار سخت و دردناک است چرا كه نیروهایی که حالا حرفه اي شده اند و مي توانند بازويي اجراي براي صنعت خودرو باشند بجای تمركز براي يافتن ايده اي جديد براي ترفند های فروش و بازاریابی فقط در حال دعا برای تعدیل نشدن هستند.نیروهايي كه بیکار شدنشان فاجعه اي استكه بيش از ٢٥هزار خانوار را با خود همراه مي كند. آقاي وزير سونامی بیکاری، ورشکسته شدن، عمل نکردن به تعهدات مشتریان و ... در راه است اگر امروز به فكر اقدامي عاجل نباشيد فاجعه ای بس ناگوار در انتظار صنعت كشور است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خودرونگاران، تاریخ 7 مرداد 97، کد مطلب: 448801: www.namayebank.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین