پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
نشست صمیمانه رییس سازمان غذا و دارو و اعضای هیات رییسه این سازمان با اصحاب رسانه بهانه ای بود تا با آغاز نخستین مرحله ی تحریم ها وضعیت و موجودی داروی کشورو صنعت تولید دارو در کشور به بحث و گفت و گو گذاشته شود.

شعار سال: رییس سازمان غذا و دارو با پاسداشت روز خبرنگار به پرسش‌های آنان درباره تحریم‌های دارویی کمبود دارو، مشکلات داروهای بیماران خاص، وضعیت بازار دارویی در کشور و ... پاسخ داد .

غلامرضا اصغری در پاسخ به سوال سالم خبر مبنی براینکه یکی از مشکلاتی که تولید کنندگان دارو آن را بارها مطرح کرده اند این است که به محض کمبود داروی تولید داخل در بازار، واردات آن در دستور کار سازمان قرار می گیرد، گفت: اولویت نخست ما تامین نیاز دارویی بازار است. اگر شرکت تولیدی به هر دلیل دارو تولید نکند و کمبود در بازار احساس شود سریع ترین اقدامی که ما به عنوان متولی تامین نیاز دارویی کشور می توانیم انجام دهیم واردات است.

وی همچنین افزود: پس ازآن در فرصت مناسب تلاش می کنیم به مشکل شرکت های تولید دارو رسیدگی کنیم ضمن آنکه شرکت تولید کننده موظف است برنامه تولید خود را در سیستم رولینگ وارد کند که اگر نکند و به ما اطلاع ندهد این مساله تلقی می شود که این شرکت تولیدی مشکلی در تولید دارو برای سه ماه آینده ندارد.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: اگر این اتفاق نیافتد و شرکت تولید کننده دارو دست ما را در پوست گردو قرار دهد وظیفه اصلی ما رسیدگی به مشکل آن شرکت نیست. حل مشکل صنعت دارو برعهده وزارت صنعت است و ما متولی رسیدگی به صنعت دارو نیستیم ما متولی تامین داروی مردم هستیم اگر چه هر کمکی هم بتوانیم به صنعت دارو می کنیم.

ما مدت هاست آرایش جنگی گرفته ایم

او در پاسخ به سوال دیگر سالم خبر که از او پرسید چرا تولید کنندگان شما را متهم به نداشتن آرایش جنگی در شرایط موجود می‌کنند ،گفت: اگر آرایش جنگی این است که ما چفیه دور گردن خود بیاندازیم و پیراهن خود را روی شلوارمان قرار دهیم و پوتین بپوشیم باید بگویم ما آرایش جنگی نداریم اما اگر آرایش جنگی این است که به وظایف خود به بهترین نحو عمل کنیم و آرامش خود و جامعه را حفظ کنیم وبه دور از هر گونه حرکات نمایشی جنجال سازی کنیم وتلاش کنیم امنیت دارویی غذایی و روانی مردم راتامین کنیم باید بگویم ما مدتهاست آرایش جنگی

اگر شرکت تولیدی به هر دلیل دارو تولید نکند و کمبود در بازار احساس شود سریع ترین اقدامی که ما به عنوان متولی تامین نیاز دارویی کشور می توانیم انجام دهیم واردات است

گرفته‌ایم. آرایش جنگی این نیست که هر کس هر زمان بخواهد سرش را پایین بیاندازد و وارد دفتر ما شود فهم ما از آرایش جنگی این است که برای بهترو سریع تر انجام شدن کارها از قبل هماهنگی های لازم انجام شود.

او در پاسخ به سوال دیگر سالم خبر مبنی براینکه چرا شرکت های دولتی و شبه دولتی دارو در دریافت تسهیلات ویژه بانکی نسبت به شرکت های خصوصی در اولویت قرار گرفته اند گفت: یکی از مشکلاتی که صنایع ما با آن امروز مواجه هستند این است که اغلب جزو هلدینگ های بزرگی هستند که شرکت هایی از صنایع دیگر در آن حضور دارند. بانک ها قانونی دارند که اگر مجموعه ای در هلدینگی قرار داشته باشد که به بانک بابت اقساط عقب افتاده خود به بانک بدهکار باشد وقتی پولی به حساب شرکت دیگر این هلدینگ وارد شود بانک می تواند بدهی خود را از آن شرکت برداشت کند. ما در خواست مان از ستاد ویژه دولت این بود که در این باره برای شرکت های دارویی استثنا قائل شوند و مصوبات مربوط به آن را از این ستاد دریافت کردیم .

اصغری تاکید کرد که زمان انجام این کار نمی دانستیم که بخش خصوصی هم همین مشکل را دارد یعنی نمی دانستیم که برخی از شرکت های خصوصی ما جزو هلدینگ هایی هستند که این مشکل برای آن ها هم وجود دارد . بطور مثال متوجه شدیم که هلدینگی که شرکت داروسازی عبیدی جزو آن است برای این شرکت مشکل مشابهی را پدید آورده است که پس از اطلاع از این موضوع رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دادیم و منتظر دریافت مصوبات لازم برای این کار هستیم که با آن حتما موافقت خواهد شد.

وی گفت: بنابراین باید بگویم دولتی بودن یا نبودن شرکت ها برای ما تفاوتی ندارد و هدف ما تامین داروی مردم است و شرکت های خصوصی در این زمینه معمولا بهتر عمل می کنند

مکاتبه غذا و دارو با بانک مرکزی

رییس سازمان غذا و دارو همچنین، گفت: همه تلاش‌مان این است که تا جای ممکن با تلاش و کار شبانه‌روزی شرایطی را فراهم کنیم که نیازهای مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تامین شود و شاهد مشکلات کمتری در این حوزه‌ها باشیم. متاسفانه امروز کاری که به ویژه در فضای مجازی انجام می‌شود ایجاد جنگ روانی در حوزه‌های مختلف است. در این شرایط رسانه‌ها باید برای مقابله با این فضاسازی دشمن اطلاعات درست به مردم ارائه دهند. بر همین اساس امیدواریم همه ما با تلاش و کوشش بتوانیم نقش و وظیفه‌مان

اگر آرایش جنگی این است که ما چفیه دور گردن خود بیاندازیم و پیراهن خود را روی شلوارمان قرار دهیم و پوتین بپوشیم باید بگویم بله ما آرایش جنگی نداریم

را در سطح ملی و سازمانی انجام دهیم.

مکاتبه سازمان غذا و دارو با بانک مرکزی

وی در ادامه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چرایی تاخیر در انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: من مشتاقم که بتوانیم اطلاعات شرکت‌هایی را که در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی دریافت کرده‌اند را داشته باشیم و بدانیم که این شرکت‌ها چه میزان ارز دریافت کرده‌اند و آیا محصولات‌شان را وارد و تولید کرده‌اند یا خیر؟ بر همین اساس منتظر این اطلاعات هستیم و با بانک مرکزی هم مکاتباتی را انجام داده‌ایم. بانک مرکزی اعلام کرد که این اطلاعات را به وزارت اقتصاد داده و وزارت اقتصاد هم اطلاعات این شرکت‌ها را به گمرک داده است تا گمرک بررسی کند که کدامیک از آن‌ها ارز گرفته و کالاها را وارد کرده‌اند. در این رابطه شخصا با رئیس گمرک صحبت کردم تا هر چه سریعتر این اطلاعات را به ما ارائه دهند و امیدواریم زودتر این اطلاعات منتشر شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سهم عوامل داخلی در مشکلات ایجاد شده،اظهارکرد: عمده کاری که دشمن تاکنون انجام داده این است که قبل از آغاز تحریم‌ها آن‌ها را اعلام کرده و گفته‌اند که ما چنین و چنان می‌کنیم. این بحث‌ها به نوعی شروع جنگ روانی بود بنابراین تحریم‌ها فقط اقتصادی نیستند بلکه جنبه روانی هم دارند. عمده مشکلات ما تاثیر همین جنگ روانی بود. از طرفی آمریکایی‌ها با تک تک شرکت‌های طرف قرارداد ما به‌صورت حضوری یا تلفنی تماس گرفتند. به عنوان مثال یک شرکت هندی را تهدید کردند که اگر به ایران دارو دهید با شما معامله نمی‌کنیم بنابراین عملا جنگ روانی پیش از این شروع شده بود و از طرفی مذاکرات آمریکایی‌ها با شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی نیز وجود داشت. به طوری که برخی اعلام کردند که ما نمی‌توانیم مستقیما با شما کار کنیم و باید راه‌های واسطه‌ای ایجاد شود.

اصغری ادامه داد: در همین شرایط سیاست‌های ارزی اعلام شد، صرافی‌ها تعطیل شدند، ارز محدود و سهمیه بندی شد و به یک سری از کالاها ارز دولتی داده شد که برای سازمان غذا و دارو نیز ۳.۵ میلیارد دلار اختصاص دادند. به هر حال همه این سیاست‌ها تلاطم‌هایی ایجاد کرد که روی شرایط و مشکلات اثر گذاشت.

اصغری با بیان اینکه البته ما مرتبا مذاکراتی

اگر آرایش جنگی این است که به وظایف خود به بهترین نحو عمل کنیم و آرامش خود و جامعه را حفظ کنیم وبه دور از هر گونه حرکات نمایشی جنجال سازی کنیم وتلاش کنیم امنیت دارویی غذایی و روانی مردم راتامین کنیم باید بگویم ما مدتهاست آرایش جنگی گرفته‌ایم

را با کشورهای طرف قرارداد اعم از ترک‌ها، چینی‌ها، فرانسوی‌ها، هندی‌ها، آلمانی‌ها و ... داشتیم، گفت: هم ما به این مناطق سفر کردیم و هم آنها به ایران آمدند تا از بروز مشکلات پیشگیری شود. بر همین اساس تفاهمات و تمهیدات لازم حتی برای تحریم‌های پیش رو که در آبان ماه قرار است اجرا شود، انجام شده است. باید بدانیم که جنگ تحریم مجروح، انفجار و شهید ندارد اما مشکلات دیگری به دنبال دارد. به هر حال جنگ هزینه دارد و هزینه‌های جنگ اقتصادی هم متفاوت است.

تحریم داخلی بیماران خاص

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم توزیع داروی برخی بیماران خاص مانند هموفیلی‌ها در برخی استان‌های کشور از سوی شرکت‌های توزیع کننده دارو اظهارکرد: ما هم این گزارش‌ها را دریافت کرده‌ایم. بخشی از این کمبودها به این دلیل است که داروخانه نمی‌تواند اقلام را نقدی بخرد و شرکت‌های پخش می‌گویند ما دارو را نقدی می‌فروشیم. این در حالیست که روال معمول این است که برای خرید دارو از شرکت‌های پخش چک سه ماهه و حتی شش ماهه به شرکت‌ها ارائه شود.

اصغری افزود: از طرفی باید توجه کرد که داروهای بیماران خاص داروهای گرانقیمتی است و دولت هم به آنها سوبسید زیادی می‌دهد. به عنوان مثال یک داروی چند میلیونی برای بیماران خاص چند هزار تومان در می‌آید اما داروخانه باید این چند میلیون را از بیمه بگیرد و پولش را به شرکت پخش بپردازد. در عین حال این داروها حاشیه سودشان هم کم و در حدود پنج درصد است. حال به دلیل تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، داروخانه بدهکارو پولش بلوکه می‌شود چرا که بیمه پول را دیر می‌پردازد و قدرت خرید داروخانه کاهش می‌یابد و می‌تواند دارو را با چک از توزیع کنندگان بخرد این در حالیست که اکنون برخی شرکت‌های توزیع کننده می‌گویند ما نقدی دارو را می‌فروشیم. این موضوع به ما گزارش شد و با آن برخورد کردیم. همچنین داروهایی را که در شرکت‌های پخش با شرایط نامناسب بودند ، گرفتیم و آنها را به شرکت پخشی دادیم که شرایط مناسب‌تری داشت.

وی تاکید کرد:‌ هیچ کدام از این مسائل منجر به این نشد که دارو به دست بیمار نرسد البته در بخش‌هایی به شکل کمبود ظاهر شد اما بعد از دریافت گزارشات آن سازمان غذا و دارو مداخله کرد و مشکل برطرف شد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سالم خبر، تاریخ انتشار 17 مرداد 97، کد مطلب: -، www.saalemnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین