پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۴۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
این روزها در حالی اقتصاد ایران ورود به فصل جدیدی را تجربه می کند که این فصل برای خودروسازان بهار و برای سایر تولیدکنندگان زمستان است.

شعارسال:این روزها اقتصاد ایران در حال ورود به فصل جدیدی است، فصلی که در آن نرخ دلار پس از چند سال در حال واقعی شدن است و در کنار آن نرخ سود بانکی نیز کاهش یافته است. سال ها است که کاهش نرخ سود بانکی و واقعی شدن نرخ ارز، به یک رویا برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تبدیل شده بود و در حال حاضر این رویا در حال تحقق یافتن است.

در سال های اخیر سود بالایی که بانک ها به مشتریان خود می پرداختند موجب کسادی بازار تولید داخلی شد، چرا که یک تولیدکننده بدون پرداخت مالیات و عوارض سرمایه خود را در بانک ها قرار می داد و با سود آن زندگی می کرد، این سرمایه گذاری راهی مطمئن، آسان و بی دردسر بود که بر اقتصاد ایران چنبره زد اما همین راه ساده موجب خانه نشینی کارگران ایرانی و افزایش بیکاری در کشور شد.

اینک چرخ بسیاری از صنایع از حرکت ایستاده و در مقابل جیب بانک ها پر پول تر شده است، در این شرایط با کاهش نرخ سود بانکی تولیدکنندگان سال های دور، به فکر افتاده اند تا سرمایه خود را از جیب بانک ها بیرون کشیده و در جایی سرمایه گذاری کنند که سود بیشتری به آن‌ها بدهد و در این راه با گزینه های بسیاری مواجه هستند. یکی از این گزینه ها برای سرمایه گذاری پیش خرید خودرو است که با خرید خودرو هر فرد می تواند سودی بیش از قرار دادن پول خود در بانک ها به دست بیاورد.

بر اساس این گزارش صنعت خودروسازی در ایران سال هاست که به بازار جذابی تبدیل شده است و خودروسازان نیز از این داغی بازار استفاده کرده و خودروهایی که هنوز تولید نشده اند را به مردم می فروشند. در شرایط امروز، پرداخت سود بیشتر از بانک ها را می توان از دلایل جذب مشتری به پیش خرید کردن خودروهای داخلی عنوان کرد؛ چرا که در حال حاضر در شرایط پیش فروش خودرو سود مشارکت بین 18 تا 22 درصد و سود انصراف نیز بین 15 تا 20 درصد ذکر شده است.

این گزارش می افزاید پرداخت این سود بالا موجب شده که در شرایطی که نرخ سود بانکی به 10 درصد روزشمارو 15 درصد سالانه کاهش یافته است، جذابیت سرمایه گذاری در بازار خودرو افزایش میابد.

*** خودروسازان در پرداخت سود گوی رقابت را از بانک ها ربودند

سعید موتمن رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به تفاوت قیمت خودروهای تولید داخلی از کارخانه تا بازار گفت: پیش فروش کردن خودرویی که هنوز تولید نشده است و پرداخت سود بالا یکی از دلایل این تفاوت قیمت است.

او با انتقاد از پرداخت بالای سود در پیش فروش خودرو گفت: این موضوع جذابیت سرمایه گذاری در این بازار را افزایش داده و همین امر موجب شده تا سرمایه ها به این بخش سرازیر شود و با توجه به سود بالا در خودرهایی که قیمت آن‌ها کمتر از 45 میلیون تومان است، شاهد تفاوت قیمت یک تا سه میلیون تومانی خودرو از کارخانه تا بازار هستیم.

موتمن تصریح کرد: در هر بازاری که دو نرخ وجود داشته باشد، فساد رخ می دهد و در این وضعیت باید شرایط برای همه تولیدات داخلی یکسان باشد تا شاهد رونق تولید داخلی باشیم.

*** ناتوانی بانک ها در تامین سرمایه مورد نیاز خودروسازان

بر اساس این گزارش، در حالی که برخی منتقد پیش فروش کردن خودرو در کشور هستند تولید کنندگان نظری متفاوت دارند و بر این باورند که حمایت مردم از تولیدکنندگان موجب رونق این بخش خواهد شد.

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به این که پیش فروش کردن خودرو در بسیاری از کشورها انجام می شود گفت: پیش فروش خودرو فقط مختص ایران نیست و به عنوان مثال در کشور آلمان مرسدس بنز برخی از مدل ها را پیش فروش می کند و مردم برای تهیه خودرو تا هشت ماه صبر می کنند.

او افزود: انتقاداتی که به سرازیر شدن سرمایه به سمت صنعت خودرو می شود، درست نیست چرا که در این بخش برخلاف بانک ها پول صرف تولید شده است .

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در حال حاضر بیش از 1250 هزارمیلیارد تومان سپرده در بانک ها است و این در حالی است که فروش سالانه کل صنعت خودرو کمتر از 40 هزار میلیارد تومان است که این رقم در برابر سپرده موجود در بانک ها ناچیز است.

او تصریح کرد: برخی معتقدند که مردم پول ها را در بانک ها سپرده گذاری کنند و بانک ها به خودروسازان وام بدهند، در حالی که بانک ها بیش از 20 درصد سرمایه خود نمی توانند به یک موسسه وام بدهند ،ضمن این که کل سرمایه همه بانک های کشور 50 هزار میلیارد تومان است که 20 درصد آن نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان می شود.

نجفی منش ادامه داد : نیاز صنعت خودرو ایران 40 هزار میلیارد تومان است و این موضوع نشان می دهد که بانک ها نمی توانند سرمایه مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند، دلیل آن این است که بانک های ما متناسب با اقتصاد رشد نکرده اند و در مقایسه با بانک های خارجی بسیار کوچک هستند.

بر اساس این گزارش، در شرایط کنونی که سرمایه نیاز اصلی تولید و تولیدکننده است باید وضعیت به گونه ای تغییر یابد تا سپرده ها از بانک ها خارج شده و در این بخش سرمایه گذاری شود. ضمن این که اگر چه صنعت خودرو سازی ایران از صنایع مهم در کشور است اما در کنار حمایت از این بخش باید شرایط برای سایر تولیدات داخلی مهیا شود، نه این که فقط حمایت از صنعت خودروسازی انجام شود و سایر صنایع و تولیدکنندگان برای دریافت وام بین بانک ها آواره باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت ایسکا نیوز،تاریخ انتشار29شهریور96،کدخبر: 838814، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین