پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۲۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران یکی از اعضای آن می باشد، دولت ها باید تضمین کننده حقوق افراد در جامعه باشند.

شعارسال: محمود صادقی عصر سه شنبه در سلسله نشست های بازخوانی منشور حقوق شهروندی که در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: انتظار این است که دولت بندها و مواد منشور حقوق شهروندی را که در قالب حقوقی به تصویب نرسیده به تصویب برساند و خلاءهای قانونی آن را پر کند.
وی ادامه داد: در مواردی از منشور حقوق شهروندی حقی که یک شهروند در مقابل حاکمیت دارد را بیان می کند و طبیعی است این حق در اجرا بخصوص در کشورهای توسعه نیافته مانند ایران با مشکل روبه رو می شود و باید کسانی که جرات، شهامت و اشراف به این قوانین دارند عهده دار اجرای آن در جامعه باشند.
صادقی با بیان این که در منشور حقوق شهروندی به حقوق بشر اشاره ای نشده است، اظهار داشت: با توجه به این که ایران عضو بسیاری از نهادهای حقوق بشری در سطح بین الملل است و این که در تعارض حقوق داخلی با قوانین بین المللی حق با قوانین بین المللی است که عضو آن هستیم، باید مسایل حقوق بشری در این منشور گنجانده شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی اشاره به در دسترس بودن آموزش و رایگان بودن آن دارد، اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که این حق تحت الشعاع قرار گرفته و آموزشگاه ها و مدارس غیرانتفاعی که بنا به محدودیت اقتصادی و مالی دولت ایجاد شده بود، تبدیل به یک قاعده شده است.
وی به موضوع استقلال در دانشگاه های کشور اشاره داشت و گفت: قرار شد مدیریت دانشگاه ها به صورت هیات امنایی باشد ولی این مساله به سمتی رفت که دانشگاه ها از رسیدگی دیوان محاسبات مصون بمانند و متاسفانه اعضای این هیات به جایگاه خود واقف نیستند.
صادقی ادامه داد: اکنون در بحث استقلال استاد و دانشجو مشکل داریم و مصوباتی داریم که به تخلفات دانشجویان در کمیته های انضباطی که صلاحیت این کار را دارند رسیدگی شود ولی عملا این مساله رعایت نمی شود.
وی گفت: روز گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلسه ای با وزیر کشور، مسئولان آموزش عالی و برخی مسئولان فرهنگی نهادهای اطلاعاتی داشتیم تا برای سال تحصیلی جدید دانشگاه ها تمهیداتی اندیشیده شود و متاسفانه نوع گفتمان برخی از مسئولان فرهنگی نهادهای امنیتی این بود که دانشجو باید در داخل دانشگاهها کنترل شود تا ما مجبور به مداخله نشویم.
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه نگاه به مقوله فرهنگ از منظر یک مسئول فرهنگی کنترل دانشجو است نه ارتقاء فرهنگی.
در ادامه این نشست مهناز احمدی دستجردی دستیار وزیر آموزش و پرورش در حقوق شهروندی به بررسی عملکرد این وزارتخانه در تحقق حقوق شهروندی پرداخت.
وی در نقدی از منشور حقوق شهروندی گفت: در این منشور به حق استادان، دانشجویان و حتی توان خواهان اشاره شده ولی در آن هیچ نامی از معلمان نشده است.
احمدی با اشاره به این که در برخی موارد به خروجی های آموزش و پرورش نقدهایی می شود، اظهار داشت: این در حالی است که به غیر از این نهاد حدود 30 نهاد فرهنگی دیگر در کشور هستند که بودجه دریافت می کنند و پاسخگو هم نیستند.
علی اصغر کاراندیش معاون توسعه و مدیریت منابع وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیار ویژه وزیر در امور حقوق شهروندی نیز در این نشست گفت: یکی از کارهایی که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال آن هستیم آگاه سازی و اطلاع رسانی افراد به حقوق خود می باشد و در همین راستا قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب شده و حوزه این قانون این است که اطلاعات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی با اشاره به این که برخی مطالب آزادانه در فضای مجازی منتشر می شود که تشخیص درستی یا نادرستی آن برای مردم سخت است، گفت: اگر ما در موضوعات مطرح شده شفاف سازی نکنیم جامعه دچار مشکلاتی خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 9 مرداد 1397 ، کد خبر: 82987622، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
حقوق افراد در این مملکت هیچ وقت ستانده نمیشه چون خودشون دنبال این حق نیستن!
ا.ف۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین