پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳
در پی افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف، معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد اگر قیمت این محصول با توجه به وعده‌ای که تولیدکنندگان برای عرضه مستقیم آن داده‌اند، کاهش نیابد، با واردات مجدد قیمت‌ها را متعادل می‌کنیم، اما هیچ مشکلی در تولید و تأمین تخم‌مرغ نداریم.

شعارسال: دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران ضمن انتقاد شدید از تصمیم دولت برای واردات تخم‌مرغ، گفت: واردات این محصول در سال گذشته خسارت اقتصادی زیادی به کشور وارد کرد. سید فرزاد طلاکش ضمن انتقاد شدید از تصمیم دولت برای واردات تخم مرغ به کشور، اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۵ هزار تن تخم‌مرغ بسیار بی‌کیفیت، فاقد استانداردهای بهداشتی و بدون نظارت مستقیم دامپزشکی در محل مبدأ، وارد کشور شد. وی اضافه کرد: همچنین به دلیل سوء مدیریت‌های فراوان و عدم بهره‌گیری از مشاوره تشکل‌های تخصصی، دولت متحمل بیش از ۳۰ میلیارد تومان یارانه شد که بخشی از آن مربوط به ضایع‌شدن تخم‌مرغ‌های فاقد کیفیت و سلامت مناسب و شرایط نامطلوب نگهداری بود.

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران بخش دیگر این مسأله را مربوط به سوء‌مدیریت در توزیع نامناسب تخم‌مرغ داخلی دانست و گفت: دولت به‌جای بهره‌گیری از تجربیات تشکل‌های تخصصی، سراغ سریع‌ترین و بدترین راه‌حل یعنی واردات رفت. وی با اشاره به آلودگی مرغداری‌های ترکیه به بیماری‌های ویروسی طیور، افزود: مسئولان ترک این مسأله را به مراجع بین‌المللی اعلام نمی‌کنند و واردات از این کشور تهدید بهداشتی صنعت مرغ تخم‌گذار را به دنبال داشته و خواهد داشت. طلاکش با بیان این‌که بارها به مسئولان دولتی اعلام شده که واردات تخم‌مرغ نمی‌تواند قیمت مصرف‌کننده را در مدت قابل قبول تعدیل کند، تصریح کرد: زمانی که تولید کشور کافی است، با مدیریت صحیح‌تر می‌توان به راحتی بازار مصرف‌کننده را کنترل کرد، ولی نمی‌دانم آیا دستی پشت کار واردات است یا این‌که مدیران غیر تخصصی دولتی مواردی را بیش‌تر از دست‌اندرکاران تولید کشور می‌دانند. ضمن این‌که مشاهده کردیم اقدام آنان در سال قبل نه تنها جواب نداد، بلکه خسارت اقتصادی هم به کشور وارد کرد. وی ادامه داد: در این مقطع که دوباره دولت بدون توجه به نظرات کارشناسی تخصصی و تشکل‌های مربوط تصمیم به تکرار اشتباه گذشته گرفته و قصد واردات دارد، از مسئولان تقاضا داریم تا حد امکان شرایط مدیریت بازار تخم‌مرغ کشور را به صورت تخصصی بررسی کنند و تا حد امکان از واردات تخم‌مرغ که علاوه بر خسارات اقتصادی موجود، خسارت بهداشتی قابل توجهی نیز به همراه خواهد آورد، خودداری کنند. این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: راهکارهای مشخصی از جمله مدیریت توزیع مناسب در مکان‌های کلیدی تأثیرگذار و مهم‌تر از آن درج قیمت مصرف‌کننده بر روی تخم‌مرغ با همکاری انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران و انجمن عمده‌فروشان تخم مرغ کشور وجود دارد که می‌تواند جایگزین واردات شود؛ ضمن این‌که موارد فنی‌ و اجرایی این دو راهکار برای مسئولان ذی‌ربط دولتی تشریح و توجیه شده است. به گفته طلاکش، قیمت تخم‌مرغ طی چند گذشته حدود ۸۰۰ تومان در درب مرغداری کاهش یافته است، اما این افت بر روی قیمت مصرف‌کننده نهایی تأثیری نداشته، چرا که نظارت صحیحی در این زمینه وجود ندارد و مدیریت درست انجام نمی‌شود؛ بنابراین واردات نیز نمی‌تواند چاره کار باشد.

تأثیر افزایش 100 درصدی قیمت نهاده‌ها بر قیمت تخم‌مرغ

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران هم گفت: نهاده‌ها 100 تا 300 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و نمی‌توان انتظار داشت قیمت تخم‌مرغ و مرغ با این افزایش قیمت‌ها ثابت بماند. ناصر نبی‌پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، درباره اوضاع بازار تخم‌مرغ و قیمت این محصول اظهار کرد: قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته کاهش حدود 800 تومانی داشته و به قیمت حدود هر کیلو شش‌هزار و 700 تومان رسیده است. دلیل افزایش قیمت اعتصاب راننده‌ها بود که قیمت بالا رفت و تخم‌مرغ از اصفهان و مشهد به تهران در حجم بالا منتقل نمی‌شد. وی افزود: در استان‌هایی مانند تهران، قزوین و البرز به خاطر آنفلوآنزا تولید تخم‌مرغ نداریم و قیمت تخم‌مرغ در حال حاضر به تعادل رسیده است. نبی‌پور تأکید کرد: ما هیچ نیازی به واردات نداریم و تولید به میزان بالایی انجام شده و اگر کسی تخم‌مرغ را وارد کند، به تولیدکنندگان خیانت کرده است. وی افزود: سویا و ذرت نسبت به شش ماه گذشته بالای 90 درصد افزایش قیمت داشتند. مسئولان با ارز دولتی تخم‌مرغ وارد می‌کنند که هر شانه آن 12 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسد که اگر همین دلار را به تشکل‌ها بدهند تا بتوانند خود را نجات دهند، ما هم تخم مرغ را 12هزار و 600 تومان به آن‌ها تحویل می‌دهیم.

احتیاجی به واردات تخم‌مرغ نیست

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار کشور هم از کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار با بازسازی واحدهای تولید‌کننده این محصول خبر داد. رضا ترکاشوند با اشاره به این‌که هم‌اکنون هر کیلوگرم تخم‌مرغ شش‌هزار و 500 تومان عرضه می‌شود، افزود: قیمت این کالا در مرغداری برای عرضه به عمده فروشی‌ها همان شش‌هزار و 500 تا هفت هزار تومان است. وی با اشاره به نوسان پنج درصدی قیمت این کالا گفت: قیمت این کالا از مرکز تولید تا بازار خرده‌فروشی به‌طور متوسط با ۲۳ درصد افزایش به دست مصرف‌کننده می‌رسد. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار کشور با اشاره به متعادل‌شدن قیمت تخم‌مرغ در بازار گفت: بر اثر آنفلوآنزای سال گذشته، ۲۵ میلیون مرغ تخم‌گذار معدوم شد که با بازسازی و جوجه‌ریزی انجام شده بخش عمده‌ای از این تعداد مرغ از بین رفته جبران شده است. ترکاشوند با بیان این‌که هم‌اکنون نیاز بازار تأمین است و احتیاجی به واردات این کالا وجود ندارد، افزود: ما قادر به تولید روزانه ۷۵ هزار تن تخم‌مرغ هستیم. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار کشور گفت: با توجه به روند موجود تلاش شده است که تولید تخم‌مرغ در سال جاری نسبت به سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 27مرداد1397 ، کدخبر: 52853: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین