پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
بیش از ۲ میلیارد تومان از خرداد سال ۹۵ تا اواخر سال ۹۶ برای مبارزه با آفت شب پره شمشاد در سطوح قابل دسترسی جنگل های هیرکانی کشور هزینه شده است.
شعارسال: بهمن اسفندیاری ،مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از سال ۹۵ آفت خطرناک و نوظهور شب پره شمشاد وارد جنگل های هیرکانی در کشور شد که پس از شناسایی این آفت ظرف یک ماه، دستورالعمل مبارزه با آن تدوین و عملیات مبارزه شامل محلول پاشی در تمام سطوح قابل دسترسی و اقدامات مکانیکی نظیر نصب تله های فرمونی و تله های نوری انجام شد.

بهمن اسفندیاری،سطح آلودگی شمشادزارهای استان های شمالی کشور به آفت شب پره را ۸۵۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: بخش اعظم شمشادزارها به طور پراکنده و در مناطق صعب العبور قرار دارند و دسترسی به آن مناطق امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که در کشورهای آسیای میانه، اروپایی و همسایگان ما مانند ترکیه، آذربایجان و گرجستان در مبارزه با این آفت در شمشادزارهای خود، تجربه موفقی وجود ندارد، تصریح کرد: بیشترین میزان مبارزه با شب پره که منشا خارجی دارد در ایران صورت گرفته و هر چند که هنوز به نتایج مورد نظر نرسیده ایم.

اسفندیاری افزود: ما نسبت به آفت شب پره شمشاد بی تفاوت نیستیم و هرچه در توان داریم به کار می بندیم به طوری که کار قلمه گیری و بذرگیری از گونه های مقاوم شمشاد در حال انجام است تا بعد از رفع این مشکل بتوانیم، این گونه پر ارزش را توسعه دهیم.

وی گفت: امسال کار مساحت یابی را در جنگل ها ی شمال کشور انجام می دهیم و مناطقی که شمشادهای آن خشک شده اند، مناطقی که ریشه شمشادها زنده اند و بخشی که شمشادهایش سبز هستند را جدا کرده و کار محلول پاشی را در مناطق آلوده انجام می دهیم تا از خشک شدن شمشادها جلوگیری کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که بیماری قارچ بلایت شمشاد نیز بیشترین تاثیر را در خشکیدگی این گونه از درختان داشته است، اذعان داشت: در سال ۹۱ قارچ بلایت وارد جنگل های هیرکانی شد و اکنون بخشی از شمشادهای استان های گیلان و مازندران به این قارچ آلوده شده اند و عامل اصلی خشک شدن شمشادها به شمار می روند.

وی ادامه داد: استان های شمالی با روش های مختلف در مناطق آلوده با این قارچ مبارزه می کنند و آنچه که کار مبارزه را پیچیده کرده، زنده مانی بذر این قارچ در خاک به مدت پنج سال است.

اسفندیاری تصریح کرد: بیشترین عملیاتی که برای مبارزه با این قارچ صورت گرفته، عملیات بهداشتی است که در آن شاخ و برگ های آلوده از جنگل خارج و سوزانده می شوند.

وی استفاده از قارچ کش، محصور کردن برخی مناطق آلوده و استفاده از آب اکسیژنه برای ضد عفونی کردن خاک را از دیگر اقدام ها برای مبارزه با قارج بلایت شمشاد عنوان کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در مناطقی که شمشاد ها به قارچ آلوده بودند، آفت شب پره نیز شروع به خوردن برگ ها و پوست درختان کرده و خسارت جدی به این گونه درختان وارد شده است.

وی اذعان داشت: قرار است امسال شمشادهایی که خشک شده اند را از جنگل خارج کنیم و از آنجایی که درختان شمشاد جزو گونه ممنوع القطع هستند مجوز این کار باید از سوی شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر و با تشخیص گیاهپزشکی انجام شود.

اسفندیاری درباره دشمن طبیعی آفت شب پره شمشاد نیز گفت: در استان گلستان نوعی مگس به عنوان پارازیتویید شفیره های آفت شب پره شمشاد شناسایی شده که ممکن است راه نجات شمشادزارهای کشور باشد.

وی افزود: این نوع مگس برای مبارزه با آفت شب پره به صورت لکه ای در شمشادزارهای استان گلستان استفاده شده و امیدواریم این اقدام نتیجه بخش باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: این نوع مگس بر روی شفیره های آفت شب پره تخمگذاری می کند و از شفیره های تغذیه می کند.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت جهاد کشاورزی ، تاریخ انتشار 16 مرداد 97 ، maj.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین