پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۶۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مدیرعامل تازه ساماندهی مشاغل معتقد است مهم ترین دلیل شکست طرح ساماندهی دکه های مطبوعاتی نگاه شهروندان به این صنف است. به گفته افشار مردم گمان می کنند این صنف قشر ضعیفی هستند که مدیریت شهری می خواهد با آن ها برخورد کند، در حالی درآمد ماهیانه آن ها از پنج تا ۵۰ میلیونی است.

شعار سال: سال هاست که ساماندهی دکه های مطبوعاتی از سوی مدیریت شهری دنبال می شود اما هر بار به بهانه ای زمان اجرایی شدن این طرح به تعویق می افتد. نخستین بار اواخر سال ۸۶ طرح ساماندهی کیوسک های مطبوعاتی از سوی شرکت ساماندهی مشاغل مطرح شد.

مشکل اصلی اشغال پیاده روها و نبود مکان کافی برای قرار دادن نشریات بود. همچنین برای امنیت بیشتر و جلوگیری از هرگونه تخلف کیوسک‌های جدید به گونه ای طراحی شد که پلیس بتواند به راحتی درون آنها را مشاهده کند.

دکه هایی که به آتش کشیده شد

کیوسک های جدید یکسال بعد به شهر آمدند اما تنها یک روز میهمان پایتخت بودند. کیوسک دارن ازهمه جا بی خبر وقتی با پیکره جدید کیوسک های مطبوعاتی در خیابان انقلاب روبرو شدند آن را به آتش کشیدند و مقابله ساختمان شهرداری تحصن کردند. آن سال قرار بود ۲۰۰ کیوسک جدید به جای کیوسکهای قدیمی در شهر نصب شود اما سال تمام شد و خبری از تغییرات نشد.

طرح ساماندهی کیوسک‌ها با طراحی سه مدل جدی کیوسک دوباره کلید خورد. این کیوسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که تنها امکان عرضه مطبوعات و محصولات فرهنگی در آن باشد. قرار بود ۱۰ کیوسک‌های جدید، به طور پایلوت در نقاط مختلف شهر تهران نصب شود تا تمامی کیوسک‌داران آن را مشاهده کرده و به تدریج تمامی یک هزار و ۲۰۰ کیوسک شهر تهران ساماندهی شود اما این اتفاق باز هم نیفتاد.

کیوسک داران که همیشه با ساماندهی دکه هایشان مخالف بودند بی توجهی به نظرات خود را دلیل عدم همکاری با مدیران شهری عنوان می کردند. پس از مدتی کیوسک داران هم با مدیران شهری به توافق رسیدند اما این طرح به نتیجه نرسید و همچنان روزنامه ها و نشریات در کیوسک های قدیمی به فروش می رسید و نیمی از عرض پیاده رو ها را روزنامه و نشریات اشغال کرده و گاهی نیز فرشی برای رژه موش ها بودند. اما دلیل تاخیر در نصب کیوسک های جدید چیست؟

ساماندهی دکه ها از چه زمانی شروع شد / فرصت به گل فروش ها و مطبوعاتی ها

محمد حقانی یکی از قدیمی ترین مدیران شهری درخصوص تاریخچه این دکه ها گفته است : در سال ۶۸ بیش از پنج تا شش هزار کیوسک در سطح شهر تهران بود و این کیوسک‌ها ضمن ایجاد مزاحمت‌های محلی برخی اقدام به فروش اقلامی می‌کردند که در تقابل و سلامت و بهداشت مردم بود.

او ادامه می دهد: حتی برخی قاچاق می‌فروختند، در آن زمان براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به آن‌ها اخطار داده شد و تمامی این کیوسک‌ها جمع‌آوری شد و فقط به تعدادی اجازه کار داده شد که یا گل‌فروشی کنند و یا مطبوعات بفروشند.

اجاره داری و مدیریت بیرون از مرزهای تهران

از آن زمان تا به امروز تهران همان ۱۲۰۰ دکه مطبوعاتی را دارد که در انحصار عده ای خاص است. صاحبان این دکه ها از یک قومیت خاص هستند که بیشتر آن ها نیز در تهران زندگی نمی کنند و این دکه ها را به افراد دیگر اجاره داده اند.

اجاره هایی که نسبتی با میزان اجاره بهای آن ندارد. برخی از این دکه ها بین یک تا سه میلیون اجاره داده می شوند. این در حالی است که پولی که ماهیانه شهرداری ازصاحبان دکه های مطبوعاتی می گیرد بین ۲۵ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

اجاره بها یا قیمت خرید دکه ها بنا برمکان استقرارشان تفاوت دارد و با توجه با مناطق و محلات بالای شهر فرق می کند این را یکی از دکه داران مرکزی شهر می گوید و ادامه می دهد: اگردر محلات منطقه یافت آیاد قیمت اجاره بها ماهیانه کمی بیشتر از یک میلیون تومان باشد در مناطق یک و دو تا پنج شهرداری حتما خیلی بیشتر است و در مناطق مرکزی شهر کمی کمتر.

دکه دارانی که مچ وزارت خانه را خوابانده اند

فرهاد افشار، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران که یکی از نخستین اولویت های کاری اش را ساماندهی این دکه ها قرار داده است به تازگی دلیل شکست تاریخی ساماندهی این دکه ها را نگاه مردم با این صنف دانسته و گفته است : مهمترین چالشی که در ساماندهی این صنف وجود دارد افکار عمومی است. شهروندان نباید گمان کنند این صنف قشر کم بضاعتی است. زیرا درآمدی حداقلی از پنج میلیون و حداکثر تا ۵۰ میلیون ماهیانه از این دکه ها به دست می آورند.

او ادامه می دهد: دکه ها بر اساس موقعیت مکانی درآمدهای متفاوتی کسب می کنند اما شهروندان این ذهنیت را دارند که درآمد این صنف بسیار پایین است و در برابر طرح های ساماندهی موضع گیری می کنند در حالی که در واقعیت این گونه نیست و ساماندهی این صنف برخورد با اقشار کم درآمد نیست و این واحدها تنها در اختیار اقشار خاصی است که باید ساماندهی شود.

افشار با اشاره به جزییات قرارداد دکه های مطبوعاتی گفت: قرارداد این دکه ها در سال ۷۴ منعقد شده و صراحتا در آن آمده قراردادها یک ساله است و نقل و انتقال در آن غیرقانونی است بنابراین هر گونه واگذاری و نقل و انتقال از سال ۷۴ تا به امروز غیرقانونی است.

مدیران تازه شهر خوشبین هستند با توجه به نوع قرار دادی که با این دکه داران بسته شده بتوانند در ساماندهی جدید موفق باشند اما مرور طرح های گذشته نشان می دهد دکه داران در زورآزمایی های گذشته از پس وزارت خانه و نهادهای قضایی هم برآمده اند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان، تاریخ انتشار 10 مرداد 97، کد مطلب: 12833، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
ا.ف75
خداییش این دکه ها از 5 تا 50 میلیون درامد دارن؟؟ چه اشتباه بزرگی کردم من درس خوندم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین