پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۷۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷
رئیس پلیس فتای ناجا افزود: این آمار در حالی به دست آمده که پلیس آمریکا تنها ۱۶ تا ۲۰ درصد پرونده‌های سایبری خود را به نتیجه رسانده است.

شعارسال: سردار کمال هادیان‌فر در حاشیه همایش همیاران پلیس فتا با اشاره به تشکیل پلیس فتا در سال 90 و سابقه فعالیت این پلیس و دستاوردهای آن اظهار داشت: پلیس فتا در بهمن ماه 90 بر اساس سند راهبردی 600 صفحه‌ای و پس از انجام مطالعات جامع و بررسی پلیس‌های سایبری 23 کشور توسعه یافته دنیا تشکیل شد و امروز در 135 نقطه کشور و تمام شهرهای دارای جمعیت بیش از 150 هزار نفر فعال است.

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه 85 درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس سایبری ایران منجر به کشف شده افزود: این آمار در حالی به دست آمده که پلیس آمریکا تنها 16 تا 20 درصد پرونده‌های سایبری خود را به نتیجه رسانده و در کشور کره نیز توان پلیس سایبری این کشور حدود 25 درصد به نسبت پرونده‌های تشکیل شده بوده و آمار 85 درصدی کشفیات پلیس فتا نشان از توان فوق‌العاده پلیس سایبری ایران دارد.

رئیس سایبری آمریکا: 20 هکر در دنیا با 5 میلیون دلار قادر به مختل کردن امنیت سایبری هستند

هادیان‌فر در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه امنیت در فضای مجازی یک محصول نیست و نتیجه یک فرآیند پیچیده است گفت: در هیچ کجای دنیا تامین امنیت تنها محصول عملکرد پلیس نیست چرا که امنیت فرآیندی است که تمام آحاد جامعه در آن نقش دارند و باید همه مردم در سطوح مختلف در تامین این امنیت مشارکت داشته باشند.

وی گفت: به عنوان مثال آمریکایی‌ها معتقدند که 11 زیرساخت اساسی در حوزه امنیت این کشور وجود دارد که ضعف هر یک از این زیرساخت‌ها می‌تواند لایه‌های دیگر را دچار مشکل کرده و امنیت را به خطر بیندازد.

رئیس پلیس فتای ناجا گفت: رئیس سایبری آمریکا عنوان کرده است که در حال حاضر 20 هکر شناخته شده در دنیا وجود دارند که تنها با در اختیار داشتن 5 میلیون دلار قادرند این لایه‌های امنیتی را مختل کرده و امنیت را به چالش بکشند. لذا با سطح‌بندی زیرساخت‌ها همه آحاد جامعه را در تامین امنیت سهیم می‌کنند که یکی از این لایه‌ها قطعا مردم بوده و با متمرکز کردن آنها بر توجه به امنیتشان در فضای مجازی از طریق بروزسازی فایروال‌ها و تغییرات مکرر رمزها و پسووردها سعی می‌کنند تا امنیت در فضای سایبری را محقق کنند و این موضوع برای کشور ما نیز باید اتفاق بیفتد.

هادیان‌فر گفت: متاسفانه در کشور ما میلیون‌ها کاربر اینترنت وجود دارند که توجه چندانی به رمزهای خود نداشته و حتی تعدادی از آنها اصلا از مزایای دارا بودن فایروال‌ها مطلع نیستند.

همکاری 42 هزار همیار پلیس فتا طی 5 سال اخیر

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پلیس سایبری ایران برای بهره‌مندی مشارکت مردم در تامین امنیت سایبری گفت: در 5 سال اخیر و به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده 42 هزار نفر به عنوان همیار پلیس فتا با ما همکاری داشتند و این افراد در سطوح مختلف از ارائه گزارش ارتکاب جرائم در فضای اینترنتی تا ردیابی‌های فنی جرائم در فضای مجازی با پلیس همکاری دارند.

لزوم سطح‌بندی دسترسی به اطلاعات فضای مجازی به تناسب سن کاربران

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه تمام کشورهای پیشرفته دنیا در حال سطح‌بندی دسترسی به اینترنت برای شهروندان خود به تناسب سن آنها هستند گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سطح دسترسی به اطلاعات در فضای مجازی را به تناسب سن کاربران تعیین کرده‌اند چرا که صحیح نیست یک کودک 6 ساله قادر به دیدن پیج‌ها و دیدن اطلاعاتی باشد که یک فرد بالغ می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و از این رو سطوح مختلفی را برای دسترسی به اینترنت به نسبت سن کاربران تعیین کرده‌اند.

وی با اشاره به اقدام مشترک پلیس، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات برای سطح‌بندی دسترسی به اطلاعات برای دانش‌آموزان گفت: خوشبختانه سال گذشته با مشارکت خوب وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش طرح کوا (کودک و اینترنت) اجرایی شد و 210 هزار دانش‌آموز تحت آموزش‌های لازم در حوزه اینترنت در فضای اینترنت قرار گرفتند و امسال نیز این آموزش‌ها ادامه خواهد داشت.

هادیان‌فر در ادامه گفت: در سال 90 و 91، 3400 فقره پرونده‌های غیراخلاقی گزارش شده بود که متاسفانه این آمار در سال 96 به 40 هزار مورد رسیده که نشاندهنده افزایش 900 درصدی در این بخش است. این در حالیست که بخشی از این پرونده‌ها مربوط به نوجوانان شده که باید راهکارهایی در حوزه آموزشی و فرهنگ‌سازی برای آن در نظر گرفت و از این رو لازم است تا خانواده‌ها نیز به عنوان اصلی‌ترین نهادهای موثر، با بکارگیری نرم‌افزارهای کنترلی و همچنین نظارت‌های معمول، بر رفتار فرزندانشان کنترل داشته باشند.

بانک ملی اولین بانک اجراکننده رمزهای یک بار مصرف OTP

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص رمزهای یک بار مصرف برای مشتریان بانکداری الکترونیکی گفت: در جلسه اخیر با وزیر ارتباطات و مسئولان بانک مرکزی بر استفاده از رمزهای یک بار مصرف تاکید شد چرا که ما در حوزه بانکی آسیب‌های بسیاری را از ناحیه رمزهای ساده‌ای که مردم برای حساب‌های بانکی خود و کارت‌های بانکی انتخاب می‌کنند داشته‌ایم و متاسفانه 34 درصد جرائم کشور در حوزه فضای مجازی مربوط به برداشت‌های غیرمجاز است.

رئیس پلیس فتای ناجا با تاکید بر اینکه بانک‌ها نیز باید علاوه بر جذب سرمایه در حوزه آموزش مشتریان خود فعال‌تر عمل کنند گفت: متاسفانه یکی از مهمترین رقابت‌ها بین بانک‌های کشور رقابت در جذب سرمایه است در حالیکه باید بانک‌ها آموزش‌های همگانی به منظور ارتقاء امنیت مشتریان خود نیز ارائه دهند و در این حوزه فعال‌تر باشند.

هادیان‌فر گفت: با توجه به این موضوعات مقرر شد تا رمزهای یک بار مصرف OTP به زودی در دستور کار 32 بانک کشور قرار گیرد و بانک ملی اولین بانکی است که در حال اجرای این موضوع است و بر اساس آن کاربران بانک‌ها هر بار برای دسترسی خود به حساب‌های الکترونیکی‌شان یک رمز جدید را از طریق تلفن همراهشان دریافت می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا امنیت حساب‌های بانکی آنها ارتقاء یابد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشرق، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1397 ، کدخبر:880195 ،www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
اینجا ، هر ناواردی می خواهد تخلف سایبری مرتکب بشه، اونجا قانون حاکمه و فقط خلافکارهای حرفه ای ورود می کنند. پس استدلال شما در خصوص قوت پلیس سایبری ایران می تونه اشتباه باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
ا.ف75
واقعا یکی از تخصصی ترین نظرایی بود که در عین سادگی میشد بیانش کرد! لذت بردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین